Mitä väärää Karfit tekivät, että lapset piti sijoittaa?
Jos viranomaisiakin oli moitittu väärästä päätöksestä?
Kommentit (20774)
Ihmiskauppasyyte on kyllä melkoinen. Rajoilla siihen suhtaudutaan huippuvakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Karoliinan isä kertoi, että asunnossa on ollut vesivahinko, minkä vuoksi perhe asui yhdessä huoneessa. Myös se amerikkalainen yhteyshenkilö mainitsi vesivahingosta. Herää kysymys, miksei asunnon omistava taho ole tehnyt mitään. Mahdollisesti vuokralaisilla jäi sähkölasku maksamatta, ja putket ovat haljenneet, kenties. Tällaisessa tilanteessa aletaan etsiä vuokralaisten ja talon omistajan vakuutuksia. Eihän siinä olisi pitänyt ahtautua rikkinäiseen ja homehtuvaan taloon vaan korjata se heti kun valokuvat on otettu ja vakuutustarkastus tehty. Korjaus voi alkaa, vaikka maksava taho ei olisi vielä varmistunut. Eikö vuokralaiset tehneet omistajalle ilmoitusta? Rahan puutteen vuoksi vakuutusta ei ehkä edes ollut, mutta mahdollisesti olisi voitu korjauttaa vika omistajan vakutuuksella ja pyytää rauhansanalaisilta tukea uuteen asuntoon. No, jälkiviisas on helppo olla. Kuka talon omistaa, yksityinen vai jokin julkinen taho?
Vaikea uskoa, että talo olisi sosialisoitu. Jossain luki, että samalla suvulla ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Näiltä lapsilta on riistetty oikeus vapaaseen liikkumiseen, opintoihin, terveydenhoitoon, ystävyyssuhteisiin, liikuntaan, harrastuksiin, sosiaalisiin suhteisiin, koulutukseen, seurustelusuhteisiin ym. Miksi poliisi, armeija, sosiaaliviranomaiset eivät tee mitään!
Missä piileskelevät lasten isovanhemmat? Olette tosi outoa porukkaa, onko olemassa mummoja näillä lapsilla?
Kyllähän he tekevät koko ajan. Kaikkea ei vaan ome fiksua kertoa ennen kuin heidät on saatu kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton hiljaisuus palstalla. Taitavat todella vaikuttaa nuo Rovaniemen seurat tai sitten on trolleille annettu lopputili. Jospa seuroilla päätettäisiin, että perheen pakomatka on nyt syytä lopettaa ja lapset pelastaa. Valitettavasti eivät pelkät rukoukset taida tässä tilanteessa auttaa.
Jospa rauhansanalaisten johtajisto on antanut määräyksen lopettaa Karfien töppäilyn puolustelu palstalla. Lapsellinen puolustelu kun antaa niin ääliömäisen kuvan lahkosta ja sen jäsenistä.
Ja saman ovat huomanneet kotikouluyhdistyksen porukat. Rupeaa osumaan omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hahhah joku otti nokkiinsa kun eräs oli arvostellut suurperhettä mm
- Jos työttömiä niin kauheat kulut valtiolle.
- Porskuttavat isoissa asunnoissa valtion piilkiin-Vanhemmat lapset joituu hoitamaan nuorempiaan.
- Äideillä ei mitään omaa elämää jne.
- Lapsille ei järjestetä mitään. Risaiset vaatteet. Ei ostella leluja ei viedä hopnloppiin. Rahaa säästetään kuitenkin.
Ja sitten päätettiin että erään pitää kärsiä samoista asioista. Sabotoitiin ja tehtiin rikoksua. Voisin oksentaa niiden päälle.
Mistähän sinä mahdat puhua..
No, meillä suurperheessä:
- Vanhemmat töissä
- Äidillä ja isällä kummallakin mahollisuus tehdä omia juttuja.
- Lapsilla hyvät vaatteet, suurin osa uutena ostettua. Toki joskus jotain sisarukselta toiselle, jos on mieleinen, sopiva ja muuten hyvä.
- Lapset ei käy hoplopissa, mutta tämän kesän aikana on käyty esim. PowerParkissa sekä ulkomailla.
- Leluja ostetaan useimmiten ihan synttäreillä tai jouluna, joskus muutenkin vaan. Tavaraa kertyy isossa perheessä aika paljon hyvin nopeasti, ja emme halua asua romuvuoren keskellä vaan ostaa laadukkaita juttuja.
- Vanhemmat lapset eivät hoida nuorempia sisaruksiaan.
- Omakotitalo, kohta velaton.
Että voisi kai sitä huonomminkin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Isoisä kertoo perheen asuneen yhdessä ainoassa huoneessa. Naapuri kertoi airmmin ettei perhe liikkunut edes ulkona moneen viikkoon.
Talossa ei edes sisävessaa.
Ei tuo ole mullään tasolla normaalia.
Mitäs on tehtävä, jos on huonot asumisolot? Perhe laittoi itse asumisolot kuntoon. Auttoikohan sossu asiassa? Veikkaan ettei auttanut, koska halusivat huostata.
Olivat vanhassa asunnossa vuokralla eivätkä siten voineet itse remontoida punaista tupaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisä kertoo perheen asuneen yhdessä ainoassa huoneessa. Naapuri kertoi airmmin ettei perhe liikkunut edes ulkona moneen viikkoon.
