Kyllä taas eilen huomasi miten junttimaisesti ihmiset pukeutuvat juhlatilaisuuksiin
Siellä oli taas monessa kodissa päätelty että miehelle riittää ns. siisti paita ja siistit farkut asuksi lukion kevätjuhlaan ja lakitustilaisuuteen. 😂🤦🏼Oli pikeepaitoja ym.kauheuksia jotka kuuluvat arkeen, ei juhlaan.
Onneksi sentään suurimmalla osalla miehistä oli puku, mutta nämä puvuttomat urpot erottuvat kyllä porukasta todella myötähäpeää herättävästi. Luulisi että puolisoitaan hävettäisi, mutta tuskinpa koska nämä onkin enemmän sitä näkyvät tatuoinnit käsivarsissa ja shokkivärit tukassa -porukkaa.
Miten vaikeaa on ymmärtää että rippi-ikäisestä teinistä vanhusikään asti miehellä kuuluu olla puku? Ja miten vaikea se on hankkia, kun sellaiseen on takuulla varaa persaukisellakin kun säästää vähän kaljoista tai netflixistä?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Ne on näitä jotka perustelee puvuttomuutensa sillä, ettei kannata hankkia kun ei ole jatkuvaa käyttöä. Se se vasta helvetin typerä perustelu onkin ja kertoo sanojastaan kaiken.
Missä sitä sitten tarvitaan? Me ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 25 vuotta ja yhdet häät on ollut. Nekin oli semmoiset: "sonnustautukaa uimapukuun ja pyyhkeeseen!" - tyyliin. Ei siis kerrottu etukäteen juhlien oikeata luonnetta.
Miksi pitäisi pukua roikottaa kaapissa, kun sille ei ole ollut vielä kertaakaan käyttöä 25 vuoteen? Semmoisen saa lainattua tai vuokrattua sitten, kun tarve tulee.
Mitäpä tämä musta kertoi?
Tennarit ja lenkkarit eivät kuulu juhla-asuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä taas oman elämäsä rinsessa avautuu kun ei ole hänelle silmään olevia asusteita. Olet kyllä aikas snopi.
Ymmärrätkö alkuunkaan, mistä tässä on kyse? Sitäpaitsi olen mies.
ap
No, etkä ole! :D
Ymmärrätkö alkuunkaan, mistä tässä on kyse? Sitäpaitsi olen mies.
ap
Sitten voisinkin nähdessä tirvasta lärviin.
No johan tunteet kuumeni pukukeskustelussa jo ekalla sivulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä Munkkiniemessä ainakin oltiin hienosti pukeutuneita kaikki tyynni.
Eli paikkakuntakohtaista. Itselleni ei tänä vuonna osunut valitettavasti juhlatilaisuuksia, mutta jos olisi kutsuttu, niin toki olisin pukeutunut asianmukaisesti.
Täällä Munkkiniemessä eilen ei ollut kellään pukua niissä aika hienoissa yo-juhlissa, joissa kävin, joissa oli palkattu henkilökuntakin.
Ainakin niillä joita näin ulkona, niin oli. Tuskin olit Munkkiniemessä "hienoissa juhlissa ". Täällähän voi valehdella, miten sielu sietää. Ja sietäähän se.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mieltä. Vähävaraisuuden ymmärrän syyksi, mutta usein nämä juhlapuvuttomat ovat ihan normaalisti toimeentulevia ihmisiä.
Meillä ei kai ole juhlapukeutumiskulttuuria.
Olen itse köyhä, mutta kyllä olen kauniisti aina juhliin laittautunut. Kirppiksetkin on keksitty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei osaa pukeutua, kannattaa käännyttää ovelta. Sisään pääsee kun on asianmukainen vaatetus
Sama kuin ennen snobbiravintoloissa, että puku päällä ja kravatti kaulassa, ei missään nimessä lenkkarit jaloissa. Vieläkö niitä nousukkaiden pellejen paikkoja on?
70-luvulla ei tarvinnut olla edes mikään snobipaikka, jossa vaadittiin kauluspaita ja kravatti. Vain keskikaljabaareissa oli asu vapaa.
Tää on ihan hönttiä tiedän, mutta tällä nyt mennään... Meidän suvun juhlapukeutumisen suunnan on näyttänyt eräs kuuluisa ja menestynyt filosofi, joka on kasarilta saakka pukeutunut johonkin eläinkuosiseen takkiin(toisinaan jopa koko pukuun), kun juhlissa käy. Hän on ahkera juhlija, että näkee paljon.
Jos tuo lukenut ja menestynyt ihminen pukeutuu noinkin vapautuneesti, niin se vapauttaa muutkin etiketin kahleista. Etenkin sen perusmuurarin ja sähkömiehen. Siten meillä näkee monen kirjavaa juhlapukeutumista ja vain suvun paria mammaa se häiritsee. Hymyillen naureskelevat keskenään, että "voi herranen aika! onko sitä tuommoistakin!".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei osaa pukeutua, kannattaa käännyttää ovelta. Sisään pääsee kun on asianmukainen vaatetus
Sama kuin ennen snobbiravintoloissa, että puku päällä ja kravatti kaulassa, ei missään nimessä lenkkarit jaloissa. Vieläkö niitä nousukkaiden pellejen paikkoja on?
70-luvulla ei tarvinnut olla edes mikään snobipaikka, jossa vaadittiin kauluspaita ja kravatti. Vain keskikaljabaareissa oli asu vapaa.
