Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla tunnetta ettei julkiselta puolelta saa apua psykiatrisiin juttuihin

Vierailija
30.05.2025 |

Tuntuu, että saa yhden käyntiajan jollekin hoitajalle, joka on etäinen ja joka kyselee, että miten aiot parantaa itsesi. Ei empatiaa, ei myötätuntoa. Jos inhimillisyys puuttuu, onko enää toivoa.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei teillä ole vakuutusta? Korvaa sekä terapian, lääkärikäynnit että lääkkeet. 

Kun on lapsesta asti ollut mielenterveyden ongelmia, niin eivät vakuutusyhtiöt vakuutuksia myönnä. 

Vierailija
42/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on niin muotia olla kaali sekaisin.  

Voin minä tuohonkin reagoida. Olen varmaan sitten ollut muodikas jo ennen kuin siitä tuli muotia.

Samoin (sairastuin 1977, olen nyt ollut remissiossa 10 vuotta). Olen myös sitä mieltä, että rautakanki ei vikaannu, mutta sveitsiläinen kello voi mennä epäkuntoon kovassa kuormituksessa.

Nuo psyykkisesti sairaita halveksivat taunot on rautakankimallin ihmisiä. Kun on yksinkertainen ja tekee yksinkertaista työtä, mikä voisikaan mennä vikaan?

Evoluutio on hidas,  tiedon ja teknologian vallankumous nopea. Niin nopea, ettei älykkäiden ihmisten aivot pysy siinä mukana, eikä kyllä tyhmienkään, minkä näkee parhaiten somesta ja vaikka YLEn kommenttiketjuissa, joissa joku maatiaistauno kiertokoulupohjalta tulee inttämään, ettei tieteellinen tutkimus voi mitenkään pitää paikkaansa koska hän ja hänen mutunsa XD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa sairaiden terveydenhuoltomenot🤷

Kiitos jaloudestasi ja nöyryydestäsi.

Vierailija
44/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin minä tuohonkin reagoida. Olen varmaan sitten ollut muodikas jo ennen kuin siitä tuli muotia.

Samoin (sairastuin 1977, olen nyt ollut remissiossa 10 vuotta). Olen myös sitä mieltä, että rautakanki ei vikaannu, mutta sveitsiläinen kello voi mennä epäkuntoon kovassa kuormituksessa.

Nuo psyykkisesti sairaita halveksivat taunot on rautakankimallin ihmisiä. Kun on yksinkertainen ja tekee yksinkertaista työtä, mikä voisikaan mennä vikaan?

Evoluutio on hidas,  tiedon ja teknologian vallankumous nopea. Niin nopea, ettei älykkäiden ihmisten aivot pysy siinä mukana, eikä kyllä tyhmienkään, minkä näkee parhaiten somesta ja vaikka YLEn kommenttiketjuissa, joissa joku maatiaistauno kiertokoulupohjalta tulee inttämään, ettei tieteellinen tu

Mielenkiintoista pohdintaa, vaikka irtisanoudunkin ihmisten nimittelystä.

Vierailija
45/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mitä se toipuminen sitten on. Olen pysyvästi herkkä, enkä aio kovettaa itseäni niin ettei maailman ja ihmisten pahuus minuun sattuisi. Mieluummin pysyn ehkä sairaana. En tiedä, mitä minulta odotetaan. Mitä on se terveys, jota pitäisi tavoitella. Onko se sitä, ettei mikään enää tunnu miltään -

No jos vaihtoehto on jatkuva ahdistus, niin mä ainakin mielummin en tunne ns. mitään. Edelleenkin koen maailmantuskaa joka ikinen päivä, mutta nyt pystyn elämään sen kanssa. Tunteet vain ovat laimeammat kuin aiemmin. Henkilökohtaisia valintoja toki nämä.

Vierailija
46/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Mitä se toipuminen sitten on. Olen pysyvästi herkkä, enkä aio kovettaa itseäni niin ettei maailman ja ihmisten pahuus minuun sattuisi. Mieluummin pysyn ehkä sairaana. En tiedä, mitä minulta odotetaan. Mitä on se terveys, jota pitäisi tavoitella. Onko se sitä, ettei mikään enää tunnu miltään -

No jos vaihtoehto on jatkuva ahdistus, niin mä ainakin mielummin en tunne ns. mitään. Edelleenkin koen maailmantuskaa joka ikinen päivä, mutta nyt pystyn elämään sen kanssa. Tunteet vain ovat laimeammat kuin aiemmin. Henkilökohtaisia valintoja toki nämä.

