Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa

Vierailija
31.05.2025 |

Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin? 

Kommentit (867)

Vierailija
241/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä muistaa joulun alla, että koulun juhliin kelpaa vain polviin ulottuva mekko ja kravatti. 

miesope 58v

Vierailija
242/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totaalisten junttien määrä on lisääntynyt. Edes maalaiset ei ennen olleet juntteja vaan osasivat pukeutua juhliin juhlavaatteisiin.

Maatalon emäntä isoäitinikin lähti juhliin ja kirkkoon aina parhain ja kaunein leninki päällä ja kultaketjut kaulassa vaikka arkisin lypsi lehmiä arkisessa navettamekossa huivi päässä ja kumisaappat jalassa.

Ei kyllä lähtenyt, kun ei niillä mitään kultaketjuja ollut. Korkeintaan joku isoisoisän vanha taskunauris. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinkahan tämä pukeutumisen alasajo alkoi? Vanhempani kävivät 70-80-luvulla kouluni juhlissa ja siististi pukeutuneena. Itse olen käynyt lapsen koulun juhlissa 2000-luvun alkupuolelta lähtien ja osa vanhemmista tuntuu jääneen ikuiseen teini-ikään. 

Mikä alasajo? Jo minun lapsuudessani 80-luvulla oli ihan normaalia, että iskä tuli paikalle farkuissa ja kauluspaidassa. Ei kevätjuhlat mikään muodollinen iltapukutilaisuus ole. Etenkään, jos puhutaan peruskoulun kevätjuhlista. Lakkiaiset sitten astetta juhlavammat, mutta aika rento tilaisuus sekin on. Kannattaa tiedostaa, että elämä ei ole enää samanlaista kuin 70-luvulla, jolloin pankkilainaakin haettiin kraka kaulassa ja suurin piirtein niiamalla ovella. 

2000-luvun alussa oli kauluspaita jo ylipukeutumisesta.

Vierailija
244/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinkahan tämä pukeutumisen alasajo alkoi? Vanhempani kävivät 70-80-luvulla kouluni juhlissa ja siististi pukeutuneena. Itse olen käynyt lapsen koulun juhlissa 2000-luvun alkupuolelta lähtien ja osa vanhemmista tuntuu jääneen ikuiseen teini-ikään. 

Mikä alasajo? Jo minun lapsuudessani 80-luvulla oli ihan normaalia, että iskä tuli paikalle farkuissa ja kauluspaidassa. Ei kevätjuhlat mikään muodollinen iltapukutilaisuus ole. Etenkään, jos puhutaan peruskoulun kevätjuhlista. Lakkiaiset sitten astetta juhlavammat, mutta aika rento tilaisuus sekin on. Kannattaa tiedostaa, että elämä ei ole enää samanlaista kuin 70-luvulla, jolloin pankkilainaakin haettiin kraka kaulassa ja suurin piirtein niiamalla ovella. 

2000-luvun alussa oli kauluspaita jo ylipukeutumisesta.

Ei ollut. Ja vielä näin vuonna 2025 hyvin monella kevätjuhlassa näkemälläni miehellä oli kauluspaita päällä. Myös katsomossa. Rehtorilla olisi kauluspaita, pikkutakki ja tummansiniset farkut. Mielestäni oikein hyvä rento, mutta siisti asu 7-10v lasten juhlaan. 

Vierailija
245/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan YO-juhlassakin olen nähnyt ihmisiä mökkivaatteissa. 

Vaatetus on isolta osalta tilaisuuden ja muiden siihen juhlaan osallistuvien ihmisten kunnioittamista. 

Vierailija
246/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatetus on isolta osalta tilaisuuden ja muiden siihen juhlaan osallistuvien ihmisten kunnioittamista. 

Et ole. Ei siellä kukaan kumppareissa ja verkkareissa ole. Ei edes Porvoossa. 

Vierailija
247/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän kertoo vain laajemmasta yhteiskunnallisesta kehityksestä, ei enää välitetä käyttäytymissäännöistä, ei käyttäydytä enää tilanteen vaatimalla tavalla.

Ihan turha selittää että olisi vain köyhyyden aiheuttamaa, vaatteita saa nykyään edullisesti myös kirpputoreilta ihan siistejä.

Vierailija
248/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farkut ja kauluspaita ei kai tässä ole ollutkaan kritiikin kohteena (kevätjuhlassa). Siistit farkut ja kauluspaita on jo siistiä pukeutumista. Taidetaan tarkoittaa lökähousuja ja venynyttä ja epäsiistiä t-paitaa tai neuletta ym.

Vierailija
249/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän kertoo vain laajemmasta yhteiskunnallisesta kehityksestä, ei enää välitetä käyttäytymissäännöistä, ei käyttäydytä enää tilanteen vaatimalla tavalla.

Ihan turha selittää että olisi vain köyhyyden aiheuttamaa, vaatteita saa nykyään edullisesti myös kirpputoreilta ihan siistejä.

Välitetään kyllä. Ne käyttäytymissäännöt vain eivät ole enää samoja kuin 50-luvulla, jossa hyvin moni täällä kirjoittava vieläkin elää. Nykyisin on täysin normaalia ja hyvien tapojen mukaista mennä vapaamuotoiseen juhlaan farkuissa. Vain muodollisiin tilaisuuksiin laitetaan puku päälle ja solmio kaulaan. Kannattaa tutustua pukeutumiskoodeihin ja päivittää tietonsa 2020-luvulle. Aloita vaikka googlaamalla smart casual. 

Vierailija
250/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun miten haluan. AP:n ja hänen kaltaisten  on vain elettävä sen asian kanssa. Ei mua kiinnosta mitä muut musta ajattelee. 

Vierailija
251/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totaalisten junttien määrä on lisääntynyt. Edes maalaiset ei ennen olleet juntteja vaan osasivat pukeutua juhliin juhlavaatteisiin.

Maatalon emäntä isoäitinikin lähti juhliin ja kirkkoon aina parhain ja kaunein leninki päällä ja kultaketjut kaulassa vaikka arkisin lypsi lehmiä arkisessa navettamekossa huivi päässä ja kumisaappat jalassa.

Ei kyllä lähtenyt, kun ei niillä mitään kultaketjuja ollut. Korkeintaan joku isoisoisän vanha taskunauris. 

Kyllähän lähti. Muistan oikein hyvin sen paksun Bismark-ketjun :)

Vierailija
252/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farkut ja kauluspaita ei kai tässä ole ollutkaan kritiikin kohteena (kevät

Ei sellaisia ole näkynyt yksissäkään kevätjuhlissa, joissa olen viimeisen 15v aikana ollut. Taitaa olla mielikuvitusmaailmassa tuollainen pukeutuminen. Toki tänä keväänä aika monilla lapsilla oli kevätjuhlisssa saunatakit, mutta se on sitten toinen tarina se. 

Vierailija
253/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden ihmisten kunnioittaminen suomeksi: "Kun minäkin joudun kärsimään epämukava puku päällä niin muidenkin täytyy."

Vierailija
254/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma juhlalook oli aika edullinen; hame 2euroa kirpparilta, siisti t-paita 0,50euroa kirpparilta, vanha juhlajakku ysäriltä, matalat juhlakengät sokkarilta muutamalla eurolla alessa ja asustehuivi 1euro kirpparilta, sukkahousut...

Kirpparilta olisi saanut todella näyttäviä juhlavaatteita muutamalla eurolla, mutta itse tykkään ajattomasta, klassisesta "lentoemäntätyylistä".

Vierailija
255/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farkut ja kauluspaita ei kai tässä ole ollutkaan kritiikin kohteena (kevät

Neule on oikein hyvä kevätjuhlavaate. Ihan työelämässäkin smart casual tyyliin voi kuulua neulepaita. Koettakaa nyt tajuta, että kyseessä on lasten juhla, jossa aikuiset istuvat pimennetyssä salissa katsojina. Ei siellä olla edustamassa tai tekemässä vaikutusta, vaan katsomassa lasten esityksiä. Oman lapseni kevätjuhla järjestettiin koulun pihalla. Ihan tavallisissa ulkovaatteissa siellä oli jokainen. 

Vierailija
256/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kevätjuhlassa oli useampi Isi lippalakki päässä koko kevätjuhlan ajan. Ei sinne frakkia tarvitse. Siistit vaatteet riittäisivät. Aikuiset miehet eivät saa juhlassa enää edes lippalakki päästä. Myötähäpeä. 

Vierailija
257/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma juhlalook oli aika edullinen; hame 2euroa kirpparilta, siisti t-paita 0,50euroa kirpparilta, vanha juhlajakku ysäriltä, matalat juhlakengät sokkarilta muutamalla eurolla alessa ja asustehuivi 1euro kirpparilta, sukkahousut...

Kirpparilta olisi saanut todella näyttäviä juhlavaatteita muutamalla eurolla, mutta itse tykkään ajattomasta, klassisesta "lentoemäntätyylistä".

Kivat sulle. Kaikki meistä ei ole niin onnekkaita, että kirpparivaatteista löytyisi sopivaa kokoa. Ainakin täälläpäin kirpparilta saa vaatteita lähinnä tosi pienet ja tosi suuret ihmiset. Jos on keskivertokokoa (esim. 40) saa olla tyytyväinen, jos edes kerta vuoteen yksi vaate sattuu haaviin. 

Vierailija
258/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kevätjuhlassa oli useampi Isi lippalakki päässä koko kevätjuhlan ajan. Ei sinne frakkia tarvitse. Siistit vaatteet riittäisivät. Aikuiset miehet eivät saa juhlassa enää edes lippalakki päästä. Myötähäpeä. 

Jotkut miehet istuu kirkossakin lippis päässä. Eivät ymmärrä ottaa sitä pois eikä kukaan ymmärrä sanoa sitä niille.

Vierailija
259/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muiden ihmisten kunnioittaminen suomeksi: "Kun minäkin joudun kärsimään epämukava puku päällä niin muidenkin täytyy."

Mulla ainakin on ihan mukavat vaatteet juhlaan. Jos hankkii jotain kauheaa paksua tekokuitua, se on ikävää mulle ainakin.  En osta sellaisia. Tärkeää on myös, että vaate on oikean kokoinen. 

Vierailija
260/867 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut miehet istuu kirkossakin lippis päässä. Eivät ymmärrä ottaa sitä pois eikä kukaan ymmärrä sanoa sitä niille.

Itse en koe tarpeelliseksi sanoa. Se on jokaisen oma asia, miten pukeutuu. Jos haluaa olla lippalakki päässä, siitä vaan. Jumala voi sitten tehdä tarvittavia toimenpiteitä, jos kokee, että lippis häpäiseen häntä jollain tavalla. 

eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme