Onko se muka alkoholismia jos juo joka viikonloppu?
Vaikkei joisi edes humalahakuisesti? Jos tarkoituksena on vain kavereiden kanssa ulos meneminen?
Kommentit (56)
Jaa että saunaoluen juominen on alkoholismia 😂 nyt ihmiset, vain suomessa menoa taas. Useissa euroopan maissa juodaan päivittäin ruuan kanssa olut tai viiniä, mutta suomessa yksi annostakin on alkoholismia
Alkoholismia on se että ei pysty olla juomatta. Voi olla suurkuluttaja ilman riippuvuutta. Eli ap, ei ole alkoholismia jos joskus onkin jotain muuta menoa eikä haittaa olla holittomalla viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismia ei tiedä juomistiheydestä.
Moni alkoholisti ei juo ollenkaan, moni jatkuvasti juova ei ole riippuvainen.
Ole tarkkana silloin, kun huomaat juovasi vaikka se ei olisi hauskaa tai olet yksin.
Minä join aika paljon ahdistuksen takia. Ryyppääminen on vähentynyt paljon mutta sama ahdistus painaa edelleen. Työttömyyden aiheuttama stressi joka paheni ahdistukseksi. Koitan sanoa ettei edes rankka ryyppääminen mene aina alkoholismiksi.
Ei ole, useimmat viikonloppujuopot pystyvät kyllä olemaan myös ilman alkoholia. Sitten on eri asia, jos viikonloppuun ei mitään muuta sisälly kuin juomista. Itse olen koko aikuisikäni juonut muutaman lasillisen melkein joka viikonloppu, ja ehkä se ei ole ollut terveellistä, mutta olen aina pystynyt myös olemaan ilman. Ja nyt 5-kymppisenä ei jostain syystä enää edes tee mieli juoda, vaikka alkoholinhan pitäisi johtaa aina vain syvenevään riippuvuuteen 😀
Vierailija kirjoitti:
Kaljassa ei ole 4.7 % alkoholia. Mittasin itse. Oli vaan joku 3.9 % ostin oman mittarin motonetistä, ja takua jäljellä. Näin meitä suomalaisia huijataan.
Joissain merkeissä varmasti on näin, joskus huomaa kun juo jotain tiettyä olutta, niin tule yhtään humalaan, toisista taas tulee.
Miksi kavereiden kanssa ei voi olla ulkona selvin päin? Kyllä alkoholistit löytävät aina syitä juomiselle, eikä tuo ole ollenkaan sen huonompi syy kuin mikä tahansa muu.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että saunaoluen juominen on alkoholismia 😂 nyt ihmiset, vain suomessa menoa taas. Useissa euroopan maissa juodaan päivittäin ruuan kanssa olut tai viiniä, mutta suomessa yksi annostakin on alkoholismia
Alkoholismia on se että ei pysty olla juomatta. Voi olla suurkuluttaja ilman riippuvuutta. Eli ap, ei ole alkoholismia jos joskus onkin jotain muuta menoa eikä haittaa olla holittomalla viikonloppu.
Riippuu täysin siitä, voiko saunaoluen ottaa alkoholittomana vai onko nimenomaan alkoholi se, jota ilman ei voi olla.
Jos ei pysty olemaan juomatta joka viikonloppu, se on jo alkoholismia. Jos joku sanoo että hei, ollaan pari kuukautta ettei juoda ollenkaan, ja sulla tulee siitä heti sellainen epämiellyttävä tunne ja vastustus nousee mieleen ja alat keksiä syitä miksi ei kannattaisi tuollaista tehdä, se kertoo että sulla on riippuvuus joko henkinen tai ruumiillinen, yleensä molempia, siksi se myrkky nimeltä alkoholi onkin niin salakavala aivojen säätäjä.
Vierailija kirjoitti:
Kaljassa ei ole 4.7 % alkoholia. Mittasin itse. Oli vaan joku 3.9 % ostin oman mittarin motonetistä, ja takua jäljellä. Näin meitä suomalaisia huijataan.
Jaa ja testasit sitten yhtä kaljatölkkiä , mene nurkkaan häpeämään se mittarin kanssa, oikein motonetistä mittari vau.
Mä olen tarkkaillut alkoholisuhdettani ikäni, koska olen alkoholistisuvusta ja nähnyt sen nurjan puolen liiankin läheltä.
Teininä ja nuorena tuli juotua kunnolla, kuitenkin siihen kaveripiiriini nähden " normaalisti", n.15 v alkaen joka vkl. Se oli myös 90-luvulla aika normi. Mutta kyllä, alkoholi oli minulle "liiankin" tärkeä.
