Aeg-pesukone: käynnistysnappi jää vilkkumaan, kone ei käynnisty. Mikä vika?
Täällä olen saanut aina hyviä vinkkejä. Tietääkö joku vastausta tähän?
Kun painan nappia normaaliin tapaan, niin kone ei käynnisty, vaan se nappi vaan jatkaa vilkkumista.
Kokeilin jo ottaa töpselin irti ja laitoin takaisin. Ei vaikutusta. Vedenottoletku on avoinna. (En sulje sitä koskaan)
En löytänyt ohjekirjasta tähän mitään.
Osaatteko neuvoa?
Kommentit (60)
Sulje se vesiletku ja avaa uudestaan.
Meillä tuo vilkuttaa, jos en ole valinnut ohjelmaa, mutta en tiedä koneesi mallia, joten en osaa sanoa, missä vaiheessa sinun pitää päättää, että laseja vai ecoa.
Ihan vinkkinä viikoksi: vedenottoletku suljetaan aina!!!! kun kone lopettaa ohjelman. Tässä on muutamankin kerran joutunut vuokralaisen vuoravan koneen takia käymään vakavia keskusteluja siitä, kuka on vastuussa ja mistä.
Mulla aeg kuivausrumpu jossa käynnistysnappi yhtäkkiä lopetti toiminnan. On kone toki jo yli 10v vanha mutta silti. Huolto ei tule paikalle eli koneen raahaaminen johonkinnolisi jo kallista sekin.
Tuo minun Indesit tekee samaa jos luukku ei ole kunnolla kiinni
Luukku on huonosti kiinni?
Avaa se ja sulje uudestaan.
Mitä toi kone pesee tai pitäisi pestä? Pyykkiä vai astioita, kenties autoja?
Vierailija kirjoitti:
Luukku on huonosti kiinni?
Avaa se ja sulje uudestaan.
No varmasti kokeiltu tuo.
Jos koneessa nukkasihti, saattaa olla putsauksen tarpeessa.
Myös poistovesiletkun tukos saattaa tehdä tuota.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vinkkinä viikoksi: vedenottoletku suljetaan aina!!!! kun kone lopettaa ohjelman. Tässä on muutamankin kerran joutunut vuokralaisen vuoravan koneen takia käymään vakavia keskusteluja siitä, kuka on vastuussa ja mistä.
Näin kävi, mutta omassa kotona. Onneksi oli äskettäin tehty keittiöremontti ei tullut vesivahinkoa vaikka muutama kymmenen litraa tuli vettä. Märkäimurilla imaisin vedet pois ja tiskikone kierrätyskeskukseen.
Tämä on päältä täytettävä aeg lavamat 6000 series.
Ei ollut vaikutusta, kun suljin ja avasin hanan.
Olen valinnut pesuohjelman ja sitten yritän käynnistää, mutta käynnistysnappi vilkkuu vain.
Ap
Olen avannut ja sulkenut luukun useita kertoja. Ei vaikutusta.
Ap
Lisään vielä, että käynnistysnappi ei varmaankaan ole rikki, sillä kun ottaa töpselin irti ja laittaa takaisin, käynnistysnapilla voi mukamas käynnistää kerran.
Mutta: "käynnistyksen" jälkee kone vilkuttaa pesusoikon kuvaa aivan niin kuin se olisi pesemässä normaaliin tapaan parhaillaan, mutta ei vaan käynnisty oikeasti pesemään.
Ap
Tämä on valitettavan yleinen ongelma AEG-pesukoneissa käynnistysnappi vilkkuu, mutta kone ei lähde käyntiin. Tässä muutamia mahdollisia syitä ja korjausehdotuksia, jotka voit kokeilla:
🔍 1. Luukun lukitusongelma
Jos luukku ei lukitu kunnolla, kone ei käynnisty, ja käynnistysvalo voi vilkkua.
Tarkista:
Että luukku on täysin kiinni (painettu kunnolla).
Onko luukun tiiviste kunnossa, tai jääkö jokin pyykki oven väliin?
🛠 Kokeile:
Paina luukkua kevyesti sisään ja yritä uudelleen käynnistystä.
