Ostoskassien esittely somessa
Tuli tällainen vastaan ja mietin, miksi jollakin on tarve videoida ja julkaista, mitä on ostanut viikonlopuksi ruokakaupasta. Kaiken lisäksi hämmästyin kassien sisältöä: toimeentulotukea saava, joka avoimesti kertoi ettei viikolla ollut bussilippuun varaa, osti ison kimpun ruusuja, kassillisen karkkeja, sipsiä, limsaa ym. herkkuja. Eikö kannattaisi hieman miettiä kulutusta, jos on tiukkaa? Ja tällaisia julkaisemalla vaikuttaa muiden kielteisiin asenteisiin: monella ei ole varaa syödä ja ostaa tuolla tavalla.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mua ei suomalaisten kauppakassivideot niinkään kiinnosta, mutta muiden maiden kiinnostaa. Olen katsonut amerikkalaisia, japanilaisia ja venäläisiä kauppakassivideoita ja ne on niin ihanan erilaisia.
Joo. Amerikkalaisella on kassit täynnä hamppareita, japanilaisella kalaa ja venäläisellä vodkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä,
Myös vähävaraiset (HUOM: ei kaikki!) saattavat ostaa jotain ns. turhaa, koska se tuo elämään jotain kivaa.
Vaikka sipsipussi tai kukkakimppu voi pienistä tuloista olla nk. "turha" osto, se voi vastata varakkaamman ravintolailtaa tai viikonloppureisssua Lontooseen.
Vaikka on köyhä, se ei tarkoita ennä pitäisi elää super askeettisesti naurista järvien ja hanavettä juoden. Ihminen tarvitseejotain mitä odottaa/mikä tuo arkeen pientä juhlaa, olkoon sitten kimppu Pirkka-tulppaaneja, suklaalevy, tai golfmatkat Floridaan tai lasketteluloma Levillä.
Ei köyhä naurista järsi. Se on kaupoissa hinnoissaan, eikä moni marketti sitä edes myy. Tipahdapa maan pinnalle kuvitelmistasi.
Varmaan moni vähävarainen miettii sitäkin, että jos ostaisi kilon perunoita, se olisi halpaa, mutta ne pitää pestä, kuoria ja keittää, että ne voi syödä, joten siihen kuluu vettä, sähköä, ja omaa energiaa sekä aikaa, joten helpointa on ostaa tarjouksesta iso halpispussi sipsejä. Perunaahan sekin on. Lisäksi sipsipussissa on paljon enemmän kaloreita kuin samassa määrässä keitettyä perunaa.
Tämän takia maailmallakin näkee köyhien syövän sipsejä ja vastaavia tuotteita ateriana. Tulee suhteellisen halvaksi ne kalorit, nopeaa ei kaipaa edes keittiötä, eikä sähköä.
Mua ei suomalaisten kauppakassivideot niinkään kiinnosta, mutta muiden maiden kiinnostaa. Olen katsonut amerikkalaisia, japanilaisia ja venäläisiä kauppakassivideoita ja ne on niin ihanan erilaisia.