Kesälomamatka kengännauhabudjetilla
Totaalisen persaukisena lomautettuna tässä mietin kesälomamatkaa, eli miten sen voisi tehdä mahdollisimman halvalla. Eli jonkunlaisen matkan haluaisin kesälomallani tehdä, vaikka rahaa ei juuri tuhlattavaksi olekaan.
Etelänlennot on siis ilman muuta budjettirajojeni ulkopuolella.
Miten itse olette toteuttaneet todella halvan lomamatkan ihan minne vaan, eli siis ihan kotimaanmatkoista lähtien. Eikä matkan kestollakaan niin ole väliä. Toki jos kengännauhabudjetista on kyse, niin kovin pitkäkestoinen reissuhan se ei voi olla.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Bussilla lähimmälle leirintaaslueelle ja siellä teltta tai leirintämökki. Ei maksa paljon. Itse harrastettu lasten kanssa paljon telttailua, kun pääsee pienellä budjetilla. Tosin alkuinvestointi oli kallis, kun pitiosattaa teltta, makuupussit ja alusta. Leirintämökit on yleensä aika halpoja. Siellä voi tehdä itse ruuat eli ei ole sen kalliimpaa kuin kotoan olo.
Miksi pitää leirintäalueelle telttailemaan mennä? Jos on kyse kengännauhabudjetista, niin itse ainakin menisin fillarilla kansallispuistoihin tai vastaaviin, tai sitten yöpyisin jokamiehenoikeudella ihan vaan metsässä vaikkapa jonkun lammen rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea ehdottaa, kun ei yhtään tiedä, missä asut, mutta luulisi että joku bussi tai juna sentään kulkee paikkakunnaltasi toiselle. Useimmat tykkäävät olla järven tai meren rannalla, joten jos sinäkin, mene bussilla pariksi päiväksi rantakaupunkiin/kylään, jossa et ennen ole ollut. Ihaile maisemia, käy (ilmaisessa) museossa, näyttelyssä, urheilutapahtumassa, kesätorilla ostamassa mansikoita tai irtojäätelö vaikket muuten raaskisi. Lomaan kuuluu yleensä jotain ekstraa arkeen verrattuna, joten yritä sallia itsellesi tuollainen pieni herkku tai tapahtuma.
Hyvää kesälomaa!
hotellihuone tms on 200 ja rapiat...
Eikä ole. Mitä järkeä valehdella kun kuka tahansa voi mennä katsomaan juuri nyt Booking-comista ja siellä on kilometrin sisällä Tampereen keskustasta useita majoitusvaihtoeht
Mä vähän luulen, että otsikon mukaiseen reissuun ei ylipäätään kuulu mitkään hotellimajoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene paikallisliikenteen bussilla täysi kierros. Sen jälkeen sitten mikropitsa ja pussikaljaa.
Turussa on mahdollista ajaa paikallisbussilla todella pitkä kierros Kakskertaan ja takaisin. Eikö siellä ole vyöhykkeitä.
Fölialueella pystyy ajalemaan monessa naapurikunnassakin (Turku, Kaarina, Raisio, Lieto, Naantali, Rusko ja Paimio). Samalla hinnalla pääsee vaikka Paimiosta Naantaliin, tavallinen lippu on voimassa 2h ja voi vaihdella bussista toiseen. Jos aikoo koko päivän matkustella, kannattaa hankkia vuorokausilippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netistä näet matkakohteiden tarjontaa ihan netti liittymän hinnalla.
Se ei poista kengännauhabudjettia
Tarkoitin että istut kotona matkustamatta mihinkään jolloin matkabutjettisi on 0€
"Mä vähän luulen, että otsikon mukaiseen reissuun ei ylipäätään kuulu mitkään hotellimajoitukset."
Ap kuitenkin puhui matkasta, mutta muuta ei sitten kertonutkaan. Jos ei voi olla yötä, sen voisi kertoa heti, kuten edes arvion budjetista tai suunnilleen missä asuu . Kuten minä vastasin ensimmäisessä kommentissani, aika vaikea on antaa vinkkejä, kun ei yhtään tiedä mitkä rajat ovat ja mitä kengännauhabudjetti merkitsee. Jos ei oikeasti ole kuin 20 euroa, eihän sillä varsinaisesti matkaa saa, tai silloin voisi kuvitella, että itsekin osaa ottaa bussin naapurikaupunkiin ja tulla illalla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
"Mä vähän luulen, että otsikon mukaiseen reissuun ei ylipäätään kuulu mitkään hotellimajoitukset."
