Miksi veriryhmä on "salaista tietoa"?
Miksi se ei ole asia mikä on kaikkien tiedoissa itsestäänselvästi? Mä ainakin sain tietää oman veriryhmän vasta kun olin raskaana.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Mun veriryhmän tieto oli oudosti kadonnut vanhan vauvakirjan välistä joka oli äidillä, mihin lie tippunut. Tiedän yhden asian siitä, mutten ole enää varma toisesta. Pitääkö se erikseen testauttaa uudelleen jos haluaa tietää ja maksaa sen. Vaikkei se nyt niin tärkeää ole.
Mene luovuttamaan verta, siellä se selviää.
Mulla voi olla tällä hetkellä esteitä siihen luovutukseen. Ja olen piikitön.
No, voi. Sitten sulta ei voi selvittää veriryhmääkään, jos olet piikitön!
Mä en ole käynyt verenluovutuksessa kun yhteen aikaan oli sen hullun lehmän taudin vuoksi jotain rajoituksia. Siis olin oleillut Britanniassa - jossa sitä hullun lehmän tautia pääasiassa oli...
Nythän tuolla kelpoisuuskyselyssä tiedustellaan vain onko matkustanut tai asununut ulkomailla viimeisen 6 kk aikana.
Muut kysymykset koskevat ikää, painoa, onko vakituisia lääkkeitä, fertiilit naiset raskaudet tai niiden suunnittelu, kaikki seksikumppaneiden vaihtuvuus...
Joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä muuten vain testata pelkästä mielenkiinnosta
Kyllä voi. Yksityisellä puolella. Siitä tiedosta voi olla jotain hyötyä.
Kerro ihmeessä näistä hyödyistä, siis jotka ei liity mitenkään sairaanhoitoon. Siellä se nimittäin selvitetään jos sille tulee tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kumma kun ei suostuta tutkimaan edes maksusta. Joku vanhoihin adoptio/kaksostutkimuksiin liittyvä tieto mikä on merkitty pimitettäväksi?
Eikö muka yksityislabrasta saa tietoa maksamalla?
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä mitään salaista tietoa ole, mutta ei sitä yhteskunnan kustannuksella kannata ruveta selvittämään vain mielenkiinnon vuoksi. Minulta määritettiin 1. kerran nuorena aikuisena ennen leikkausta. Kun myöhemminkin on leikattu, niin aina ennen niitä sitten määritetään aina uudelleen. Raskausaikana olin jatkuvissa kontrolleissa, koska olen rh- Joskus lukiossa biologian tunnilla testattiin itsemme, kun opiskeltiin veriryhmän määräytymistä.
jos käy verenluovutuksessa, niin sieltä saa tietää
On saatavilla myös kotona tehtäviä veriryhmätestejä. Jos siis haluaa ihan mielenkiinnon vuoksi selvittää, niin voi ostaa testin itselleen ja tehdä sen kotonaan. Tosin niihin itsetehtäviin testeihin ei ehkä kannata sokeasti luottaa, kun ihmiset nyt osaa kämmätä kotitestit milloin milläkin oudolla tavalla.
Jos terveydenhoidossa tai sairaanhoidossa tulee sellainen tilanne eteen, että veriryhmä pitää selvittää, SE SELVITETÄÄN AINA, VAIKKA OLISI AIEMMINKIN JO SAIRAAHOITOTOIMISSA TEHTY SELVITYS.
Tämä on vaiettu aihe.
Jos jokaisen suomalaisen veriryhmä olisi yleisessä tiedossa, miehet pystyisivät katsomalla naisen veriryhmää joskus päättelemään ettei heidän "yhteinen" lapsi ole oikeasti hänen. Tietenkin, tämä toimii vain jos sen oikean isän veriryhmä on eri.
Tämän takia veriryhmä on jokaisen yksityisasia.
T. Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä mitään salaista tietoa ole, mutta ei sitä yhteskunnan kustannuksella kannata ruveta selvittämään vain mielenkiinnon vuoksi. Minulta määritettiin 1. kerran nuorena aikuisena ennen leikkausta. Kun myöhemminkin on leikattu, niin aina ennen niitä sitten määritetään aina uudelleen. Raskausaikana olin jatkuvissa kontrolleissa, koska olen rh- Joskus lukiossa biologian tunnilla testattiin itsemme, kun opiskeltiin veriryhmän määräytymistä.
On saatavilla myös kotona tehtäviä veriryhmätestejä. Jos siis haluaa ihan mielenkiinnon vuoksi selvittää, niin voi ostaa testin itselleen ja tehdä sen kotonaan. Tosin niihin itsetehtäviin testeihin ei ehkä kannata sokeasti luottaa, kun ihmiset nyt osaa kämmätä kotitestit milloin milläkin oudolla tavalla.
Jos terveydenhoido
Väärä sana tuo selvitys, pitää sanoa, että se tutkitaan verinäytteellä aina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä näistä hyödyistä, siis jotka ei liity mitenkään sairaanhoitoon. Siellä se nimittäin selvitetään jos sille tulee tarve.
Ihmisiä kiinnostaa oma veriryhmänsä todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaiettu aihe.
Jos jokaisen suomalaisen veriryhmä olisi yleisessä tiedossa, miehet pystyisivät katsomalla naisen veriryhmää joskus päättelemään ettei heidän "yhteinen" lapsi ole oikeasti hänen. Tietenkin, tämä toimii vain jos sen oikean isän veriryhmä on eri.
T. Lääkäri
Vai niin.
"On saatavilla myös kotona tehtäviä veriryhmätestejä. Jos siis haluaa ihan mielenkiinnon vuoksi selvittää, niin voi ostaa testin itselleen ja tehdä sen kotonaan."
Nerokas idea. Mistä sen voi ostaa. Vaikka luotettavuus eri asia tietysti.
Mitä salaista siinä on. Harvemmin sitä vaan testataan missään jos ei luovuta verta joten ei suuri osa taida edes tietää omaansa.
Tässä sitten sitä salaista tietoa: Omani on A+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos terveydenhoido
Niin? miksi piti toistaa sama asia, jonka kirjoitin, että sairaanhoidossa se selvitetään.... ja oikein huutaen :)))))
"No, voi. Sitten sulta ei voi selvittää veriryhmääkään, jos olet piikitön!
Mä en ole käynyt verenluovutuksessa kun yhteen aikaan oli sen hullun lehmän taudin vuoksi jotain rajoituksia. Siis olin oleillut Britanniassa - jossa sitä hullun lehmän tautia pääasiassa oli...
Nythän tuolla kelpoisuuskyselyssä tiedustellaan vain onko matkustanut tai asununut ulkomailla viimeisen 6 kk aikana."
Voi selvittää veriryhmän. Maksa-arvot koholla, epäillään hepatiittia, se voi olla muutakin. En aio luovuttaa verta ja levittää muihin jotain, jos on hepatiitti. On varmasti mukavaa vattuilla muille vai mitä.
Vierailija kirjoitti:
"On saatavilla myös kotona tehtäviä veriryhmätestejä. Jos siis haluaa ihan mielenkiinnon vuoksi selvittää, niin voi ostaa testin itselleen ja tehdä sen kotonaan."
Nerokas idea. Mistä sen voi ostaa. Vaikka luotettavuus eri asia tietysti.
Täällä ei kai saa mainostaa, mutta googlaile, niin löydät kyllä eri vaihtoehtoja.
Jos olet ollut kunnallisessa sairaalassa operoitavana, luulisi omakannasta löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaiettu aihe.
T. Lääkäri
haha ;DDDD
nykysin on onneksi helpompiakin keinoja selvittää isyys, kuin alkaa ruutupaperilla räknäämään todennököisyyksia veriryhmän perusteella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä kiinnostaa oma veriryhmänsä todella paljon.
Sitten sen voi käydä selvittämässä esim. yksityisellä. Ei se mikään huippusalainen tieto ole, jota ei saisi tietää kuin hätätapauksissa. Ihmisiä kiinnostaa paljon muutkin asiat ja niihin kaivetaan kuvetta selvitykseen, joten miksi tämä olisi eri asia?
Mitähän ne terävät kolmio piikit oli mitä nuoruudessa jo kouluissa käytettiin verinäytteeseen sormen päästä . Mitä niistä on tutkittu ??? Ei hmisiä saa huvikseen piikittää , haava on aina haava. Ja puhtaat neulat. Kuin terät. Mitä ihmettä ne tökki sormen päihin verta ja siitä näyte. Muistaako kukaan mitä ne oli. ( Ei diapes).
Vierailija kirjoitti:
"No, voi. Sitten sulta ei voi selvittää veriryhmääkään, jos olet piikitön!
Nythän tuolla kelpoisuuskyselyssä tiedustellaan vain onko matkustanut tai asununut ulkomailla viimeisen 6 kk aikana."
Voi selvittää veriryhmän. Maksa-arvot koholla, epäillään hepatiittia, se voi olla muutakin. En aio luovuttaa verta ja levittää muihin jotain, jos on hepatiitti. On varmasti mukavaa vattuilla muille vai mitä.
No, katsos minä en ymmärtänyt mitä se piikitön nyt tarkoittaa! Sua ei siis saa sen hepatiittitartunnan vuoksi piikittää vai. Aha! Otin kantaa siis siihen piikittämiseen! Piikitön siili!
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Oliko sulta sitten aiemmin tutkittu sun veriryhmä? Yleensähän sitä tietoa tarvitaan vain leikkauksissa ja just synnytyksissä. Tai jos on jokin muu sellainen sairaus tai tapaturma, jonka hoito edellyttää verensiirtoa?
TARVITSET TIETOA, ETTÄ TIEDÄT MIKÄ SUN LUONTEELLE ON TYYPILLISTÄ, MITÄ LIIKUNTAA KANNATTAA HARRASTAA, MITÄ TARVITSEE SYÖDÄ, ETTÄ PYSYT TERVEENÄ!