Palmurasvan vastainen taistelu on hävitty
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Panda poisti palmun kaikista konvehdeista 2024 ja Fazer poisti sen kekseistään viime syksynä.
Yhä useammassa ennen halpuutetussa tuotteessa lukee nykyään "ei palmuöljyä" ja tilalla on taas esim. kaakaovoita, auringonkukkaöljyä tai voita.
Voita näkyy hyvin harvassa tuotteessa ja tuotakin voidaan sekoitella halvempiin.
Hinta myös pomppaa silmin nähden jos voi aineosana. Pieni keksipaketti monta euroa, tosin ne huonommatkin ovat kalliita makuun nähden.
Kumman paljon jää tavaraa itsellä ostamatta koska ei vaan maistu se kova pahvikeksi tai ätläkkä mikälie-jäätelö. Pullat keskimäärin varsin huonoja myös.
Mä olen köyhä ja ihan suosiolla maksan sen kympin Ketomon tai Kolmen Kaverin oikeasta jäätelöstä.
Syön jätskiä pari kertaa kesässä, niin en halua että sekin on paska ja ankea kokemus. Halvalla ei enää saa oikeaa vanhan ajan jäätelöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipokaa ja tehkää itse ruokaa. Katsokaa mitä margariininne sisältää. Osassa on palmuöljyä, osassa ei.
Leivon voihin, en palmuöljyseokseen (margariini).
Eivät esivanhempasikaan käyttäneet pullaan mitään palmua.
Esivanhemmat eivät leiponeet mitään pullaa, vaan metsästivät, kalastivat ja keräsivät marjoja.
Pulla on ulkomailta tullutta uuden ajan kotkotusta. Ihan sama mihin se on leivottu.
Huomaa, että koulusi jäänyt peruskoulun tasolle.
Pulla tuli Suomeen Ruotsista n. 1700-luvulla. Silloin siinä tosin oli vain voita, kardemummaa ja kanelia, ja pulla kastettiin maitolautaseen.
Mausteet olivat suht tyyriitä joten sitä leivottiin vain juhliin, se ei ollut arkiherkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Panda poisti palmun kaikista konvehdeista 2024 ja Fazer poisti sen kekseistään viime syksynä.
Yhä useammassa ennen halpuutetussa tuotteessa lukee nykyään "ei palmuöljyä" ja tilalla on taas esim. kaakaovoita, auringonkukkaöljyä tai voita.
Ei todellakaan lue YHÄ USEAMMASSA. Avaapa tyttö joskus silmäsi esim Lidlissä. Erityisesti kaikki halvat pasteijat, piirakat, jopa riisipiirakat sisältävät palmurasvaa. Ja se muuten on rasvaa, ei öljyä. On kiinteää huoneenlämmössä.
Miten huono elämäntilanne pitää olla, että menee ostamaan Lidlistä heidän omien tuotemerkkien budjettijäätelöitä.
Ei ole onnistunut muutenkaan elämässään, kaikista vähiten TÖIHIN MENEMISESSÄ, vaan mennyt kelalle töihin, kelaelätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipokaa ja tehkää itse ruokaa. Katsokaa mitä margariininne sisältää. Osassa on palmuöljyä, osassa ei.
Esivanhemmat eivät leiponeet mitään pullaa, vaan metsästivät, kalastivat ja keräsivät marjoja.
Pulla on ulkomailta tullutta uuden ajan kotkotusta. Ihan sama mihin se on leivottu.
joo, jos ulkomaaksi lasketaan ruotsi, jonka osa olimme silloin kun pullakulttuuri tänne levisi. ja jos uudeksi ajaksi lasketaan myöhäinen valistusaika. on se toki kivikauteen nähden moderni keksintö
Palmurasvan puuttumisen takiako konvehdit ei enää maistu?
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä KAIKKI vähänkin edullisemmat jäätelöt, piirakat, ym ym: palmu-, kookos- ja shearasva vaihtelevissa määrin.
Älä osta! Kun ne ei mene kaupaksi, valmistajan on pakko reagoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kantasuomalainen, esivanhempasi ovat viimeiset n. 6000 vuotta eläneet maanviljelyllä, kaskeamisella ja maatalouseläinten tuotteilla (maito, juusto, liha, kananmunat) eikä millään metsästämisellä.
