Vieläkö nykyään karjalaiset laittaa suolaa kahviin?
Radiossa kerrottiin, että ainakin ennen oli sellainen tapa
Kommentit (70)
YK maista kiina ja Venäjä otti vähiten evakkoja. No siellä on nyt venäläisiä ja Ukrainan evakkoja. Ukrit ei ole yhtään suomalaisia et se on valhetta. Ukrit on itämaisia tataareja ja hetmaneja. Slaavit ja Slovakia on omia heimoja. Romanit on oma heimo maattomina kuin kurdit vaikka kurdeilla on syntyseutu Ararat vuorilla. Egyptin heimoja. Suomen heimot on ihan ruotsin ja suomen kielisiä myös Eestin. Älkää sekoittako !!! Inkerin aluetta oli tuolla Pietarin kaupungin suunnalla. Siellä asuu heitä edelleen. Suomeen tataarit tuli Venäjältä. Eivät ole suomalaisia ollenkaan. Ukrainan evakkoja on jo muuttanut takaisin koska siellä on työtä. Jopa Hesburger työllistää Ukrainan nuoria. Siellä.
Vierailija kirjoitti:
Jäätelöön laitetaan sekä kahvia tai kahvia jäätelöön mutta myös ihan pöytäviinaa. Karjalan maat toki oli Suomen valtiota kuin on nytkin joku CCCP miehittää sitä. Kärpästen herra CCCP Stalin varasteli muutenkin muissakin maissa. No ukrit ovat itsekin osa evakkoja nyt . Näin se on. Mutta todella Suomen kansalaiset Karjalan alueella olivat Suomesta suomen kansalaisuudella. Itäukrainan evakot myös ovat Ukrainan kansalaisia. Enemmistö Karjalan suomalaisista oli Suomesta jopa synnytetty Suomessa siis nykyisen suomen puolella. Heillä oli kotitalot Karjalan mailla mihin palasivat ennen stalinisteja. Viipurissa pääkielet oli Eesti Ruotsi Suomi . Varkaille kuitenkin käy huonosti lopulta jos Raamattua on tullut luettua.
Viipurissa yleiskielenä taisi kylläkin olla Saksa ja jopa Ranska. No suomea toki torilla kuuli.
Äitini suku on syntyisin Karjalasta. Kukaan ei laittanut kahviin suolaa. Sitten menin nuorena Saksaan ja siellä laittoivat kahvikannuun hyppysellisen suolaa ja kaakaota, siis aivan vähän. Kahvi oli oikein miljoona kertaa parempaa kuin mitä ikinä olin Suomessa saanut. Tämän jälkeen olen itse vuosikymmeniä laittanut kahviin vähän suolaa ja kaakaojauhetta. Makeisiin leipomisiin laitan myös hitusen verran suolaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapissa
Lappilaiset laittavat ja ehkä karjalaisetkin
Itse olen törmännyt tuohon yhdessä romaniperheessä. Heillä juodaan aina pannukahvia, johon ripautetaan hiukan suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut laittoi voita kahviin. Itse laitan kermaa ja se siinä.
Juu, savolainen pappani laittoi ison kokkareen hyvää suolaista meijerivoita kahviinsa.
Ei myö kahviin suolaa laiteta, mutta voin kyllä kokkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Isoisä laittoi mutta asui kylläkin vaasanläänissä.
Suolamuuten poistaa kitkeryyttä kahvin mausta.
Kyllä nuorempana kahvi nimenomaan keitettiin meriveteen koska suola antoi paremman maun. Ulkomailla voit jopa tilata suolakahvin. Ja on muuten hyvä.
Ennen oli luomu ruokaa ei kemikaaleja eikä ylimääräisiä säilöntä aineita ruuassa mikä käytetään heti tai parissa päivässä. Useimmat säilyy kylmässä ilman säilöntä aineita . Kahvit tuotiin Afrikasta ja etelä Amerikasta kun lähetys työntekijät halusi auttaa köyhiä elikkä myydä kahvia mistä rahasta viljelijät saa elatuksen ruuan ja kodin. Siksi me kahvia juomme että muumaalaiset saa rahaa . Nythän Suomesta vietiin Felix ja laatu romahti . Mausteet muuttui jälleen huonoksi . Suomalainen osaa tehdä itse sitten muu käy ryöstöllä. Niin vaan tapahtuu.
No jopas on erikoista. Täytyy varmaan kokeilla
Vierailija kirjoitti:
Äitini suku on syntyisin Karjalasta. Kukaan ei laittanut kahviin suolaa. Sitten menin nuorena Saksaan ja siellä laittoivat kahvikannuun hyppysellisen suolaa ja kaakaota, siis aivan vähän. Kahvi oli oikein miljoona kertaa parempaa kuin mitä ikinä olin Suomessa saanut. Tämän jälkeen olen itse vuosikymmeniä laittanut kahviin vähän suolaa ja kaakaojauhetta. Makeisiin leipomisiin laitan myös hitusen verran suolaa aina.
Laitetaanko sitä siis kahvikuppiin vai jo porojen sekaan?
VIIPURIN RAKENSI RUOTSI SUOMI JA TAATUSTI SIELLÄ PUHUTTIIN RUOTSIA JA SUOMEA ! LATINAA KOSKA OLI VIRSIKIRJAT LATINAKSI . Latinan numerot myös oli aikojen alussa kuten C sata ja X kymmenen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on vähän sama kuin suolaa laitetaan suklaaseen . Ja hyvää on. Jäätelöstä voi olla suolaa. Kinuskissa on kuin sokeria laitetaan leipään mihin se ei kuulu. Pulla ja leipä on eri asioita. Mutta jos haluat tietää mitä suomalaiset laittaa kahviin niin se on konjakki. Kahvilikööri on toinen juttu. Lättyihin laitetaan ihan monikansallisesti suolaa. Myös viinaa juodaan joko sokerin tai suolan kanssa ihan yleisesti. Kuin kahviin laitetaan kermaa tai SUKLAATA. Nykyään saa automaatista suklaakahvia. Suomen kansalaiset siis Karjalan väestö oli 80% suomen valtion kansalaisia jos ette tiennyt. Kuten Ukrainan evakot on Ukrainan kansalaisia paitsi ne jotka on venäjän kansalaisia. Jos passissa on lukenut 1939-1946 Suomi Finland niin ovat olleet suomen kansalaisia .
Mitä sä oikein yrität selittää?
<
"Paljonko luulet, että sen aikaisten karjalaisten jälkeläisillä on tapoja käytössä siltä aikakaudelta?"
Saman verran kuin hämäläisillä, savolaisilla, pohojalaasilla ja lapphalaisillakin.
Mitä ajat takaa?
Vierailija kirjoitti:
No jopas on erikoista. Täytyy varmaan kokeilla
Ei ole erikoista, on normaalia! Mutta kokeile toki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaanko sitä siis kahvikuppiin vai jo porojen sekaan?
Jos on kahvikone niin laita vaikka veteen, porojen päälle voi laittaa ripaus kaakaota tai vaikka toffeeta nokare, Steviajauhe, niceee.... näiden jälkeen kukaan ei juone JuhlaMokkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisä laittoi mutta asui kylläkin vaasanläänissä.
Suolamuuten poistaa kitkeryyttä kahvin mausta.
Kyllä nuorempana kahvi nimenomaan keitettiin meriveteen koska suola antoi paremman maun. Ulkomailla voit jopa tilata suolakahvin. Ja on muuten hyvä.
Samoin rannikolla keitettiin perunat merivedessä, siinä kun on jo suolaa valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Lapissa
Joo ei kannata. Tulee ruma neliöpää. Silmät ohimoilla ja kuin persreiät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäätelöön laitetaan sekä kahvia tai kahvia jäätelöön mutta myös ihan pöytäviinaa. Karjalan maat toki oli Suomen valtiota kuin on nytkin joku CCCP miehittää sitä. Kärpästen herra CCCP Stalin varasteli muutenkin muissakin maissa. No ukrit ovat itsekin osa evakkoja nyt . Näin se on. Mutta todella Suomen kansalaiset Karjalan alueella olivat Suomesta suomen kansalaisuudella. Itäukrainan evakot myös ovat Ukrainan kansalaisia. Enemmistö Karjalan suomalaisista oli Suomesta jopa synnytetty Suomessa siis nykyisen suomen puolella. Heillä oli kotitalot Karjalan mailla mihin palasivat ennen stalinisteja. Viipurissa pääkielet oli Eesti Ruotsi Suomi . Varkaille kuitenkin käy huonosti lopulta jos Raamattua on tullut luettua.
Viipurissa yleiskielenä taisi kylläkin olla Saksa ja jopa Ranska. No suomea toki torilla kuuli.
Äläpä helsinginhönö puhu paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaisessa kaupungissa olisi ranskaa tai saksaa puhuttu? Jotkut kauppiaat puhui kyllä venättäkin, mutta ilman suomea ei pärjännyt.
Lähellä oli Pietarin miljoonakaupunki, jonne ostettiin suomalaisia maataloustuotteita ennen vallankumousta miten paljon vain.
Vierailija kirjoitti:
Ei myö kahviin suolaa laiteta, mutta voin kyllä kokkeilla.
Voi kuulostaa kyllä rohkeelta. Mihinkä ajatukseen perustuu voin lisääminen, pitäisikö tuota perskuta kokeilla..
Ja samalla, kuka elvyttäisi tuon mainion vanhan tavan kaataa kahvi lautaselle ja ryystää/imaista jäähtyvä kahvi siitä? Olen nähnyt kun rovashenkilöt imaisevat kahveen jopa lautanen 5 cm päässä huulilta. Ja lautasen reunalla on vielä sokeripala (ehdottomasti Sirkku-sokeri) jonka läpi kahvi imaistaan.
Jotkut laittoi voita kahviin. Itse laitan kermaa ja se siinä.