Minä valitsen mieluummin tuskan kuin sen että olen turta. Maailma ei parane, ellei joku yritä parantaa maailmaa. Vaikka sitten sen tuskan kautta.

Vierailija
47/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonot kokemukset taitavat liittyä sairaudentunnottomuuteen, eikö vain. Tai olette kännissä tai piripäissänne käyneet riehumassa henkilökunnalle. Ei sairaus sellaiseen anna oikeutta. Ottakaa vastuuta itsestänne, ette ole i d i o o t t e j a, vaikka teillä on sairaus päässä.

Niistä paranee kun myöntää olevansa sairas ja haluaa parantua, noudattaa ohjeita ja on sinnikäs.

T. kokemusta on hyvästä ja huonosta hoidosta, mutta nyt viisastunut, tervehtynyt ja onnellinen.

En käytä päihteitä. Sairaudentunto löytyy. Apua ei.

Oletko ollut hoitomyönteinen, syönyt lääkkeitä ja vaihtanut niitä lääkärin ohjeiden mukaan, käynyt säännöllisesti polilla, noudattanut ohjeita?

Diagnoosit ja hoidot perustuu siihen, että tehdään lääkekokeiluja ja etsitään ratkaisua. Se on pitkää ja hidasta ja siinä pitää vain yrittää roikkua mukana. Se on suoraan sanoen yhtä helvettiä, kunnes löytyy oikea diagnoosi ja lääkitys ja sopiva annos. Mulla se vei elämästä yli 30 vuotta, josta ajasta suurimman osan olin töissä mutta uuvuin toistuvasti, olin varmasti hankala ihminen ja hirveä suorittaja ja yritin kolme kertaa itsemurhaa. Ongelma ei mielestäni ole hoitotahon välinpitämättömyys vaan ylikuormitus ja se, että välillä on ihan hiton vaikea löytää se oikea diagnoosi ja hoito. Muakin hoidettiin depressiopotilaana suurimman osan ajasta, kunnes joku keksi, että mulla onkin kakkostyypin bipolaarihäiriö, eli olen monopolaarihäiriöinen, kestodepressiivinen. Silloin ei antidepressantit auta vaan jopa pahentaa tilannetta. Litolla sitten tasoituin ja pääsin siitä eroonkin, enää on pienin vaikuttava annos Ketipinoria iltaisin.

30 vuotta oli helvettiä, mutta olen elossa, ehdin perustaa perheen ja saada kaksi lasta, jotka on nyt yliopistossa. Helvetin läpi meneminen antoi perspektiiviä pikkumurheisiin, ei romahda maailma jos kynsi katkeaa. Nyt olen eläkkeellä ja teen vapaaehtoistyötä, yritän mm. poistaa mielenterveysongelmiin liittyvää stigmaa ja turhia pelkoja.

Jos sinulla jo on diagnoosi, vilkaisepa, mitä löytyy täältä: https://www.mielenterveystalo.fi/fi/nettiterapiat

Omalääkäriltä lähete.

Myös: Helsinkimissio.fi (viikossa maksuttomaan videotapaamiseen terapeutin kanssa, ei tarvita lähetettä). Helsinkimissio kuulostaa uskonnolliselta mutta ei nykyään ole. Se keskittyy esimerkiksi yksinäisyydestä kärsivien auttamiseen. Sitähän moni psyykkisesti oireileva on. Itsekin olin.

Vierailija
48/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evoluutio on hidas,  tiedon ja teknologian vallankumous nopea. Niin nopea, ettei älykkäiden ihmisten aivot pysy siinä mukana, eikä kyllä tyhmienkään, minkä näkee parhaiten somesta ja vaikka YLEn kommenttiketjuissa, joissa joku maatiaistauno kiertokou

Maatiaistaunon turinat löytyvät Ylen jutun https://yle.fi/a/74-20164121 perästä. Nimimerkillä Riksa the King. En nyt tiedä, kumpi nimimerkki on pahempi.

Vierailija
49/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä valitsen mieluummin tuskan kuin sen että olen turta. Maailma ei parane, ellei joku yritä parantaa maailmaa. Vaikka sitten sen tuskan kautta.

Kuten totesin, edelleen maailma ahdistaa joka ikinen päivä. Mutta terapian jälkeen ja lääkityksen turvin olen kuitenkin toimintakuntoinen (suurimman osan ajasta). Mutta se, että on kauhusta kankeana naapurin kissan huonosta kohtelusta (joka ei edes ole huonoa kohtelua) tai Pohjois-Korean ihmisoikeustilanteen suhteen on hävinnyt  (suurimman osan ajasta). Ja se on aivan ihanaa.

