Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaaksi aikovan terveystutkimukset

Vierailija
03.06.2025 |

Onko kukaan teistä käynyt raskaaksi aikovan terveystarkastuksissa tai tutkimuksissa? Oliko niistä hyötyä? Aiomme mieheni kanssa alkaa yrittää lapsen hankintaa ja mietityttää, että kannattaisiko noissa tutkimuksissa käydä. Olen perusterve ja veri- ja muita kokeita minulta on viimeksi otettu lapsena sairaana, joten mitään tietoa esim. veriarvoista ja muista ei ole. Söittekö foolihappo tai D-vitamiinilisää ennen raskautta? En ole käyttänyt mitään vitamiinivalmisteitakaan käytännössä koskaan, joskus talvisin satunnaisesti D-vitamiinia. Ikää kummallakin on reilusti päälle 30v. 

Käytitkö vitamiinilisiä ennen raskautta

Vaihtoehdot

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmöityshoitoja ennen ainakin tehdään tutkimuksia; itse en ole käynyt.

Vierailija
2/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu a-hepatiitti Suomessa, elintarvikeperäinen. Ehkä verikoe voi olla joskus hyvä että tietää hivit, kupat ja kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sukupuolitautitestit ennen kumin poisjättöä jos ette vielä ole käyneet. Muuten en keksi mitään syytä viivyttää yrittämistä, olethan jo melko iäkäs.

Vierailija
4/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ollut nyt siis kyse varsinaisista sukupuolitauti- tai hepatiittitesteistä vaan perusverenkuvasta ja esim. hormonimittauksesta. Ilmeisesti juuri kukaan ei ole käynyt. Olisi kiva kuulla kokemuksia. 

t. Ap

Vierailija
5/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on todettu a-hepatiitti Suomessa, elintarvikeperäinen. Ehkä verikoe voi olla joskus hyvä että tietää hivit, kupat ja kaikki.

Perusverenkuvassa ei näy sukupuolitaudit. 

Vierailija
6/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sukupuolitautitestit ennen kumin poisjättöä jos ette vielä ole käyneet. Muuten en keksi mitään syytä viivyttää yrittämistä, olethan jo melko iäkäs.

On aikanaan käyty sukupuolitautitesteissä, en näe tarvetta, ollaan oltu jo 8 vuotta yhdessä. 

Vierailija
7/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinia olen käyttänyt aina ympäri vuoden, muita en käytä.

Vierailija
8/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan yrittää heti ja hakeutua vähän ajan päästä verikokeisiin, jos ei heti tärppää.

Foolihappo on kyllä tärkeä lisä.

Vierailija
9/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni perusterve on työterveyshuollon kautta käynyt. Jos sinulla ei ole sellaista, soita neuvolaan ja kysy paikallisista käytännöistä.

Vierailija
10/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt rautaa ja d-vitamiinia ennen raskautta. Raskauden myötä yritän syödä myös folaattia. Terveellisesti olen syönyt jo pitkään. 

Olen huvikseni mittauttanut arvoja. D- ja rauta oli pitkään alhaiset. D:n sain nostettua ennen raskautta. Rautakin varmaan ok, en tosin ole kovin vastikään sitä mitannut. Pahimmillaan oli 13, myöhemmin 22. Pitäisi olla yli 30 vähintään ja voi olla että olen päässyt yli tuon. 

Vierailija
11/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan yrittää heti ja hakeutua vähän ajan päästä verikokeisiin, jos ei heti tärppää.

Ei tässä kukaan tunnut nyt ymmärtävän tutkimusten pointtia. En ole niinkään huolissani raskautumisesta, lähinnä haluaisin ehkä testata foolihapon, raudan/ferritiini ja muut keskeiset verenkuvan markkerit, koska raskaanahan esim. foolihappolisä ja rautalisä on jo myöhässä, jos tasot ovat matalat. Samoin jos kolesteroli tai verensokeri on ylhäällä, niin pitoisuudet pitäisi saada alas jo ennen raskautta. 

Eihän tavallisista verikokeista suoraan näe hedelmällisyyttä. 

Vierailija
12/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni perusterve on työterveyshuollon kautta käynyt. Jos sinulla ei ole sellaista, soita neuvolaan ja kysy paikallisista käytännöistä.

Neuvola ei tarjoa kokeita, ellei ole hakeutumassa hedelmällisyyshoitoihin. 

Vierailija
13/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ainakin foolihappoa jo yritysaikana. Ja D-vitamiinia syksystä kevääseen. Verikokeiden tarpeellisuudesta en osaa sanoa.

Vierailija
14/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä neuvolassa sitten katsotaan tarpeelliset perusverikokeet raskausaikana.  Ei muuta, kun hommiin vaan.

Vierailija
15/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä kukaan tunnut nyt ymmärtävän tutkimusten pointtia. En ole niinkään huolissani raskautumisesta, lähinnä haluaisin ehkä testata foolihapon, raudan/ferritiini ja muut keskeiset verenkuvan markkerit, koska raskaanahan esim. foolihappolisä ja rautalisä on jo myöhässä, jos tasot ovat matalat. Samoin jos kolesteroli tai verensokeri on ylhäällä, niin pitoisuudet pitäisi saada alas jo ennen raskautta. 

99,9999999% naisista raskautuu ilman k.o. tutkimuksia. Suhtaudutkohan asiaan nyt hiukan liian neuroottisesti?

Vierailija
16/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmällisyyden merkkejä näet siitä, raskaudutko.

Vierailija
17/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole syytä käydä. Jos raskautta suunnitellaan niin ravitsemus kuntoon ja foolihappoa ja dvitamiinua suositellaan kaikille raskaaksi haluaville. Hb katsotaan neuvolassa ajoittain. 

Vierailija
18/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa ne tehdä kaikesta vaikeaa. Jotkut tulee vahingossa raskaaksi... 

Vierailija
19/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuollainen sua huolettaa niin mene niihin tutkimuksiin! Mitä väliä sillä on onko joku muu käynyt vai ei?

Itse olen raskautunut aneemisena teininä, ruokavalio koostui lähinnä paahtoleivästä. Foolihapon aloitin sitten neuvolan suosituksesta. Terve lapsi syntyi.

Vierailija
20/23 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain pieni varoitus: foolihappo ja E-vitamiinilisä yhdessä moninkertaistavat kaksosraskauden riskin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi