Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tuhoon tuomittu ajatus erota nyt, mutta muuttaa vasta elokuussa erilleen?

Vierailija
01.06.2025 |

Olen pitkään harkinnut eroa ja nyt on tilanteet siinä pisteessä että en enää kestä. Löysin hyvän vuokrakämpän mihin muuttaisin lapsen kanssa, 3km päähän isästä. Asunto vapautuisi kuitenkin vasta elokuussa, eli jos nyt sovitaan erosta, täytyisi saman katon alla asua vielä 2kk. 

En tiedä tuleeko erosta riitaisa, mies on ainakin uhkaillut jo nyt tekevänsä itselleen jotain jos hänet jätän. Pitäisikö tämän takia salata toinen asunto ennen kun kerron erosta?

Mielelläni jättäisin lapsen isälleen, mutta en heti kun ero ilmenee jos mies onkin itsetuhoinen eikä vain koita kiristää 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tossukkakin mies voi muuttua erotilanteessa "mielisairaaksi". En ollut siis naimisissa, mutta yhteisasumista oli takana 11 vuotta. Kun sanoin tälle "mammanpojalle", että lähden eri teille, niin hän raivostui aivan hulluksi. Alkoi repimään kaikki postini auki, tonki vaatteet ja laukut kun nukuin tai olin suihkussa. Suihkun oven piti pitää lukossa ja silti yritti päästä sinne. Repi kaikki uudet vaatteeni, vei puhelimeni ja ei meinannut antaa takaisin. Heitti lopulta puhelimen kovaa parkettilattialle, mutta onneksi se ei hajonnut käyttökelvottomaksi.Nukuin istualtaan sohvalla vähän, kun tämä urpo nukahti. Jouduin ottamaan asunnon mihin pääsin niin nopeasti kuin mahdollista. Hän yritti estää lähtöäni repimällä ja kovakouraisella kiinni pitämisellä. Esti minut viemästä suurimman osan tavaroistani, jotka lopulta jäi sitten sinne. Harmittaa kun olin silloin nuori ja en ymmärtänyt soittaa vaikka isääni apuun. 

N.53

Vierailija
22/43 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten muuten kun mä oon velaton ja miehellä on mm talolainaa, niin onko mun pakko maksaa jotain vaikka en omista mitään kun tonnin auton? Oon asunut kyllä tässä vanhassa (rahallisesti arvottomassa) talossa lapsen kanssa, mutta tosiaan on itse asuntolainaa ja korjauslainaa vielä jäljellä. Olen kyllä osallistunut näihin lukuihin ja yhtä lailla lyhentänyt niitä vaikka ovatkin miehen lainoja. En haluaisi kuitenkaan enempää maksaa jostain mitä en edes omista"

Siis osituksessa katsotaan kyllä myös talon arvo, siitä sitten vähennetään ne velat, jäljelle jäävä summa (+muu mahdollinen omaisuus) on miehen. Vastaavalla tavalla lasketaan sinun omaisuus. Sitten katsotaan, tarvitseeko varakkaamman maksaa tasinkoa toiselle. Näin siis, jos olette naimisissa, eikä ole avioehtoa. Kertomasi perusteella sanoisin, että sinä et ole se, joka sitä tasinkoa maksaa, vaan mies (ellei velkaa ole enemmän kuin omaisuuden arvo on).

Asunto on paikassa jossa ei ole käytännössä kuin tontin arvo. Vaikka lainaa on jäljellä maltillinen määrä, se ylittää todellisen arvon kolminkertaisesti joten mies on velkainen kun itse olen aika plus miinus nolla tuloilla. En halua maksaa enkä osuutta velkaisesta talosta

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tilanteelta, jossa ero, muutto ja uusi asunto suunnitellaan kaikki salaa mieheltä. Ja kun tavaroita haetaan pitää olla sukulaismiehiä auttamassa. Mies kuulostaa vaaralliselta.

Mies ei ole koskaan käynyt minuun fyysisesti käsiksi. Hän sivaltaa onneksi enemmän sanoilla ja koittaa musertaa itsetunnon pohjamutiin. On mm edistänyt mut kavereista kun oon nyt asioita paremmin pohtinut.

Ap

Vierailija
24/43 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessa kertoisin miehelle asiasta pian, mutta ehkä pala kerrallaan, jotta hänelle jää aikaa ja tilaa käsitellä tietoa. Tämä siis olettaen, ettet pelkää oman tai muiden turvallisuuden puolesta.

Mies tarvitsee myös apua, jos on oikeasti itsetuhoinen. Jos hän arvioisi mukaan vain uhkailee, silloin ei ole mitään pelättävää, mutta kyllähän miehenkin puoli asiasta tulee huomioida. 

Vierailija
25/43 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä alusta huomasi, että haluaa olla vapaa ja ilman rasituksia (lapsensa). 

Vierailija
26/43 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me erottiin (kauan sitten) toukokuussa ja muutin vasta elokuun puolivälin aikaan, koska en löytänyt asuntoa sitä ennen. Ex ei tehnyt elettäkään muuttaakseen, vaikkei hänelläkään ollut varaa maksaa yksin sitä kolmiota. Vaikutti ettei halua erota, mutta eipä saanut suutaan auki. Toisaalta minä olisin lähtenyt silti.

Oli se kamala kesä. Sairastelin vähän väliä ja laihduin. En ottanut mukaani mitään huonekaluja. Halusin vaan pois.

Vierailija
27/43 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun tilanteessa kertoisin miehelle asiasta pian, mutta ehkä pala kerrallaan, jotta hänelle jää aikaa ja tilaa käsitellä tietoa. Tämä siis olettaen, ettet pelkää oman tai muiden turvallisuuden puolesta.

Mies tarvitsee myös apua, jos on oikeasti itsetuhoinen. Jos hän arvioisi mukaan vain uhkailee, silloin ei ole mitään pelättävää, mutta kyllähän miehenkin puoli asiasta tulee huomioida. 

Toivon että se on uhkailua jolla on saanut pidettyä mut etten ole vielä lähtenyt, mutta en voi tietää. Parempi lähempänä muuttoa alkaa palastella asiaa silti vaikka erosta on ollut jo puhetta 

Ap

Vierailija
28/43 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä alusta huomasi, että haluaa olla vapaa ja ilman rasituksia (lapsensa). 

Kyllä minä haluan pitää lapsen elämässäni, mutta haluan kyllä eroon mielestäni. Hän on kuitenkin lapsen isä, niin parempi on jatkaa vanhemmuutta eri osoitteissa

Ap

Vierailija
29/43 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mo mistäs se pikkumamman kenkä noin puristaa, että erota pitää? Isot mammat kertovat sulle vastauksen, ettei tarvitse mieheltä kysyä mitään. Eiks je?

Vierailija
30/43 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sun olisi helpompi vaan erota nyt mielessäsi miehestäsi, mutta olla hänelle kertomatta. Hankit sen asunnon ja muutat sinne lapsesi kanssa kun se vapautuu elokuussa ja kerrot erosta miehellä tällöin. Toinen vaihtoehto on että kerrot erosta nyt jo ja muutat samantien kesäksi lapsen kanssa jonkun sulaisen luokse. En kannata sitä ajatusta jossa kerrot erosta miehelle mutta asut hänen kanssaan vielä 2kk. Miehestä voi kuoriutua vaikka millainen mulkero sulle ja lapselle.  Älä laita lastasi pelinappulaksi eron keskelle.

Vierailija
31/43 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaa kämppä ja kerro vasta myöhemmin. Mies voi olla arvaamaton kun tajuaa tilanteen olevan tosi. Minäkin kannustaisin käyttämään sukulaismiehiä apuna ja muutenkin turvana. Se ukkosi rauhoittuu kyllä mutta 1-3kk se on siitä aivan rikki arvelen.

M50

Vierailija
32/43 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaa ei voi muuttaa. Lapsen osoitteenmuutoksen vuoksi viranomaiset ottavat isään yhteyttä ja pyytävät lupaa muuttoon. 

Vierailija
33/43 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asuttiin vielä melkein vuosi eron jälkeen yhdessä, ettei jouduttu maksamaan ensiasunnon veroa. Mutta mies oli ihan normaalijärkinen ja ystävinä erottiin, sinun kuvailemassa tilanteessa voi parikin viikkoa olla liikaa. Itse ehkä kertoisin erosta vasta lähempänä muuttoa. 

Tätä kun mietin että jos sopisin nyt jo sen että ottaisin sen kämpän ja en kertoisi miehelle vielä että tämä on tässä. Asiasta on yleisellä tasolla puhuttu, eli luulisi miehenkin tajuavan että varsinainen ero on vain ajan kysymys. 

Oon yli 10 vuotta ollut tässä liitossa mistä viimeiset 3 vuotta on ollut tälläistä, eli mä kestän kyllä elokuuhun jos mies ei ala normaalia enempää ottaa kierroksia 

Ap

Joo, ota vastaan se vuokra-asunto ja kerro erosta vasta lähempänä. Vuokranmaksu uudesta asunnosta kuitenkin alkaa vasta sieltä elokuun alusta, joten eihän tässä mikään muu muutu kuin se, että tiedät sinulla olevan se uusi asunto jo valmiina.

