Vaiettu totuus: pienillä yrityksillä menee surkeasti, asiakkaat kadonneet kevään aikana
Asiakaskato näkyy erityisesti erikoiskaupassa, hyvinvointialalla ja palvelualoilla, eli ns. ei-pakollisessa kulutuksessa. Asiakkaat myös venyttävät pakollisten palveluiden ostoa viime hetkeen saakka.
Tilanne on suoraan sanottuna karmea, kun kuluttajakauppa hiljentynyt tai paikoin loppunut kokonaan. Ihmisillä ei joko ole rahaa (koska kaikki menee mm. ruokaan) tai he panttaavat sitä pahan päivän varalle ja säästävät nyt kaikesta mistä voivat.
Tästä ei puhuta ääneen koska ei haluta lietsoa enempää kriisitietoisuutta ja pahentaa lamaa. Pienyrittäjänä on kuitenkin pakko todeta, että suuri konkurssiaalto on ihan nurkan takana, jos ei tapahdu ihmettä. Kohta on montakymmentä tuhatta pienyrittäjää työntekijöineen Kelan luukulla.
Oletteko muut huomanneet samaa?
Kommentit (247)
Minä säästän nyt näistä:
-ei enää kuntosalia tai ohjattua liikuntaa
-en värjää hiuksia
-maalaan seinät ja öljyän terassin itse
-en käy ravintolassa syömässä (korkeintaan edullisessa kahvilassa)
-autokoulun sijaan opetuslupa
-ei matkoja
-ei K-kauppaan kuin hätätilanteessa
-ei teatteria, ei elokuvia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lama syvenee mikä ei yllätä kun kokoomus hoitaa asioita.
Alvin nostokaan ei auttanut lamaan, pahensi vaan.
Onko tämä ironiaa. Koska tietenkin se laskee myyntiä. Hallitus ei vaan ymmärrä tyhjätasku kuluttajaa.
Hallitus näyttää tehneen rahankäytöstä sosiaalisesti epähyväksyttävää. Olisipa joku joskus koulussa kertonut noille kuinka talous toimii.
Purra:
Hallituksen kasvuriihestä haettiin kasvutoimia, ja niitä saatiin. Mukana tuli monia muita järkeviä toimenpiteitä ja muita veronalennuksia, ja kokonaisuus on oikein hyvä, ottaen huomioon julkisen talouden vaikea tilanne. Veronalennuksille on löydetty rahoitus muista toimista, mikä on välttämätöntä.
Heh heh, Suomi ... onnellisten maa
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä vähän joka alalla on nyt hiljaista. "
Meillä kävi juuri mökillä sähkömies joka kertoi että kevät on ollut äkkiä tosi kiireinen. Samoin tuttu putkimies kertoi että ei meinaa ehtiä joka paikkaan.
Ja uskot kaiken mitä sulle sanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V'ttuakos äänestätte kokoomusta ja persuja.
Ovat ainoita jotka kehtaavat edes ehdottaa valtion menojen supistamista. Tässä paskassa ollaan siksi, että menot ovat aivan liikaa tulopuoleen verrattuna, jolloin sekä yritykset että keskiluokka imetään kuiviin. Ei ole ketään joka jaksaa kasvaa vaikka vaivaisella 1% vuosivauhdilla saataisiin huikeasti lisää verovaroja vanhusten- ja köyhien käyttöön.
Köyhiltä pikkurahoja tiristämällä ei kummoista säästöä tule. Toimeentulotukimenoihin tulee muuten 150 miljoonaa lisää tänä vuonna, leikkausten seurauksena. Hups.
Mihin valtion rahat menevät? Sote haukkaa siitä isoimman palasen, syynä liian raskas hallintokoneisto ja IKÄÄNTYVÄ väestö: 1 700 000 eläkeläisen hoiva maksaa. Vanhusten määrälle ei voi mitään, mutta miksi hallitus ei korjaa soten valuvikoja? Nyt olisi oiva mahdollisuus SÄÄSTÄÄ. Toki sote-asiat voivat olla liian vaikeita perussuomalaisille: pää menee solmuun ja ahdistus iskee. Helpompaa leikata kehitysvammaisilta.
Keskiluokka on pienentynyt länsimaissa jo pitkään eikä syynä ole julkinen talous vaan pääoman itsekkyys ja ahneus: pääoma imee keskiluokan kuiviin. Huonot palkat, kallis asuminen ja ruoka. Köyhien kurittaminen ei alenna asumiskulujasi taikka nosta palkkaasi - eikä alenna ruuan hintoja kaupassa.
Talouskasvu syntyy jostain positiivisesta: yhteistyöstä, rakentamisesta ja kehittämisestä. Suomessa on menetetty kyky yhteistyöhön eli luvassa ei ole paremmat ajat sekä talouskasvu vaan massiivinen LAMA. Sellaista "osaamista" täällä.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä vähän joka alalla on nyt hiljaista. "
Meillä kävi juuri mökillä sähkömies joka kertoi että kevät on ollut äkkiä tosi kiireinen. Samoin tuttu putkimies kertoi että ei meinaa ehtiä joka paikkaan.
Eikös nämä ole niitä pakollisia menoja jos putket on tukossa tai sähköt poikki. Vähän kuin ruuan ostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus näyttää tehneen rahankäytöstä sosiaalisesti epähyväksyttävää. Olisipa joku joskus koulussa kertonut noille kuinka talous toimii.
Dream Team, jossa grilliyrittäjä, Mäkkärin kassana kesän ollut ja yhden kesän setänsä housukaupassa kesätöissä ollut laittavat Suomen konkurssikypsäksi.
Vierailija kirjoitti:
Saas nähä miten tämä ilmiö näkyy tämän kesän festareilla. Osa jo peruttu/konkassa kun liput ei liiku.
En ymmärrä tätä yhtälöä ollenkaan. Suomessa järjestetään nyt kesällä ennätysmäärä festareita yli 500 festaria. Kävijämäärät ei ole kasvaneet ja luulevat että samat kävijät käyvät tässä taloustilanteessa pitkin Suomea joka festareilla ja vielä ennätyskalliit liput.
Paranee joka kerta Kun äänestätte kokoomusta saa siirtää loputkin verovarat yritystukina ja tukaisina sekä tunnin junina ulkomaille turvaan.
Ei montaa yritystä sen jälkeen enää pystyyn jää kaikki ryöstetään tuhkatkin pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Lama syvenee mikä ei yllätä kun kokoomus hoitaa asioita.
Nyt meitä kuulemma uhkaa jo Isonveljen eli ulkopuolisen tahon valvonta ja puuttuminen maan talouteen. Jos käy niin, meille voi tulla vielä kurjempaa kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta. Olen kuntosaliyrittäjä ja kevät 2024 oli vilkas huhtikuun loppuun asti, sen jälkeen pysähtyi. Loppuvuosi oli edes-takaisin, välillä myytiin hyvin ja välillä tosi hiljaista. Alkuvuosi 2025 on ollut tahmea. Hyvin harmillista kun mietitään investointien tekemistä mutta pelottaa...
Ja kun yritysten investoinnit on jäissä = B2B-kauppa hiljenee, talous supistuu ja koko kierre pahenee entisestään.
Samalla, kun muu Eurooppa elää talouskasvun aikaa.
Mitä B2B-kauppa tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saas nähä miten tämä ilmiö näkyy tämän kesän festareilla. Osa jo peruttu/konkassa kun liput ei liiku.
En ymmärrä tätä yhtälöä ollenkaan. Suomessa järjestetään nyt kesällä ennätysmäärä festareita yli 500 festaria. Kävijämäärät ei ole kasvaneet ja luulevat että samat kävijät käyvät tässä taloustilanteessa pitkin Suomea joka festareilla ja vielä ennätyskalliit liput.