Juominen on vähentynyt viime vuosikymmeninä. Olen ollut aikoja ( kuukausia, ehkä vuodenkin?) kokonaan ilman. Nyt 45v ikäisenä juon ehkä 2-3 krt vuodessa yli 6 annosta, mikä on minulle humala mutta olen ihan toimintakykyinen ja muisti toimii. Juuri sen enempää ei kroppa haluakaan juoda vaan tulee stoppi ja haluan lähteä juhlista kotiin.
Eniten mietin kuitenkin haluani tissutella 2-4 annosta kotona. Teen sitä ehkä 2x kuussa, kesällä enemmänkin ( viikoitrain?). Tuo on se häiritsevä juttu, että vaikka olen maanantaina ajatellut,että jätän alkon pois vaikka juhannukseen saakka ( esimerkki) niin sitten kuitenkin tulee otettua annos tai pari viikonloppuna. Toisaalta se on harmitonta. Toisaalta se on juuri salakavalan koukuttavaa, koska en ollut suunnitellut ko.asiaa. Tunnistan itsessäni aika ajoin hetkellisen mieliteon, joka esim kesken työpäivän sanoo, että "tekee mieli juoda olut". Siis ihan tyhjästä voi tulla ajatus. Se kyllä menee ohi enkä näitä ajatuksia koskaan lähde toteuttamaan. Mutta olen miettinyt, onko ei-alkoholisteilla tällaista ihmeellistä halua yhtäkkiä?
Toisaalta kyllä joskus tekee mieli jotain makeaa tai suklaatakin vähän samalla tavalla.
Välillä mietin lopettavani alkoholinkäytön kokonaan, koska suhde siihen on vähän hankala vaikkei nyt tuota muuta ongelmaa millekään elämän osa-alueelle. Silti sekin tuntuu vaikealta.
Onko se sitten sitä alkoholiongelmaa?
Itsellä on hyvät keinot säädellä stressiä ym.ongelmia tai pitää hauskaa ilman päihdettä, siihen en sitä tarvitse ollenkaan, mutta elämä itsessään tuntuisi jotenkin rajatummalta, jos alkosta kokonaan luopuisi.
Miltä kuulostaa muiden mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pysty olemaan juomatta joka viikonloppu, se on jo alkoholismia. Jos joku sanoo että hei, ollaan pari kuukautta ettei juoda ollenkaan, ja sulla tulee siitä heti sellainen epämiellyttävä tunne ja vastustus nousee mieleen ja alat keksiä syitä miksi ei kannattaisi tuollaista tehdä, se kertoo että sulla on riippuvuus joko henkinen tai ruumiillinen, yleensä molempia, siksi se myrkky nimeltä alkoholi onkin niin salakavala aivojen säätäjä.
Sama reaktio tulee ihmisille jos käsketään olla juomatta kahvia pari kuukautta tai käymättä kävelyllä jos siitä nauttii 😂 ei se välttämättä riippuvuudesta kieli että jotain asiaa ei halua tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama reaktio tulee ihmisille jos käsketään olla juomatta kahvia pari kuukautta tai käymättä kävelyllä jos siitä nauttii 😂 ei se välttämättä riippuvuudesta kieli että jotain asiaa ei halua tehdä
Nimenomaan!! Ärsyttää tää perustelu, ei se että jostain asiasta ei halua luopua tarkoita että on siitä riippuvainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan!! Ärsyttää tää perustelu, ei se että jostain asiasta ei halua luopua tarkoita että on siitä riippuvainen
Kun tekee x asiaa nautinnon takia uusintoina niin se ei tarkoita riippuvuutta. Sitten jos siitä x asiasta tulee pakko saada niin silloin on kyse riippuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko se pakkotoimintaa? Jos on, niin sitten on alkoholisti.
Tämä. Jos se on "vapaaehtoista", niin sitten ei ole alkoholismia. Jos taas ajatukset ovat alkoholissa jo viikolla, on merkit ainakin ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se pakkotoimintaa? Jos on, niin sitten on alkoholisti.
Alkoholismin määrittää alkoholin annosmäärä. Sen löytää kuuklesta ja määrät on sekä miehille, että naisille.
Raivoraitis tulee siitä ettei alkoholistiriippuvainen saa annostaan. Muuttui äkkipikaiseksi ärhentelee ja saa raivokohtauksia. Riehuu raivoraittiina. Kunnes saa päiväannoksen päihdettä.