Mitkä ovat pienen lapsen diabeteksen oireet?
Onko kellään kokemusta vastaavasta:
Tänään tyttärelläni (1v 8kk) oli pitkään sama vaippa, ja sitten kuin pystyin vaihtamaan vaipan se lähes roikkui päällä, koska oli niin täysi.
Vaihtaessani vaippaa huomasin, että ihan kuin tytön pyllyssä (vaippa-alueella siis) olisi hienoja sokerikiteitä. Näin on ollut joskus aikaisemminkin, mutta koska se ei ole ollut mitenkään jatkuvaa niin olen asian aina unohtanut.
Tällä kertaa se jäi kuitenkin vaivaavaan mieltäni sen verran, että päätin tulla teiltä kysymään neuvoa/kokemuksia. Mieltäni lähellä vaivaa, että voiko se tarkoittaa sitä, että virtsassa olisi sokeria ja, että hänellä olisi diabetes. Tyttäreni kyllä juo paljon maitoa (varmaan ainakin litran päivässä), joten tietysti pissaakin sitten sen mukaan. Väsynyt/unelias hän ei kuitenkaan ole, mikä käsittääkseni on myös diabeteksen oire. Isäni äidillä eli tytön isomummolla on ollut diabetes ja mieheni äidillä on II-tyypin diabetes, joten jonkin verran sitä on suvussa.
Vai johtuvatko sokerilta näyttävät kiteet pyllyssä vain virtsasta ja siitä, että vaippa oli sen verran pitkään päällä?
Osaisiko joku valaista minua tässä asiassa?
Kommentit (3)
En usko että on syytä huoleen =)
Meidän 2.8 v pojalla on vielä yövaippa ja jonain aamuina olen myös
huomannut noita kiteitä vaipassa, en ole tullut koskaan ajatelleeksi
että ne voisi olla edes jotain muuta.
Eleonoor@
Kun vaippa on kauan päällä (esim. yön yli) ne voivat joskus tulla pintaan ja tarttua iholle. Meillä Liberot ovat tehneet tuota toisinaan.
Luulen myös, että diabetes näkyisi runsaan juonnin ja pissaamisen lisäksi väsymyksenä.
Näin meilläkin joskus käynyt.
Jos virtsassa olisi sokeria, ei sitä näkisi silmillä vain sellaisilla testitikuilla joilla hoitajat/lääkärit katsovat. Lapsilla voi epäillä diabetesta jos lapsi juo paljon, virtsaa paljon, on väsynyt ja laihtuu. ym