Vierailija
50/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri sanoi suoraan ettei ole mahdollista päästä mt-hoitajalle. Ainoa keino on hakea b-lausunto ja maksaa itse terapia. Mihin minulla varattomana ei ole varaa. Lääkärin todellisuus on hieman toinen kuin tavallisen kansalaisen nykypäivänä.

Jos olet oikeutettu toimeentulotukeen, niin sitä pitäisi saada Kelan terapian omavastuuseen.

Vierailija
51/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin, miten se maailma paranee sillä että sä ryvet tuskassasi? Saisitko jotain konkreettista hyvää aikaan, jos et rypisi siinä ja haaskaisi voimiasi tunteeseen?

MIelenterveys on sitä, että osaa käsitellä tunteensa terveellä tavalla. Saa olla ahdistunut, saa olla ihan mitä vain, kunhan ei jää jumiin siihen tunteeseen ja kroonista sitä aivoihinsa. Aivot oppivat jopa kivun krooniseksi, vaikka kivun syy on poistettu kauan sitten. Ja kun aivot oppivat huonossa, ne oppivat myös hyvässä.

Vain itseään ja toimintaansa voi muuttaa, omalla esimerkillään vaikuttaa muihin. Ja sitä mä yritän tehdä mielenterveyskuntoutujana. Maailmassa on paljon pahuutta ja toivottomuutta, mutta se ei vähene yhtään sillä, että kääriydyn suruun ja asetun kuolemaan. Tuli mitä tuli, voin aina olla avuksi jollekulle, jolla on asiat huonommin kuin mulla. Voin vähintään tehdä jonkun yksinäisen ikäihmisen päivästä paremman juttelemalla hänen kanssaan hetken seurakunnan vapaaehtoistyössä. Jaan ruokaa vähävaraisille, ohjaan harrastuksia, olen hyvä naapuri ja yritän olla jopa hyvä ihminen, vaikkei se tietenkään aina onnistu.

En usko henkiolentoihin, mutta uskon siihen, että ilman rakkautta me emme ole mitään. Kun rakastaa muita, saa rakkautta itsekin ja elämälle syntyy tarkoitus. Eikä se rakkaus ole suuria sanoja ja sankaritekoa vaan ihan tavallista pientä ja lähes näkymätöntä lähimmäisyyttä.

Vierailija
52/60 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas haetaan poliisivoimin hoitoon, jos sanon, etten enää halua hoitojanne. Toiset halutaan orjuuttaa psykiatrian vangiksi keinolla millä hyvänsä. Olkaa tyytyväisiä, jos pystytte pysymään erossa systeemistä. 

Vierailija
53/60 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatria lyö suojatonta ihmistä 

Vierailija
54/60 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas haetaan poliisivoimin hoitoon, jos sanon, etten enää halua hoitojanne. Toiset halutaan orjuuttaa psykiatrian vangiksi keinolla millä hyvänsä. Olkaa tyytyväisiä, jos pystytte pysymään erossa systeemistä. 

Miten voi olla mahdollista?? Voitko vastata tähän 

Vierailija
55/60 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minua tulisi poliisi hakemaan, nauhoittaisin videon ja laittaisin jonnekin YouTubeen 

Vierailija
56/60 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän yleistä on, että jos joutuu esim. rikoksen yms. kohteeksi,  ei poliisi edes selvitä asiaa vaan vie heti hoitoon jos ihmisellä on joku leima/diagnoosi. Olen joutunut tekemisiin poliisin kanssa ja en luota heihin.

Vierailija
57/60 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäs oli kaali sekaisin, kun sua teki ?

Vierailija
58/60 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei teillä ole vakuutusta? Korvaa sekä terapian, lääkärikäynnit että lääkkeet. 

Se vakuutus homma on tosissaan amerikkalaisten keksimä -miten rikas rikastuu.

Siellä ameriikassa on tosi köyhiä, ei mitään sos.turvaakaan.

Vierailija
59/60 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa sairaiden terveydenhuoltomenot🤷

Kivointa on jos sairaana saa asianmukaista apua ja hoitoa. Kuka tahansa voi sairastua, jopa sinä.

Vierailija
60/60 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole mistään hoidosta vaan vallankäytöstä. Ei-normatiivisesti toimiva ihminen alistetaan kemiallisesti ja väkivalloin, koska hänet koetaan uhkaavana. Siksi "hoito" ei sinänsä hoida yhtään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä