Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä on rankkaa adhd ihmisen kans ;(

Vierailija
31.05.2025 |

Huoli siitä miten tulee pärjäämään, kun toiminnanohjaus ei kehity oikein ollenkaan. Jatkuva perhettä häiritsevä sählääminen, joka tuntuu kaiken toiminnan kontrolloimisena. Vahva luonne, jolla vaikea kuunnella ketään, varsinkin sillä hetkellä kun oikeasti pitäisi. Ikää on 20v ja ei pärjää yksin. Halutaan pitää hänet kotona, kunnes ikä tuo varmuutta ja kehitys etenee. On  rankkaa. Siksi vaan kirjotin tänne, vaikka ei tähän taikasanoja ole. Oma lapsi.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös autistinen ADHD-lapsi ja kaikki tuo tuttua. Oli kuitenkin niin ruokarajoitteinen että alkoi itse tehdä ruokansa lukioiässä kun ei voinut syödä minun kasvisruokakokeiluja. Eli kun oli pakko tehdä ruokaa niin opetteli tekemään. Se että ei syö viikkoon muuta kuin leipää ei ole katastrofi, eikä se että ei petaa vuodettansa. Etsi ne asiat jotka on hyvin tai vahvempia ja opeta vahvistamaan niitä tarvittaessa. Ja muuhun sitten ulkopuolista tukea mielenterveyspalveluista aloittaen.

Miten työ, koulu, kaverit tms?

ADHD ei pärjää kasvisruualla! Pitää olla lihaa ym kunnon ruokaa, muuten oireet pahenee.

Alapeukuttajille tiedoksi, että olen joskus lukenut tämän jostain. Ei ole mutua.

42/45 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Onko mahdollisuutta saada häntä tuettuun asumisyksikköön?

Ne on turhia. Ei niissä oikeasti "tueta"

Kyllä niissä oikeasti tuetaan enemmän, kuin jos asuu ihan yksikseen. Saa apua esim kela-asioiden hoitoon. Vuokra on laitettava suoraan Kelasta vuokranantajalle, ilman että se käy nuoren tilillä. Tällä tavalla vuokra tulee varmasti maksettua. 

Riippuu vamaan paikasta. Oma tuttu oli tällasessa ja siellä ei tehty mitään. 3x viikossa tapasit ohjaajan ja puhuit niitä ja näitä. Vuokra ja kaikki piti maksaa ite jne. Oli muuten Mehiläisen vielä

Mitä siellä mielestäsi olisi pitänyt tehdä? Se ei ole mikään hotelli.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnosoimattomana ADHD-ihmisenä olen samaa mieltä kuin joku tässä ketjussa. Se että ei syö muuta kuin leipää ei ole katastrofi, eikä se että ei petaa sänkyä. Mua hakattiin kotona lapsena monta vuotta tuon huoneen epäsiisteyden takia, enpä todellakaan petaa nyt yksin asuessani. Silloin petasin, kun oli lapsi ja mies. Eli käskyttämisen ja ääneen murehtimisen ja huutamisen voit Ap heti unohtaa. Ja kyllähän nämä kaikki oppii kantapään kautta, mutta siihen menee sitten koko elämä.

Vakavat ongelmapaikat ADHD:lla, joihin minä varautuisin:

-RAHA-asiat. Impulsiivinen rahankäyttö ajoittain. Tämän vastapainoksi pitää olla muuten tosi pihi ja tarkka. Mulla on vaikeaa, jos lasku tulee muualle kuin automaattisesti pankin maksettavaksi (ilman mun hyväksyntää) tai postilaatikkoon etanapostilla. Esim. sähköpostiin hukkuu ja unohtuu.

-IHMISSUHTEET, PARISUHDE. Nehän ei kestä, kun et esim. muista vastata toisen tekstiviesteihin viik

Kaikki ADHD ei oo luovia eikä joustava. Valitettavasti

Vierailija
44/45 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Kyllä niissä oikeasti tuetaan enemmän, kuin jos asuu ihan yksikseen. Saa apua esim kela-asioiden hoitoon. Vuokra on laitettava suoraan Kelasta vuokranantajalle, ilman että se käy nuoren tilillä. Tällä tavalla vuokra tulee varmasti maksettua. 

Riippuu vamaan paikasta. Oma tuttu oli tällasessa ja siellä ei tehty mitään. 3x viikossa tapasit ohjaajan ja puhuit niitä ja näitä. Vuokra ja kaikki piti maksaa ite jne. Oli muuten Mehiläisen vielä

Mitä siellä mielestäsi olisi pitänyt tehdä? Se ei ole mikään hotelli.

No auttaa niissä Kelajutuissa? Tai miten asutaan omillaan? Ne ohjaajat ei tehnyt mitään mitä niiden kuului 

Vierailija
45/45 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Mitä siellä mielestäsi olisi pitänyt tehdä? Se ei ole mikään ho

Lisätään nyt vielä, että tuetussa asumisessa oli sovittu missä asioissa tuetaan, mitään niistä ei oikeasti tehty. Ainut mistä huolehdittiin oli lääkkdein otto (Ja joo, jos ainut lääkitys on e-pilleri +antihistaamini ja astmakiekko niin mahtava saaavutus)