Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi veriryhmä on "salaista tietoa"?

Vierailija
31.05.2025 |

Miksi se ei ole asia mikä on kaikkien tiedoissa itsestäänselvästi? Mä ainakin sain tietää oman veriryhmän vasta kun olin raskaana. 

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verensiirron tarvetta ei lasketa (verenluovutuksessakaan sinä et sillä tiedolla mitään tee vaikka hoitajat siellä tekee) niin ainoa kerta milloin tuosta tiedosta voi olla hyötyä on jos nainen on rh- ja on lastenhankitapuuhissa. Jos mies on rh+ voi tulla ongelmia toisen ja sitä jälkimmäisten lasten raskauksien kanssa, kun keho saattaa alkaa hylkimään sikiötä ja aiheuttaa keskenmenon. Tuohon on lääkkeet olemassa.

Vierailija
62/69 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä mitään salaista tietoa ole, mutta ei sitä yhteskunnan kustannuksella kannata ruveta selvittämään vain mielenkiinnon vuoksi. Minulta määritettiin  1. kerran nuorena aikuisena ennen leikkausta. Kun myöhemminkin on leikattu, niin aina ennen niitä sitten määritetään aina uudelleen. Raskausaikana olin jatkuvissa kontrolleissa, koska olen rh- Joskus lukiossa biologian tunnilla testattiin itsemme, kun opiskeltiin veriryhmän määräytymistä.

jos käy verenluovutuksessa, niin sieltä saa tietää

On saatavilla myös kotona tehtäviä veriryhmätestejä. Jos siis haluaa ihan mielenkiinnon vuoksi selvittää, niin voi ostaa testin itselleen ja tehdä sen kotonaan. Tosin niihin itsetehtäviin testeihin

Minut on leikattu neljästi (mikään näistä ei ole ollut vaativa leikkaus, jossa olisi ollut odotettavsissa verenhukkaa) ja joka ikinen kerta on otettu veriryhmämääräitys, vaikka jokainen kerta kyseinen tieto on ollut myös tiedoissani näkyvissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitäpä ne mun asiat mulle kuuluu.

Vierailija
64/69 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos verensiirron tarvetta ei lasketa (verenluovutuksessakaan sinä et sillä tiedolla mitään tee vaikka hoitajat siellä tekee) niin ainoa kerta milloin tuosta tiedosta voi olla hyötyä on jos nainen on rh- ja on lastenhankitapuuhissa. Jos mies on rh+ voi tulla ongelmia toisen ja sitä jälkimmäisten lasten raskauksien kanssa, kun keho saattaa alkaa hylkimään sikiötä ja aiheuttaa keskenmenon. Tuohon on lääkkeet olemassa.

Sä et päätä muiden puolesta tietojen saantia. Ihmiset haluavat tietää veriryhmän ja onko plussaa vai miinusta. Teki sillä tiedolla mitään fyysisesti tai ei.

Vierailija
65/69 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et päätä muiden puolesta tietojen saantia. Ihmiset haluavat tietää veriryhmän ja onko plussaa vai miinusta. Teki sillä tiedolla mitään fyysisesti tai ei.

En päätäkkään. Sanoin vaan että se on pääosin turha tieto tietää. Ostakoot testin jos on noin maata kaatava ajatus olla tietämätön noinkin turhasta asiasta.

Vierailija
66/69 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen veriryhmältäni AB- joten jokaisen lapseni veriryhmä on katsottu jo heti synnyttyä. Lapsen veriryhmä on ratkaissut saanko immuglobuliinia synnytyksen jälkeen.

rhd-negatiivisten-aitien-suojaus.pdf

Vierailija
67/69 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on välttämätön tieto kun menee leikkaukseen. 

Leikkausta ennen käydään verikokeessa ja kyllä ne siellä tietää 

Vierailija
68/69 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vaiettu aihe.

Jos jokaisen suomalaisen veriryhmä olisi yleisessä tiedossa, miehet pystyisivät katsomalla naisen veriryhmää joskus päättelemään ettei heidän "yhteinen" lapsi ole oikeasti hänen. Tietenkin, tämä toimii vain jos sen oikean isän veriryhmä on eri.

Tämän takia veriryhmä on jokaisen yksityisasia.

T. Lääkäri

Miksi en saa tutkittua veriryhmääni tiedoksi? Miksi kyselyihin suhtaudutaan lähes absurdein reaktioin?

Jos veriryhmäsi on tutkittu julkisen terveydenhuollon kautta, niin sinä näet sen itse omakannasta. Sen kun kirjaudut omakantaan ja alat selaamaan niitä labrakoetuloksia (toki, jos et osaa sitä käyttää kunnolla, niin kaikkea tuota ennen tietenkin opettelet käyttämään omakantaa ja sen hakutoimin

Et vain osaa käyttää omakantaa. Valitettavasti en nyt voi neuvoa sinua, koska en ole kirjautunut omakantaan, mutta kyllä sen sieltä saa esille. Etsi sieltä ohjeista joku mistä voin löytää vanhat verikokeiden tulokset tai vastaava.

Vierailija
69/69 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että  ykisityisellä voi testauttaa sen veriryhmänsä, jos se nyt niin tärkeä tieto on, tai menemällä verenluovutukseen.