Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Adhd, opinnot ei etene, kela-asiat ei etene, lääkärivaraukset ei etene,

Vierailija
04.06.2025 |

Kuntoutusasiat ei etene, siivous ei etene. Voi helevetinjessus en jaksa kohta enää.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos alkaisi nukkua öisin?

Vierailija
22/24 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla lääkitys siihen, ap?

Kyse täysi-ikäisestä lapsesta, on lääkitys, mutta silti tuntuu olevan ihan kaaosta kaikki. Raskasta yrittää tukea kun mikään ei edisty. Kaikkea sanoo hoitavansa mut kaikki jää tekemättä. Kun olis kuitenkin potentiaalia.

Eli ei vain viitsi. Antaa oppia kantapään kautta. Nälkä ja puute saa ihmiset yleensä ponnistelemaan. 

Mulla jäi unettomuuden ja paniikkihäiriön takia ammattikoulut kesken ja töissä olen ollut lyhyitä pätkiä ehkä puolet elämästäni... En mä vaan pärjää niinkon muut, tarvitsisin lääkkeet, enpä saa.

Nälkä muuten ei auta, olen aivotoimintanikin kuulema mahdollisesti pilannut itseäni vuosikymmeniä näännyttämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla lääkitys siihen, ap?

Kyse täysi-ikäisestä lapsesta, on lääkitys, mutta silti tuntuu olevan ihan kaaosta kaikki. Raskasta yrittää tukea kun mikään ei edisty. Kaikkea sanoo hoitavansa mut kaikki jää tekemättä. Kun olis kuitenkin potentiaalia.

Eli ei vain viitsi. Antaa oppia kantapään kautta. Nälkä ja puute saa ihmiset yleensä ponnistelemaan. 

Mulla jäi unettomuuden ja paniikkihäiriön takia ammattikoulut kesken ja töissä olen ollut lyhyitä pätkiä ehkä puolet elämästäni... En mä vaan pärjää niinkon muut, tarvitsisin lääkkeet, enpä saa.

Nälkä muuten ei auta, olen aivotoimintanikin kuulema mahdollisesti pilannut itseäni vuosikymmeniä näännyttämällä.

Työelämässä vuoden, oi kun olisikin puolet. Alan olemaan kohta 40v.

Vierailija
24/24 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että kaiken tekemisen määrä ihan suoraan vain lamauttaa. Priorisoiminen ei onnistu kun kaikki tuntuu yhtä tärkeiltä. Joko on diagnoosi ja lääkitys? Ne olisi tärkeitä saada jotta mikään ylipäätään etenee.

Nukkuminen, syöminen ja liikkuminen jollain tavalla edes alustavasti kuosiin. Että olis edes säännölliset nukkumisajat ja verensokerit. Kannattaa sopia yhdessä järkevät rutiinit ja laittaa vaikka kello soimaan jokaista etappia varten. Siis myös iltatoimen alkamista. Muistakaa varata myös vapaa-aikaa kivoihin tekemisiin.

Kela-asioissa ja lääkäriasioissa voit sentään olla avuksi. Sovitte yhdessä milloin teette, vaikka yhden homman päivässä. Otatte tee/kahvikupit käteen, istutte vierekkäin koneen ääreen, alatte katsoa mikä mättää ja asia kerrallaan hoidatte kuntoon. Ei sun tartte tehdä hänen puolesta, mutta voit sanoittaa ja kertoa mitä seuraavaksi. Lamaannus alkaa helpottaa siitä hiljalleen, niin kuin karahka kerrallaan patoa purkisi.

Opinnoista kannattaa katsoa onko motivaatio kunnossa. Jos peruskoulu on kesken, niin se on saatava loppuun, vaikka pala kerrallaan. TUVA-koulutuksessa voi käydä korottamassa arvosanoja jos jatko on niistä kiinni. Jos on jo pidemmällä, niin onko aidosti halua käydä tutkintoa loppuun vai paraneeko vaihtamalla. Kotiin ei kannata jäädä lorvimaan, ei se epätietoisuus sillä selkene. Kokeilemalla selviää mistä pitää ja sekin mistä ei pidä. Työkokeilut ja avoimet opinnot ja sellaiset käyttöön.

Siivous on aika monimutkainen pala. Tietääkö edes miten hänen odotetaan toimivan? Jos vielä asuu kotona, niin voit auttaa pilkkomaan urakkaa kohtuullisiin palasiin ja sopia vaikka että tehtävä päivässä tai vaikka puoli tuntia tehokasta raivaamista, jonka jälkeen jotain kivaa. Tai jos saat usutettua hänet itse kehittelemään parhaan menetelmän ja aikataulun, vaikka huone kerrallaan.