Ap kuitenkin puhui matkasta, mutta muuta ei sitten kertonutkaan. Jos ei voi olla yötä, sen voisi kertoa heti, kuten edes arvion budjetista tai suunnilleen missä asuu . Kuten minä vastasin ensimmäisessä kommentissani, aika vaikea on antaa vinkkejä, kun ei yhtään tiedä mitkä rajat ovat ja mitä kengännauhabudjetti merkitsee. Jos ei oikeasti ole kuin 20 euroa, eihän sillä varsinaisesti matkaa saa, tai silloin voisi kuvitella, että itsekin osaa ottaa bussin naapurikaupunkiin ja tulla illalla takaisin.
Sinulleko yöpymiseen ainut vaihtoehto on hotelli?
Onhan yöpymiseen paljon muitakin vaihtoehtoja, joista halvimmat ei maksa latiakaan.
Mun mielestä kengännauhabudjetilla matkustaessa paras vaihtoehto matkan tekemiseen on polkupyörä ja yöpymiseen erilaiset leirintävaihtoehdot, eli telttailu, laavu/eräkämppä yöpymiset ja halvimmat leirintämökit.
Tossa olis ne raamit, jossa voidaan reissu tehdä halvimmillaan jopa muutamien kymppien budjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan yöpymiseen paljon muitakin vaihtoehtoja, joista halvimmat ei maksa latiakaan.
Haloo, minä annoin ehdotuksen. En vaatinut sen toteuttamista. Ap ei antanut rajoiksi ilmaista yöpymistä ja toisekseen hän suhtautui lievän positiivisesti jonkun toisen ehdottamaan halpaan ulkomaan matkaan, joten selvästikään hän ei yritä päästä nollabudjetilla.
Noin muuten kyllä alkaa kuulostaa, että ap on pelkkä trolli, koska ei viitsi kertoa mitään muuta, vaan odottaa että täällä ulkopuoliset tietävät hänen sijaintinsa ja maksukykynsä. Ihan turhaa häntä on neuvoa, koska luulisi aikuisen ihmisen osaavan itsekin järjestää itselleen tekemistä.
Kerro sinä, kun niin fiksu olet, missä ja miten ap voi toteuttaa ilmaista yöpymistä. Vastaukseksi ei kelpaa telttailu, koska jos telttaa tai makuupussia ei ole, vaan ne pitää ostaa, yöpyminen ei tule ilmaiseksi.
Itse ostaisin marketista parilla kympillä pienen kupoliteltan ja makuupussin. Tai katsoisin torista vieläkin halvemmalla. Tai FB:n roskalava -ryhmistä ilmaiseksi.
Onnibussilla johonkin kansallispuiston lähelle. Retkeilisin kaikessa rauhassa, nauttisin luonnosta ja uimisesta.
Tämä siis minun mielestä paras pienellä budjetilla 🙂
Vierailija kirjoitti:
Juu kiitos kommentista. Puhuin todellakin matkasta, mutta en ihan tietoisesti halunnut tehdä mitään tiukkaa rajausta, koska halusin ketjun enemmänkin yleiseksi ideoiden sekä omakohtaisten kokemusten vinkkaamiseksi ihan kaikille, en ainoastaan itselleni. Itse ajattelin kyllä jotain muutaman päivän reissua, jossa myös yöpymisiä, mutta hotellit on siihen tarkoitukseen kyllä liian kalliita, ellei satu löytymään joku muutaman kympin tarjousyö.
Mutta joo, ihan mukavastihan täällä on erilaisia ehdotuksia jo tullutkin ja mielelläni lukisin niistä vielä lisääkin :)
ap
Teltat, makuualustat ja kesämakuupussit ovat nykyään halpoja. Alta satasen yhteensä esim prismasta. Tai kysele kaveripiiristäsi olisiko telttaa ja makuualustaa saatavissa lainaan.
