Miksi ET pidä etätöistä?
Kommentit (29)
Menee helposti löysäilyksi sohvalla. Netflix auki ja läppäri muodon vuoksi sylissä
ET:n etätyöt ei onnistu kun puhelin on hukassa
Keskityn huonosti kotona. Helposti tulee keskeytyksiä ja lisäksi töissä on paremmat näytöt. Kotona joutuu käyttämään toisena näyttönä läppäriä. Tykkään kyllä että on etätyömahdollisuus, koska joskus on kätevämpää olla kotona (joku paketin saapuminen tms.)
Monestakin syystä
- kotona ei ole yhtä toimivaa työpistettä kuin töissä eikä tilaa tehdä minulle sellaista (olen työskennellyt korona-aikaan mm. saunassa)
- työpaikalla voi keskittyä 100 % työn vaatimuksiin eikä pöytää jätetyt tiskit tai viikkaamista odottavat pyykit osu vähän väliä silmään että nekin kaipaisi kohta huomiota
- keskittymistä vaativaa tai yksityisiä puheluita edellyttävää työtä voisi tehdä vain molempien lasten ollessa koulussa
- työpaikalla voi matalammalla kynnyksellä pähkäillä ongelmia kollegan kanssa ja päivittäisissä kohtaamisissa ja keskusteluissa oppii asioita niin ettei jokaista tarvitse itse mennä kantapään kautta
- mies tekee kokonaan etätöitä ja se on niin vetelän näköistä että ärsyttää kun se koko ajan huhhailee pitämässä taukoa ja haluaisi jutustella, mutta itse pitäisi jotain saada aikaiseksikin
- kun työvälineet jättää töihin, on helpompi työpäivän jälkeen keskittyä vain vapaa-aikaan eikä tule sitä "jos minä vähän vaan vilkaisen tuliko siihen sähköpostiin jo vastaus" tai "nythän tässä voisi vähän yrittää rästejä..."
Varmaan muutakin, mutta ainakin nuo.
Lisäksi työkaverit tuo hyvinvointia
Korona-aikana jouduin muutaman kuukauden tekemään, ei sopinut mulle lainkaan. En osannut rajata työtä ja muuta elämää. Työt oli koko ajan keittiön pöydällä (ei mahdollisuutta omaan työpisteeseen) ja käytännössä tein töitä vuorokauden ympäri. En 24/7 mutta mihin tahansa vuorokauden aikaan. Jos en saanut unta, vaikka kolmelta yöllä.
Ihan omaa huonoutta se toki oli. Jos mun olisi pakko tehdä etätöitä, tarvitsisin työhuoneen.
Teen kotona liian tiukkoja työpäiviä, tauot jää pitämättä. Ei ole seuraa tauoilla jos pidän sellaisen ja palaankin nopsaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Teen kotona liian tiukkoja työpäiviä, tauot jää pitämättä. Ei ole seuraa tauoilla jos pidän sellaisen ja palaankin nopsaan töihin.
Samoin.
Vierailija kirjoitti:
Teen liian löysiä työpäiviä. Tauot venyy ja niitä on paljon.
Minulla on aivan päinvastoin. Inhoan suurinta osaa työtovereistani ja tekisin mielelläni 80 % etätyötä jos vain saisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten?
En halua töitä kotiini ja haluan nähdä oikeasti ihmisiä joiden kanssa teen töitä.
Siitä, että etätyöntekijät teettävä helposti työtään muilla. Käytkö katsomassa tämän ja tämän asian, kun en ole nyt toimistolla jne.
Joudun työssäni soittamaan välillä kusipäisille asiakkaille ja en halua sitä energiaa kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Eri. Sosiaaliset suhteet tuovat piristystä. Eivät kaikille mutta osalle kuten minulle. On myös mukavampi työskennellä ihmisten kanssa jotka näkee oikeasti. Etätyö nimensä mukaisesti etäännyttää toisista. En pidä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Eri. Sosiaaliset suhteet tuovat piristystä. Eivät kaikille mutta osalle kuten minulle. On myös mukavampi työskennellä ihmisten kanssa jotka näkee oikeasti. Etätyö nimensä mukaisesti etäännyttää toisista. En pidä siitä.
Eikö etänä olevista löydy niin helposti juoruttavaa?
Mulla oli alkuun sellainen olo, etten pidä etätöistä, kun ne koronan aikaan alkoi. Yksin asuvana sinkkuna tuntui kovin yksinäiseltä. Lisäksi oli vähän sellaisia "itsensä johtamisen haasteita", että helposti harhautui vaikka lounastauolla katsomaan telkkarista jotain ja lounastauko venyi, tai laittamaan lounasta pidemmän kaavan mukaan, tai palloilemaan youtube-videoita katselemassa kun haastavaan työtehtävään tarttuminen tökki.
Mutta, mä totuin kyllä noin puolessa vuodessa etätyöhön, ja nykyään en enää edes muuta suostuisi oikein tekemään. Opettelin kurinalaisuutta niin, että hommat tulee tehtyä yhtä lailla kuin toimistollakin. En kerta kaikkiaan salli itselleni enää mitään omituisia poikkeuksia, vaan työaikana teen töitä, pois lukien lakisääteiset tauot. Yksinäisyyskään ei enää vaivaa yhtään, itse asiassa olen oppinut nauttimaan siitä valtavasti että saan olla yksin. Ei mulla ole työn ulkopuolellakaan juurikaan ihmissuhteita, mutta en enää kaipaakaan. Olen kai erakoitunut, mutta se on erittäin miellyttävä tila.
Töissä on paremmat työtilat ja siellä on työkavereita
Ei oo oikein hiljaista paikkaa