Kyllähän tämä hiljalleen näkyy tapahtuma-alalla, mutta ei välttämättä niin nopeasti, festareilla käy tyypillisesti nuorempia ihmisiä ja heillä on vielä tänä kesänä ok tilanne. Katsotaan uudelleen ensi kesänä, kun opiskelijoiden asumistukileikkaukset astuu voimaan ja kesätöitä ei ole kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko täysi-ikäisyyteni noin 20 vuotta säästänyt kaiken minkä voin. Olen yllättynyt jos joku on tuona aikana tehnyt toisin ja nyt vasta alkanut säästämään. Tienaan yli 5000€/kk brutto.
Samoin! On kyllä nyt sitten hyvä tilanne. Nyt mulla on luksuksena Netflix ja äänikirjapalvelu 😃. Aattelen että olen sen arvoinen. Satunnaisia pakollisia vaateostoksia lukuunottamatta en tuhlaa edelleenkään mihinkään. Mieluummin autan lapsia pienillä asioilla.
Miten tämä on mahdollista?
Ainakin Joensuussa ei saa putkimiestä kotiin, kauneushoitolaan kaksi viikkoa kalenteri täynnä, samoin kampaamoon. Autohuolto ei ehdi ottaa autoa ennen kesäkuun loppua. Ravintoloissa on porukkaa ainakin aina kun itse sinne pyrin, meidän pitäjän lounasravintola on niin täynnä ettei ole huvittanut käydä enää kuukausiin. Kattosiltojen korjauksen saan johonkin elo-syyskuulle.
Toki on kivijalkavaatekaupat -kaikki tilaa nykyisin netistä, joten vaikeaa on varmasti. Kevytyrittäjyys toi taas runsaasti esim ripsi- ja kynsiteknikoita, eikä varmaan kaikille riitäkään töitä kun kuluttajatarpeet muuttuu tässä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta. Olen kuntosaliyrittäjä ja kevät 2024 oli vilkas huhtikuun loppuun asti, sen jälkeen pysähtyi. Loppuvuosi oli edes-takaisin, välillä myytiin hyvin ja välillä tosi hiljaista. Alkuvuosi 2025 on ollut tahmea. Hyvin harmillista kun mietitään investointien tekemistä mutta pelottaa...
Ja kun yritysten investoinnit on jäissä = B2B-kauppa hiljenee, talous supistuu ja koko kierre pahenee entisestään.
Samalla, kun muu Eurooppa elää talouskasvun aikaa.
Mitä B2B-kauppa tarkoittaa?
Business to Business eli yritysten välistä kauppaa. Esim. tukkukauppa, yrityksille suunnatut palvelut, markkinointi, koneet ja laitteet jne.
Olen jo nyt lisäajalla saanut jatkaa yli vuoden armonajalla töissä. Olemme kärsivällisesti odottaneet että kauppa alkaisi käymään mutta parannusta ei ole havaittavissa. Säästötoimia on jo nyt tehty rutkasti mutta ei tunnu auttavan. Olen varma että kohta koittaa pidennetyt kesälomat. Sellaiset on merkit ilmassa.
Teen toiminimellä siivous- ja muita kotiaputöitä. Kyllä muuten huomaa hyvin kotitalousvähennyksen pienenemisen, asiakkaat tilaa vähemmän keikoille. Järkyttävä pudotus 60% --> 35%!! Sairasta politiikkaa tämmöisinä aikoina.
Minäkin olen kuullut, että rakennusalalla alkaa olla kasvua näkyvissä ja varauskirjat täyttymässä. Toivotaan, että on totta ja että vaikutus lähtee siitä liikkeelle muillekin aloille!
Suomen rikkaat muuttavat kirjansa ruotsiin ja samaan aikaan ruotsalaiset lapsiperheet muuttavat Ahvenanmaalle kun siellä saa vielä kokea 80-luvun ruotsalaista perhe-elämää :D Hyvin menee kaikilla.