Useimmat leirintäalueet ovat vaikeasti saavutettavissa julkisella liikenteellä. On poikkeuksiakin. Leirintäalueella on vessat, suihkut ja jonkinlainen keittiö ja ne ovat usein järven rannalla.
Leirintäalueiden ulkopuolellakin voi telttailla luvalla tai luvatta mutta pärjäätkö ilman vessaa? Ulkoilualueilla ja luonnonpuistoissa on puuceitä, riittääkö sellainen?
Itse olen jo useampana kesänä miettinyt muutaman päivän vaellusta jossain kansallispuistossa. Siihen ei ainakaan menisi rahaa kuin korkeintaan matkoihin ja ruokiin, mutta syötävähän on kotonakin. Se toki edellyttää tiettyjä varusteita. Itselläni löytyy kyllä makuualusta, makuupussi, vaellusreppu ja telttakin (ehkä hieman turhan painava vaellukseen ), mutta siellähän toki on mahdollista yöpyä myös laavuissa, tai autiotuvissakin, eli teltta ei aivan pakollinen.
Toistaiseksi se on vaan jäänyt vielä suunnitteluasteelle ja youtubessa Ali Leiniön reissujen "kuolaamiseen", mutta josko vihdoin tänä kesänä olisi aika siirtyä sanoista tekoihin.
Oletko jostain muualta tulossa kaupunkilomalle Helsinkiin? Rastilan leirintäalueelle pääsee metrolla ja 1 teltta+1 henkilö maksaa 23€/yö.
Tunnin ajomatkan päässä on kiva pikkukaupunki, jossa en ole vuosiin käynyt. Menen bussilla.
Illalla kotiin, niin säästää hotellin hinnan.
En ota eväitä, syön vaikka hesellä.
Katson sellaisen päivän, että siellä on jotain ilmaista ohjelmaa.
Voisitko jollekin maatilalle päästä pientä puuhastelua vastaan ruokapalkalla ?
Kirjastosta saa kaikkea mahdollista ilmaiseksi lainaan, joistain jopa rinkkoja, telttoja. Lyhyemmät pyöräilyt sujuu tavallisellakin pyörällä, itse pyöräilin aikoinani noin sadan kilometrin päivämatkoja ihan vaihteettomalla tukevalla kotimaisella pyörällä. Hyvät kengät! Eväät mukaan. Monilla luontopoluilla yms on laavuja, grillipaikkoja yms. Esim Suomen Latu opastaa mielellään.
Mukavaa lomaa
Vierailija kirjoitti:
Mene paikallisliikenteen bussilla täysi kierros. Sen jälkeen sitten mikropitsa ja pussikaljaa.
Ei kaikki juo kaljaa, ja mistä me tiedetään jos vaikka ap olisi absolutisti?
Entä jos käyttää kenkiä, joissa ei ole nauhoja ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan tähän uudestaan, koska alkoi ärsyttää ihmisten lukutaidon puute. Minähän en edes ehdottanut hotellia missään vaiheessa. Ensimmäisessä kommentissani kirjoitin "mene bussilla pariksi päiväksi rantakaupunkiin/kylään..." ja toisessa "etsi halvin majoitus, jossa aamiainen". Joku toinen tuli siihen väittämään, että hotellia ei saa alle 200 euron. Tuohon kommenttiin sanoin, että se on valetta, koska Suomen suurimmissakin kaupungeissa kuten Turussa ja Tampereella olen majoittunut alle satasella (noin 80 eurolla). Se että kumosin väärät väitteet hinnoista, ei tarkoita, että olisin neuvonut ap:ta menemään nimenomaan hotelliin.
Eikä ole. Mitä järkeä valehdella kun kuka tahansa voi mennä katsomaan juuri nyt Booking-comista ja siellä on kilometrin sisällä Tampereen keskustasta useita majoitusvaihtoehtoja alle satasen. Usein saa vielä hieman halvemmalla kun ottaa yhteyttä hotelliin suoraan. Minä olen yöpynyt esim. Turussa ja Tampereella alle 100 eurolla joka kerta.