Mä en päässyt vuonna 2000 vappuna Helsingin keskustassa ravintolaan sisään, kun mulla oli tennarit jalassa. Meidän seurueessa 8 ihmistä kaikilla oli haalarinsa ja tennarit jalassa.. ja mun pääsy evättiin. Olin selvinpäinkin, koska olin raskaana. Poke nimenomaan painotti mun tennareita, että ei noissa sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei yllättynyt että nainen ahdistuu heti jos mies ei pukeudu siihen epämukavaan kuumaan pukuun. Milloinhan naiset hyväksyvät sen että mieskin saa pukeutua niin kuin haluaa ihan niin kuin naisetkin saa.
"Miehet on kauheita kontrolloimaan naisia" samaan aikaan naiset määrittelevät jopa sen miten mies saa ja miten miehen kuuluu pukeutua mutta onneksi se ei ole kontrollointia kun sen tekee nainen
Niinpä. Juhlissa olisi kiva nauttia juhlasta, mutta epämukava puku vie kaiken huomion ja sitä vain miettii milloin juhla loppuu. Hieman typerää naisilta mussuttaa asiasta, kun voivat itse pukeutua juhlavasti kevyeen mekkoon.
Aloittaja kirjoitti kyllä olevansa mies.
Paahtavalla ilmalla voi pukea lyhythihaisen kauluspaidan ja suorat housut.
Ehei, se on brutaali etiketti virhe, jos tumman puvun kanssa käyttää lyhythihaista paitaa. Etkö tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on näitä jotka perustelee puvuttomuutensa sillä, ettei kannata hankkia kun ei ole jatkuvaa käyttöä. Se se vasta helvetin typerä perustelu onkin ja kertoo sanojastaan kaiken.
Missä sitä sitten tarvitaan? Me ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 25 vuotta ja yhdet häät on ollut. Nekin oli semmoiset: "sonnustautukaa uimapukuun ja pyyhkeeseen!" - tyyliin. Ei siis kerrottu etukäteen juhlien oikeata luonnetta.
Miksi pitäisi pukua roikottaa kaapissa, kun sille ei ole ollut vielä kertaakaan käyttöä 25 vuoteen? Semmoisen saa lainattua tai vuokrattua sitten, kun tarve tulee.
Kertoo sen, että olet järkevämpi kuin suurin osa porukasta täällä. Järkevämpi kuin varsinkin AP ja muut juhlavaatehullut.
Vierailija kirjoitti:
Onks joku niin väittänyt?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomasi ainakin lehtien kuvista, että monet valmistuneet eivät erota päiväjuhlaa iltajuhlasta.
Ei valmistujaisiin pukeuduta kuin pressanlinnaan itsenäisyyspäivänä!
Varsinkin tytöt haluaa itse päättää. Esimerkiksi vaatteen paljastavuudesta käydään kodeissa kiivastakin keskustelua jo yläkouluikäisten kanssa.
Kyllä mä mieluummin pidän vähät kaljani ja netflixini kuin käyttämättömän puvun kaapissa.
Musta lyhyt hihainen kauluspaita ja reisitaskushortsit ja kiillotetut maiharit. Niissä mä käyn kesäjuhlissa. Jos ei kelpaa, niin saa käännyttää pois. Ei ole tapahtunut. Päinvastoin ilolla otettu vastaan ja sanottu tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kertoi, että sinulla ei ole paljon sukua eikä ystäviä. Normaalisti ihmisellä on paljon enemmän juhlia tuossa ajassa. Tai sitten sinua ei kutsuta, kun et osaa pukeutua.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö siinä naistenkin aloittaa pukeutumaan joka juhlaan tummaan jakkupukuun niin naiset saisi vähän kontrastia siihen mitä miehiltä vaativat?
Eivät naiset ole määritelleet miesten pukeutumista. Jos ihan alkujuurille mennään eurooppalaisessa pukeutumiskoodissa, sen määritteli hovi. Ruotsi -Suomessa Ruotsin, vajaat sata vuotta Venäjän.
Sieltä sitten tyyli ja kulloinenkin muoti valui alempiin kansankerroksiin yksinkertaistettuna ja soveltaen.
Miehen peruspuku juhlaan on tumma puku, kevyemmällä koodilla esimerkiksi smart casual, eli pikkutakki, siistit housut (ei farkut) ja kauluspaita ilman solmiota. Noin suurin piirtein. Ei juhlavaate ole jäykkä ja ahdistava, kun se on oikein mitoitettu eikä kangas mitään joustamatonta peltiä.
Vierailija kirjoitti:
Minun juhla-asuuni kuuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kertoi, että sinulla ei ole paljon sukua eikä ystäviä. Normaalisti ihmisellä on paljon enemmän juhlia tuossa ajassa. Tai sitten sinua ei kutsuta, kun et osaa pukeutua.
Eli väärässä olet.
Miten niin en osaa pukeutua? Eihän tuo vuoropuheeni mitään omasta pukeutumisesta kertonut, eikä edes miehen. :D Siinä kerrottiin, ettei puvulle ole ollut tarvetta.
Juhlien järjestäjänä mieluusti otan sen verkkarivillen juhliini siinä missä pukuihmisenkin. Ihanaa, että kaikki kutsutut tulevat. Kaikkia on odotettu ja haluttu vieraaksi. :)
Mikset pukeudu? Miksi täytyy laittaa mekko ja korkkarit?