Mitäs on tehtävä, jos on huonot asumisolot? Perhe laittoi itse asumisolot kuntoon. Auttoikohan sossu asiassa? Veikkaan ettei auttanut, koska halusivat huostata.
Olivat vanhassa asunnossa vuokralla eivätkä siten voineet itse remontoida punaista tupaansa.
Apua ei voi antaa ellei ota vastaan. Sossu ei halua huostata, mutta joskus täytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö yhteiskunnan kantaa näille lokeille kaikki kultalautasella? Meillä on neuvola, terveydenhoito rokotuksineen , päiväkodit, koulu , kaikki ihan ilmaiseksi. Jopa kouluruokailu. Mutta kun ei kelpaa, niin ei kelpaa. Lapsia tehdään yhä lisää, vaikka arjen hallinta on täysin pielessä. Voihan sitä komentaa lapset töihin. Pitäisi varmaan sossun pyllytkin pyyhkiä ja poliisin hakata halot!
Minibussi piilotettiin navettaan. Millä Tommy lähti sieltä? Miksi mummeli ei itse kertonut asiasta vaikka perhe alkoi olla uutisissa - oli "hämmästynyt" kun poliisi tuli! Mitä muuta mummeli salaa?... Kiinnostaisi myös, että minkä yhteiskuntaluokkien ihmiset ovat Karfien puolesta/vastaan? Ovatko kouluttamattomat enemmän heidän puolellaan ja sivistyneemmät/korkeakoulutetut pitävät heitä rikollisina? Olen aistivinani tällaista. Itse uskon että sosiaalitoimi ja poliisi eivät voi perusteettomasti perhettä "jahdata". Vanhemmat ovat tehneet jotakin todella pahaa.
Mitäkö väärää Karfit tekivät? - Varastivat lastensa elämän.
Koulutukseltani olen tohtori. Maailmankatsomukseltani klassinen liberaali.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä mieltä siis olet Karfien tapauksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä mieltä siis olet Karfien tapauksesta?
Heitä vainotaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä akateeminen loppututkinto ei_humanisti alalta.
Missähän lehdessä se oli juttua näistä, että tuo äiti kävi aikoinaan jossain töissä,mutta mies ei ilmeisesti? Voi olla totta että hommaa tollasen suurperheen eikä sitten mene töihin? No okei työt voi olla monesti kivenalla, mutta onhan siinä ollut vuosikausia hakea ammatillista koulutusta vaikka miksikä. Ellei hän sitten ollut jostain syystä jollain eläkkeellä?
Perheen isä oli yrittäjä. Yrittäminen on aika vaikeaa Suomessa tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Minibussi piilotettiin navettaan. Millä Tommy lähti sieltä? Miksi mummeli ei itse kertonut asiasta vaikka perhe alkoi olla uutisissa - oli "hämmästynyt" kun poliisi tuli! Mitä muuta mummeli salaa?... Kiinnostaisi myös, että minkä yhteiskuntaluokkien ihmiset ovat Karfien puolesta/vastaan? Ovatko kouluttamattomat enemmän heidän puolellaan ja sivistyneemmät/korkeakoulutetut pitävät heitä rikollisina? Olen aistivinani tällaista. Itse uskon että sosiaalitoimi ja poliisi eivät voi perusteettomasti perhettä "jahdata". Vanhemmat ovat tehneet jotakin todella pahaa.
Se mummelin tytär oli joidenkin lehtitietojen mukaan näiden Karfien ystävä ja se mummeli oli sitä kautta tutustunut. Eli sitä tytärtä kannattais kuulustella?
Vierailija kirjoitti:
Missähän lehdessä se oli juttua näistä, että tuo äiti kävi aikoinaan jossain töissä,mutta mies ei ilmeisesti? Voi olla totta että hommaa tollasen suurperheen eikä sitten mene töihin? No okei työt voi olla monesti kivenalla, mutta onhan siinä ollut vuosikausia hakea ammatillista koulutusta vaikka miksikä. Ellei hän sitten ollut jostain syystä jollain eläkkeellä?
Oli molemmat käyneet töissä. Mies yrittäjä ja myös järjestötoiminnassa kotikouluyhdistyksessä. Nainen oli ainakin tehnyt töitä kääntäjänä; lienee siis kielitaitoinen jos perhe lähtenyt ulkomaille.
Karoliinan isä kertoi, että asunnossa on ollut vesivahinko, minkä vuoksi perhe asui yhdessä huoneessa. Myös se amerikkalainen yhteyshenkilö mainitsi vesivahingosta. Herää kysymys, miksei asunnon omistava taho ole tehnyt mitään. Mahdollisesti vuokralaisilla jäi sähkölasku maksamatta, ja putket ovat haljenneet, kenties. Tällaisessa tilanteessa aletaan etsiä vuokralaisten ja talon omistajan vakuutuksia. Eihän siinä olisi pitänyt ahtautua rikkinäiseen ja homehtuvaan taloon vaan korjata se heti kun valokuvat on otettu ja vakuutustarkastus tehty. Korjaus voi alkaa, vaikka maksava taho ei olisi vielä varmistunut. Eikö vuokralaiset tehneet omistajalle ilmoitusta? Rahan puutteen vuoksi vakuutusta ei ehkä edes ollut, mutta mahdollisesti olisi voitu korjauttaa vika omistajan vakutuuksella ja pyytää rauhansanalaisilta tukea uuteen asuntoon. No, jälkiviisas on helppo olla. Kuka talon omistaa, yksityinen vai jokin julkinen taho?