Onko sairaanhoitajaopintoihin hakeutuvat empaattisempia ja hoivaavampia kuin miehet keskimäärin?
Kommentit (11)
Eiköhän raha ratkaise nykyään noillakin. Kutsumuksesta ei kukaan enää puhu nykyään mitään.
Puuttuuko sulla mies sana välistä vai yleensä onko hoitajat empaattisempia? Osa hoitajista on tosi empaattisia, osa hoitoalalle hakeutujista on vaan luonne vam maisia
Vierailija kirjoitti:
Puuttuuko sulla mies sana välistä vai yleensä onko hoitajat empaattisempia? Osa hoitajista on tosi empaattisia, osa hoitoalalle hakeutujista on vaan luonne vam maisia
Puuttuu mies sana, huomasin itsekin saman. Kuitenkin asiayhteys selvenee.
Mulla on sh/eh mies. Ei todellakaan ole empaattinen. On kylläkin hirveän tiukkapipo monissa asioissa (siivous, mikään ei saa maksaa mitään jne). Muuten ihan rento ja huumorintajuinen, paljon harrastuksia.
Esim. jos olen sairaana, saattaa sanoa, että "no rupeetko saikuttaa".
Enneminkin sanoisin, että heille on sälytetty hoitovastuu aiemmin, eli eivät ole oppineet sukulinjastaan muita, kuin hoivarooleja. Se ei liity millään tavalla empatiakykyyn tai hoivataitoihin.
Kannatta myös huomioida että nyky lääketieteellä ja -teollisuudella on hyvin vähän mitään tekemistä "hoivan" tai muun vastaavan kanssa. Se on lääke- ja palvelumyyntiä sekä erilaisia huijauksia pääasiassa.
Ja et hoitoalalle hakeutuisivat empaattiset. Eikös esiinny kiusaamista paljon. Ihan sama mies/nainen.
Miehiä tarvittaisiin hoitotyöhön, esim koska jaksavat nostaa potilaita. Naisvaltaisella alalla tervehdyttää ilmapiirin. Enkä tarkoita kouluttamattomia kaukomaalaisia yövuoroon ym. Raiskauksiakin on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sh/eh mies. Ei todellakaan ole empaattinen. On kylläkin hirveän tiukkapipo monissa asioissa (siivous, mikään ei saa maksaa mitään jne). Muuten ihan rento ja huumorintajuinen, paljon harrastuksia.
Esim. jos olen sairaana, saattaa sanoa, että "no rupeetko saikuttaa".
Tiukkuudella ja tarkkuudella on hyvät puolet ja huonot puolet.
Vierailija kirjoitti:
Enneminkin sanoisin, että heille on sälytetty hoitovastuu aiemmin, eli eivät ole oppineet sukulinjastaan muita, kuin hoivarooleja. Se ei liity millään tavalla empatiakykyyn tai hoivataitoihin.
Kyllä, ainakin vanhemmilla. Raskas taakka. Kirjassa "kiltteydestä kipeät" kerrotaan että joskus saattoi olla tapana valita yksi esim "vanhapiika" hoitamaan kaikki. Olin siinä roolissa ja kannan sitä emotionaalista taakkaa, ja myös insestijälkiä yhä vaikka olen jo vanha. Isän viha tuntuu haudankin takaa. Mutta onneksi nykyään on paljon parempi, toisin kuin ennen nyt puhutaan tunteista, internetistä saa tietoa. Tytöillekin annetaan itseluottamusta ja epäoikeudenmukaisuudesta saa valittaa.
Varmaan riippuu enemmän luonteesta kuin sukupuolesta. Ainakin sairaanhoitajamiehillä on keskimääräistä paremmat kommunikaatiotaidot miehiin yleisesti verrattuna.