Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen lapsi yksin ulos

Vierailija
31.05.2025 |

Asumme lähiössä kaupungissa, jossa sekä kerrostaloja että omakotitaloja. Meidän tuleva eskarilainen kohta 6 vuotta olisi mielellään kaikki illat pyörimässä pihoilla kavereiden kanssa. Muutama saman ikäinen on siellä yksin ilman vanhempaa, suurimmalla osalla on vanhempi mukana. Lähistöllä on paljon autoteitä, mutta ei vesistöjä. Meiltä ei näe pihalle. Päästäisittekö? En saa kotona mitään tehtyä, kun lapsi olisi jatkuvasti menossa ulos ja mies iltatöissä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omakotitaloalueella taajamassa, meillä omat lapset ja naapurin lapset alkavat kulkemaan omatoimisesti talosta taloon ja viereiseen leikkipuistoon yms siinä 6-7v iässä. Sitä pidemmälle eivät saa mennä.

M42

Vierailija
2/9 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos porukassa on paljon muita ja jopa aikuisiakin, niin miksi ihmeessä tuon ikäinen ei pärjäisi siellä itsekseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä jopa teini-ikäisiä joudutaan valvomaan liikuntakenttien vieressä. Sovi muiden vanhempien kanssa, kuka milloinkin valvoo ulkona.

Vierailija
4/9 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuollainen valvova vanhempi enkä todellakaan katso muiden lasten perään! Asun pientaloalueella, jossa on kaksi kaupungin leikkipuistoa ja useita rivitaloyhtiöiden omia pihoja, joten lapset siirtyvät aika vinhaan paikasta toiseen. Näen ikkunasta oman talon leikkipaikalle, lapseni ei saa poistua siitä, vaikka muut lähtisivät ja toistaiseksi tuo on muistanut totella.

En halua olla se kylä, joka kasvattaa ja muut vanhemmat voivat luottaa, että Leon äiti kyllä katsoo lasten perään, selvittää riidat, paikkaa haavat ja varmistaa, että jokainen on ajallaan kotona!

Vierailija
5/9 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuollainen valvova vanhempi enkä todellakaan katso muiden lasten perään! Asun pientaloalueella, jossa on kaksi kaupungin leikkipuistoa ja useita rivitaloyhtiöiden omia pihoja, joten lapset siirtyvät aika vinhaan paikasta toiseen. Näen ikkunasta oman talon leikkipaikalle, lapseni ei saa poistua siitä, vaikka muut lähtisivät ja toistaiseksi tuo on muistanut totella.

En halua olla se kylä, joka kasvattaa ja muut vanhemmat voivat luottaa, että Leon äiti kyllä katsoo lasten perään, selvittää riidat, paikkaa haavat ja varmistaa, että jokainen on ajallaan kotona!

Jos ja kun lapsi ei osaa vielä kelloa niin sen voi varmaan käydä hakemassa sieltä pihalta.

Vierailija
6/9 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tähän olevan mitään ikärajaa, sillä lapset kehittyvät kuitenkin kukin omaan tahtiinsa. Minä olisin hyvin voinut esikoisen lähettää vaikka jo viisivuotiaana yksin pihalle, joskaan hän ei itse uskaltanut. Kuopuksen kanssa puolestaan pelotti päästää yksin kulkemaan koulumatkat ekaluokkalaisena.

Lain mukaan esikoululainen saa kulkea esikoulumatkat itsenäisesti, joten voisi kai olettaa, että tuleva esikoululainen saa harjoitella itsenäistä ulkoiluakin?

Vierailija
7/9 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari pärjännee jo ainakin oman talon pihalla ilman valvontaa.Ja esim kellopuhelin voi olla matkassa.

Vierailija
8/9 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin todella pienenä yksin lähipuistoon ja kioskille joka oli tien toisella puolella, melkein taaperoikäisenä. Turvallisuutta tiellä opeteltiin huolellisesti ja olin fiksu, totteleva. Kaikkien hullujen tyyppien vuoksi en itse uskaltaisi päästää kovin pientä yksin, vaikka on varmaan kiva leikkiä rauhassa, kiireettä. Tosin se pahin kyttääjä paljastui vastapäisestä talosta, joka katsoi pihaan, aikuisena sain tietää.

Vierailija
9/9 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin. Tuossa on tärkeä sopia lapselle tietyt rajat että minkä alueen sisällä hänen pitää pysyä, mutta kunhan asettaa rajat niin 6-vuotiaan kanssa toimii jo tosi hyvin että hän leikkii omillaan tutuissa paikoissa ja itselleen tuttujen kavereiden kanssa samassa ryhmässä.

Suosittelen myös katsomaan ja juttelemaan lapsen kanssa että jos hänelle vaikka hankkisi ulos leikkimään menoja varten kellopuhelimen jolla te saatte helposti yhteyden toisiinne ja sä näet paikantimella missä hän on.