🔌 2. Ohjelma ei valittu tai valinta ei rekisteröidy
Joissain malleissa kone ei käynnisty, jos ohjelmaa ei ole valittu kunnolla tai valintakiekko/napit eivät rekisteröi valintaa.
Tarkista:
Onko ohjelman valitsin kunnolla asennossa?
Oletko painanut Start/Pause -nappia ohjelman valinnan jälkeen?
💧 3. Vedenotto-ongelma (vaikka letku on auki)
Kone saattaa yrittää ottaa vettä, mutta epäonnistuu jolloin se ei käynnisty, ja valo vilkkuu.
Tarkista:
Onko vedensyötössä riittävä paine?
Onko tuloletkussa sihti tukossa (letkun hanapäässä pieni metalliverkko)?
Jos käytössä on AquaStop-letku, voi sen sisäinen turvamekanismi olla lauennut vaatii letkun vaihdon.
4. Elektroninen häiriö (esim. jäänyt "jumiin")
Joskus kone jää tilaan, jossa se ei vastaa kunnolla.
🛠 Kokeile "resettiä":
Irrota koneen pistoke seinästä vähintään 5 minuutiksi.
Kytke takaisin ja valitse ohjelma + paina Start.
Joissakin AEG-malleissa voi olla myös erillinen resetointikoodi (esim. "Cancel + Start" painaminen yhdessä), mutta tämä vaihtelee malleittain.
5. Virhekoodi vilkkuen (piiloviesti)
Usein vilkkuva käynnistysvalo ilmaisee vikakoodia. Esimerkiksi:
1 vilkahdus tauko 1 vilkahdus = koodi E11 (vedenotto-ongelma)
3 vilkahdusta tauko = luukun lukitusongelma
Kirjoita ylös vilkkujen määrä ja toistuvuus ja etsi verkosta omaan AEG-malliisi liittyvät virhekoodit.
Jos mikään ei auta:
📞 Huolto voi olla tarpeen, erityisesti jos luukun lukitusmekanismi tai ohjainkortti on viallinen. Mutta usein tällainen vika voi olla yksinkertainen jumi, jonka saat itse korjattua yllä olevilla keinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo minun Indesit tekee samaa jos luukku ei ole kunnolla kiinni
Olen sulkenut koneen moneen kertaan. Varovasti, pamauttamalla ja kaikin tavoin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä on valitettavan yleinen ongelma AEG-pesukoneissa käynnistysnappi vilkkuu, mutta kone ei lähde käyntiin. Tässä muutamia mahdollisia syitä ja korjausehdotuksia, jotka voit kokeilla:
🔍 1. Luukun lukitusongelma
Jos luukku ei lukitu kunnolla, kone ei käynnisty, ja käynnistysvalo voi vilkkua.
Tarkista:
Että luukku on täysin kiinni (painettu kunnolla).
Onko luukun tiiviste kunnossa, tai jääkö jokin pyykki oven väliin?
🛠 Kokeile:
Paina luukkua kevyesti sisään ja yritä uudelleen käynnistystä.
🔌 2. Ohjelma ei valittu tai valinta ei rekisteröidy
Joissain malleissa kone ei käynnisty, jos ohjelmaa ei ole valittu kunnolla tai valintakiekko/napit eivät rekisteröi valintaa.
Tarkista:
Onko ohjelman valitsin kunnolla asennossa?
Oletko painanut Start/Paus
Kiitos, tutustun tähän listaan.
Hanan voi pitää aina auki, kun olen tässä vaan vuokralla.
Se vastakappale, johon luukun kieli menee voi olla sökönä. Meillä teki just noin. Ukko otti sen irti, vähän rumppas sitä ja sen jälkeen kone toimi vielä vähän aikaa normaalisti, kunnes se vastakappale piti uusia. Maksoi alle kympin osa ja helppo oli vaihtaa.
En tiedä, mitä hienouksia ko. laitteessa on, mutta voisiko olla liikaa tavaraa koneessa? Oletan pyykinpesukoneeksi.
Sulje hana