Jos on valittavana maksaa vuokra ja olla syömättä 3 vkoa, niin jätätkö sen maksamatta? (tai maksat vain osan).
Puhumattakaan muista laskuista joita jäljellä. Luottaako siihen että jostain vaan saa ruokaa (tai ruokarahaa). Ei ole ketään keltä lainata. Diakonilla ollut tänä vuonna jo 3 kertaa ja sieltä ei enää saa.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Valaisen tilannetta sen verran että rahani menivät silmälaseihin, jotka maksoivat yli 400e. Sokeanakaan en pystynyt olemaan ja lasini olivat siksi kalliit että on karsastusta ja taittovirhettä. Otin sitten myös kovan pinnan koska niiden on kestettävä minulla seuraavat 5 vuotta ainakin. Kela maksoi siitä osuudesta 29e.
Ap
Niitä laseja on paha syödä.
Olisiko ollut vaihtoehtona, ostaa vaikka halpoja lukulaseja muutamalla eurolla, kun nyt ei olisi ollut oikeasti varaa 400€ laseihin?
Noin väliaikaisratkaisuksi?
Tai olisiko laseihin saanut jonkun osarin?
Asetit itsesi mahdottomaan tilanteeseen.
Etkö saa väliaikaista toimeentulotukea?
Kaipa mä sitten vuokran maksan, tilille jää 16e :(
Ap
Katto pään päällä on Suomen oloissa aivan ehdoton. Villivihanneksia löytyy näin kesällä, paistaisin vuohenputkea ja sieniä. Jotain syötäviä sienilajikkeita alkaa jo löytyä. Seikkailun makua ja extremeä, mutta ehdottomasti parempaa kun kuusen alla värjöttely.
Vierailija kirjoitti:
Valaisen tilannetta sen verran että rahani menivät silmälaseihin, jotka maksoivat yli 400e. Sokeanakaan en pystynyt olemaan ja lasini olivat siksi kalliit että on karsastusta ja taittovirhettä. Otin sitten myös kovan pinnan koska niiden on kestettävä minulla seuraavat 5 vuotta ainakin. Kela maksoi siitä osuudesta 29e.
Ap
Ja mietitkö tässä, mikä meni pieleen? Kumpi oli tärkeämpi: ruoka ja vuokra vai ne lasit?
Vierailija kirjoitti:
Etkö saa väliaikaista toimeentulotukea?
Sain reilu 40e ja niistä maksoin silmälaseihin. Olisikin ollut vaan pelkkien lukulasien tarve mutta myös kaukonäkö on huono. Oisin hakenut siinä tapauksessa "tiimarin" lasit.
Ap
Kesällä löytyy hyvin panttipullojs. Polkupyörän kanssa keräämään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin puuropaketin eurolla ja sinnittelisin 3 viikkoa sillä.
Helpommin sanottu kuin tehty. Kyllä olisi elo aikamoista kärsimystä tuolla menolla.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa mä sitten vuokran maksan, tilille jää 16e :(
Ap
Reippailemaan ja keräämään tölkkejä/pulloja. Kesä tuo niitäkin mukanaan.
Mä poimin mukaan, vaikka en tarvitsisikaan rahan takia, mutten ylimääräistä halveksi. En vain kestä jättää niitä luontoon maisemaa pilaamaan tai jopa eläimille vaaraa aiheuttamaan.
Olen lähes sokea ilman laseja, olisin ollut vielä vanhojen kanssa mutta väärät vahvuudet teki järkkyä päänsärkyä, lasit oli aivan pakko ottaa.
Ap
Eikö sulla ole sukulaisia, tuttavia, kavereita, vanhempia jotka vois lainata rahaa?
Minäkin maksaisin vuokran ja suunnittelisin tuon 16 euron käytön todella tarkkaan. Halpaa hiilaria, jauhoja ja riisiä, kananmuna ja luonnosta vuohenputki, nokkonen ja jne. Keräisin myös niitä kuuluisia pulloja ja kävisin ruokajakeluissa.
Söisin itseni asunnottomaksi.
T. Maire 148kg
Maksat vuokran tietenkin. Ruokaa saa aina jostain. Moni elää pelkästään ruokajonojen ruualla. Silmälasit ovat toki tärkeät, mutta ehkä olisit pärjännyt hetken sokeanakin, jos töitä ei tarvitse tehdä eikä autoa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
0/5
Asunnoton ja ruoaton voit olla, mutta et ilman uusia silmälaseja? Silmälasien osamaksu? Kun asunnosta lennät ulos, niin alkavat todelliset vaikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes sokea ilman laseja, olisin ollut vielä vanhojen kanssa mutta väärät vahvuudet teki järkkyä päänsärkyä, lasit oli aivan pakko ottaa.
Ap
Eikö niitä saanut osamaksulla?
Eduskuntatalon portaille kerjäämään.
En joudu tuollaiseen tilanteeseen, koska osaan käyttää rahaa. Jos nyt noin kuitenkin kävisi, niin tietenkin ensisijassa ottaisin yhteyttä vuokranantajaan ja kysyisin voiko hän antaa maksaa tämän kuun vuokran erissä. Jos antaa, niin asia olisi sillä selvä. Sitten hakisin ruoat ruokajakelusta, tai tekisin kotona valmiin ostoslistan _järkevistä_ perusraaka-aineista, näyttäisin sen sossuun tai diakoniaan, että "tämän verran tarvitsen, jotta voin ostaa nämä ja näillä pärjään kuukauden" (sen sijaan, että menisin vain sanomaan, että ei ole rahaa, voitteko antaa, jotta voisin ostaa (epämääräistä) ruokaa. Paljon helpommin irtoaa rahaa, kun on selkeä suunnitelma paperilla, että näitä ostan ja näin rahan antaja näkee, että hitsi, tuo on miettinyt kaiken etukäteen, tämä ei olekaan tavallinen köyhä, joka ei osaa suunnitella talouttaan.