Metsästämisestä kruunun mailla (jota kaikki tilojen ja säterien ulkopuoliset maat olivat) on voinut vielä 1500-luvulle saakka saada kuolemantuomion.
Pitää mennä ihan alkuhistorian hämäriin että päästään metsästäjä-keräilijöihin joilla ei ollut edes vakinaisia asumuksia.
Niin ja sitten se glukoosisiirappi mikä myöskin on melkein kaikessa ja hyvin vahingollista terveydelle. Kukaan ei puhuu siitä... Meiidän perheltä jää monet tuotteet ostamatta nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Nuo vhh/keto tykkäävät noita palmu/kookos/shearasvoista. Pullo kookoskermaa aamulla, nami nami.
Olen vhh enkä syö mitään noista. Voita, laardia, oliiviöljyä. Nuo mainitsemasi kuuluu dirty ketoon, joka on vähän kuin sipsikalja-veganismi, eli ei tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen köyhä ja ihan suosiolla maksan sen kympin Ketomon tai Kolmen Kaverin oikeasta jäätelöstä.
Syön jätskiä pari kertaa kesässä, niin en halua että sekin on paska ja ankea kokemus. Halvalla ei enää saa oikeaa vanhan ajan jäätelöä.
Kun tekee itse niin saa hyvää ja pystyy vaikuttamaan hintaan.
Sen verran vaan tästä sivusta että mun käsitykseni mukaan kasveista tulee öljyjä, ja eläimistä rasvaa.
kun tuo palmu taitaa olla kasvi niin tuskinpa sellaista on kun palmurasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että koulusi jäänyt peruskoulun tasolle.
Pulla tuli Suomeen Ruotsista n. 1700-luvulla. Silloin siinä tosin oli vain voita, kardemummaa ja kanelia, ja pulla kastettiin maitolautaseen.
Mausteet olivat suht tyyriitä joten sitä leivottiin vain juhliin, se ei ollut arkihe
Eli kuten sanoin, ulkomailta tullutta uuden ajan kotkotusta.
Sarkastisen kommenttini pointti oli, että joskus nuokin ovat olleet uusia ja vieraita asioita, mutta nykyään perinteinen normi. Nyt palmurasva on uusi ja vieras ja halveksittu, mutta joskus tulevaisuudessa sekin on perinteikäs normi.
"Meillä on leivottu pullat jo monen sukupolven ajan palmurasvalla! Isoäiti ei koskaan muuta käyttänytkään!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kantasuomalainen, esivanhempasi ovat viimeiset n. 6000 vuotta eläneet maanviljelyllä, kaskeamisella ja maatalouseläinten tuotteilla (maito, juusto, liha, kananmunat) eikä millään metsästämisellä.
Metsästämisestä kruunun mailla (jota kaikki tilojen ja säterien ulkopuoli
Historian tutkijat ovat sitä mieltä että liha ja maito/juusto oli hyvin harvojen herkkua ennen 1800-lukua. Eikä ollut Suomessa kanojakaan. Linnunmunia toki syötiin.
Ruokapöydässä on ollut, silloin kun mitään on ollut, lanttu, nauris, puurot. Peruna räjäytti väestönkasvun 1700-luvun puolivälissä.
Palmurasva on terveellista. Hyvin paljon oliivi-öljyn tapainen. Tutkikaa ja oppikaa, älkää ottako oliiviöljytuottajien propagandaa totuutena. Ihan oikeasti Toki sademetsää on mennyt liiaksi nurin.Euroopassa ne metsät on hakattu nurin jo ennen Martti Lutheria.
Palmuöljy maistuu erittäin pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Fazer laittaa riisipiirakoihin Kokonaan kovetettua rapsiöljyä joka on pahempaa kuin palmurasva.
Kiitos tiedosta, jää ostamatta jatkossa. Piti käydä tarkistamassa, mitä pussin kyljessä lukee. Harmi. Löytyy kovin vähän ostettavaa kaupasta.
Kai tiedät että Panda vaihtoi kookosrasvaan, usein kokonaan kovetettuun sellaiseen. Ei ole askel eteenpäin vaan paikallaan oloa n