Vierailija
34/43 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaa ei voi muuttaa. Lapsen osoitteenmuutoksen vuoksi viranomaiset ottavat isään yhteyttä ja pyytävät lupaa muuttoon. 

Osoitteenmuutos tehdään vasta, kun on muutettu. Vai tekeekö joku oikeasti osoitteenmuutoksen etukäteen?

Vierailija
35/43 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena ylläolevalle:

"Tee muuttoilmoitus aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää ja viimeistään viikon kuluttua muutosta." [DVV]

Jos muuttaa ja tekee muuttoilmoituksen sen jälkeen, mutta lapsen toinen vanhempi ei anna siihen lupaa, asiasta tulee ongelmallinen. Ilman lupaa ei saa muuttaa kuin juridisesti yksinhuoltaja.

Vierailija
36/43 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asunto on paikassa jossa ei ole käytännössä kuin tontin arvo. Vaikka lainaa on jäljellä maltillinen määrä, se ylittää todellisen arvon kolminkertaisesti joten mies on velkainen kun itse olen aika plus miinus nolla tuloilla. En halua maksaa enkä osuutta velkaisesta talosta"

Jos olette käytännössä molemmat varattomia niin silloin kumpikaan ei maksa toiselle mitään. Toisen velkoja ei tietenkään tarvitse suoraan maksaa.

Vierailija
37/43 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos muuttaa ja tekee muuttoilmoituksen sen jälkeen, mutta lapsen toinen vanhempi ei anna siihen lupaa, asiasta tulee ongelmallinen. Ilman lupaa ei saa muuttaa kuin juridisesti yksinhuoltaja."

Noin periaatteessa mutta käytännössä riittää kun sanoo viranomaisille että pelkäsi miehen käyvän liian hankalaksi jonka takia ei ilmoittanut muutosta etukäteen.

Vierailija
38/43 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä mies lomalle elokuun alussa, pakkaa omat tavarasi ja muuta uuteen asuntoon. Mailaat sitten, että hait eroa. Loput selviää sitten keskusteluissa. 

Vierailija
39/43 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiii ! Älä vie lasta isältään, yritä muuttaa jotain itsessäsi kun nyt on jokin hankalampi vaihe menossa. Miksi et voi antaa lasta isälleen jos eroaisitte jos sinä kerran haluat erota ja miehesi ei halua. Ero on aivan hirveä paikka isälle kun rakastaa lastaan, siitä siinä hänen reaktiossa on kyse ettei hän kestä eroa lapsestaan ja perheen hajottamista. Yleensä molemmat vanhemmat rakastavat lapsiaan yli kaiken. 

Nyt ei kannata ajatella eroa muutenkaan, maailman tilanne ja ihmissuhde ilmasto on tällä hetkellä hyvin levoton ja riitainen, mutta syksyllä helpottaa! Saat varmaan omat mietteesikin erosta vielä muuttumaan ja itsesi tyytyväiseksi parisuhteeseenne kunhan ajattelet parisuhteessa  miehesikin parasta ja yrität olla hyvä puoliso miehellesi. Ihmissuhteissa on aina haasteita. Ne ovat elämän suola. Hyvät ja huonot vaiheet vaihtelevat eihän meillä aina paista aurinko eikä aina sada.

Vierailija
40/43 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiii ! Älä vie lasta isältään, yritä muuttaa jotain itsessäsi kun nyt on jokin hankalampi vaihe menossa. Miksi et voi antaa lasta isälleen jos eroaisitte jos sinä kerran haluat erota ja miehesi ei halua. Ero on aivan hirveä paikka isälle kun rakastaa lastaan, siitä siinä hänen reaktiossa on kyse ettei hän kestä eroa lapsestaan ja perheen hajottamista. Yleensä molemmat vanhemmat rakastavat lapsiaan yli kaiken. 

Nyt ei kannata ajatella eroa muutenkaan, maailman tilanne ja ihmissuhde ilmasto on tällä hetkellä hyvin levoton ja riitainen, mutta syksyllä helpottaa! Saat varmaan omat mietteesikin erosta vielä muuttumaan ja itsesi tyytyväiseksi parisuhteeseenne kunhan ajattelet parisuhteessa  miehesikin parasta ja yrität olla hyvä puoliso miehellesi. Ihmissuhteissa on aina haasteita. Ne ovat elämän suola. Hyvät ja huonot vaiheet vaihtelevat eihän meillä aina paista aurinko eikä aina sada.

Troltroltrol

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi