Anna Wahlgren on hyvin kiistelty hahmo ruotsissa ja norjassa! Älkää uskoko sen juttuja!
NAMN:Anna Wahlgren
YRKE:Författare,debattör och niobarnsmamma
AKTELL MED: Att boken ¿Sova hela natten¿ kommit ut i Norge och orsakat debatt där också.
¿Hur ska man våga följa dina råd när barnläkarexpertisen säger att de är farliga?¿
¿Ovetenskaplig, olämplig och direkt farlig¿. Sedan Anna Wahlgrens bok ¿Sova hela natten¿ kom ut förra året har hon fått hård kritik från framstående läkare i Sverige och Norge. Framförallt är det rådet att låta spädbarnen sova på mage som provocerar.
Den norska spädbarnsdödsföreningen fruktar till och med att antalet barn som dör i PSD kan komma att öka med hundra fall om året om föräldrar börjar följa dina råd?
AW: Ja, man har öppet utnämnt mig till barnamörderska. Jag får vara glad att häxbränningen är nerlagd. Jag lever i alla fall.
Många frågar sig nog ändå hur du kan fortsätta att rekommendera magläge som sovställning när man idag VET att det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd?
AW: Bukläget är det naturliga för människoungen likaväl som för grodan och sköldpaddan. Det är inte sovställningen i sig som är farlig utan de långa andningsuppehåll alla spädbarn gör under djup sömn. I den insikten har experterna och jag gått skilda vägar. Jag vill säkra den goda djupsömnen, som jag anser livsnödvändig för små barn som för oss alla. Expertisen ser hellre att sömnen förytligas, så att djupsömnen avbryts och störs.
Kommentit (2)
onhan se kiistelty suomessakin, herttinen.
jos se ois täyttä tuubaa siinä ei ois mitään kiistelemistä.
Nyt lääkärit on sitämieltä, että ohjeet altistavat kätkytkuolemalle.
Myös Lapsikirjasta on ollut kauheasti polemiikkiä, ja Annan omat lapset ovat tulleet julkisuuteen ja kertonut, että heidän lapsuutensa oli pelkkää helvettiä ja että Annan ohjeet ovat ihan kauheita.