Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko väkivallalla uhkailu riitoihin?

Vierailija
30.05.2025 |

Kirjoitan tänne kun en enää tiedä mitä tehdä. En kehtaa puhua asiasta edes terapeutilleni. Olen niin väsynyt kun uneton yö taas takana.

Kun riitelemme aviomiehen kanssa, hänellä napsahtaa yhtäkkiä. Sitten hänestä tulee ihan järkyttävän vihainen ja haukkuminen alkaa, siihen kuuluu alistava ja vähättelevä sävy, esim. olen tuolloin pieniaivoinen, vähä-älyinen taakka, josta on vain harmia kaikille kenet tunnen. 

Sitten tähän haukkumiseen liittyy uhkailua ja välillä esim. tönimistä, naamaan eteen tuloa, käsien puristelua ja sellaista kevyttä läpsintää.

Viime yöllisen riidan päätteeksi hän kuitenkin totesi, että aikoo iskea pääni seinän läpi, jos vielä herätän hänet. Toisti tämän uhkauksen ja sanoi, että teen oikeasti niin.

Tuollaisten tilanteiden jälkeen tunnen itseni pieneksi ja jähmetyin ihan kokonaan. Myöhemmin järkeilen aina itselleni, että se oli mun syytä ja hänellä oli oikeus suuttua. Se tuntuu kuitenkin väärältä. En voi kunnolla antaa tunteiden tulla eli itkeä, koska hän on kieltänyt itkemästä sängyssä. Kerran kun tein niin, hän syöksähti muhun kiinni ja uhkaili jälleen.

Tämä on ensimmäinen pidempi parisuhteeni ja siinä ensimmäisessä oli myös mies, joka haukkui ja uhkaili mua. Eli tällaistako se on? Luulen, että uhkailu on lisääntynyt mentyämme naimisiin vuosi sitten. 

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi huonosti kirjoitettu tekstini. Toivottavasti siitä saa edes jotain selkoa.

Ap

Vierailija
2/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on sairasta, lopeta tuollainen suhde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia vaan tuo on rikollista. Tee näistä listaa, rikosilmoitus, ja eroa. Muista, että ero on naiselle vaarallisinta aikaa nimenomaan henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten suhteen, eli tee se varovasti.

Hanki oma asunto tai turvapaikka vaivihkaa ja järjestä lähtö vähin äänin. Kerro miehelle erosta tekstarilla tai puhelimitse, mielellään äänitä puhelu jos teet sen soittamalla. Tässä yhteydessä ilmoita miehelle, että olet tehnyt rikosilmoituksen hänen väkivallastaan ja erittäin vakavista uhkauksista, minkä vuoksi myös eroat etänä.

Vierailija
4/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan tosiaan vähin äänin hankit itsellesi asunnon ja muuton hoidat jonkun tutun ja turvallisen kaverin/kaverien kanssa. Eron jälkeen et tapaa tuota miestä koskaan yksin, mikäli on pakko tavata.

Mies vaikuttaa umpihullulta ja sinulla on hyvät mahdollisuudet päästä lehtien otsikoihin tuolla menolla.

Kannattaa myös soittaa Nollalinjalle, siellä osaavat auttaa 080 005 005.

Vierailija
5/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää sekoaa kun ajattelen, että onko kaikki mun omaa syytä. Olenhan minäkin ollut riidassa mukana.

Ap

Vierailija
6/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole normaalia eikä kuulu asiaan.  Lähde suhteesta. Heti. Sinun (tai kenen tahansa) on parempi olla yksinäsi kuin tuollaisessa suhteessa.

(mutta sitten seuraavassa suhteessa älä herätä ketään öisin riitelemään. Toisen unen mahdollisuuksien vieminen on myös väkivaltaa, sitä käytetään kidutuksena edim kiinassa.)

Vierailija
7/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat siis turpiisi on tilanne mikä vaan!

EI ole sun syytä, mikään!

Pakkaa tavarat ja häivy, vaikka turvataloon ekaksi.

MIKÄÄN ei muutu kun tuolle linjalle on mies jo lähtenyt!

https://nettiturvakoti.fi/

Vierailija
8/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu väkivallalla uhkailu. Ei yleensäkään uhkailu kuulu parisuhteeseen.

Sanoisin näin, että jos minua puoliso uhkailisi, niin lähtisin samantien.

Minulla kalahtaa korvaan tuo suuri häpeän tunteesi. Se ei ole sinun vikasi, jos kumppanisi on väkivaltainen tai uhkaileva. Se on hänen juttunsa. Hän tarvitsee apua. Sinun ei pidä olla siinä alistettuna ja sijaiskärsijänä.

Kuulostaa siltä, että olet elänyt lapsuutesi pelossa ja kasvanut siihen kuvitellaan, että sinä olet vastuussa. Et ole.

Häpeän tunne on se, mitä sinun pitää työstää. Samoin se, että sinulle kuuluu turvallinen elämä. Suo se itse itsellesi.

Kommenttisi: En kehtaa puhua asiasta edes terapeutilleni- Se kertoo suuresta häpeästä. Ehkä itsekin ymmärrät, että et ole vastuussa, mutta et tunnetasolla tajua, että et ole vastuussa.

Pois vaan tuollaisesta suhteesta.

Vierailija
9/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pää sekoaa kun ajattelen, että onko kaikki mun omaa syytä. Olenhan minäkin ollut riidassa mukana.

Ap

Sairauttasi kutsutaan parillakin termillä, läheisriippa ja piilonarsismi. Piilonarisit päätyvät usein yhteen julkinarsistin kanssa. Heidän säröt osuu kipeästi yhteen, toinen oikeuttaa ja toinen alistuu. 

Vierailija
10/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia vaan tuo on rikollista. Tee näistä listaa, rikosilmoitus, ja eroa. Muista, että ero on naiselle vaarallisinta aikaa nimenomaan henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten suhteen, eli tee se varovasti.

Hanki oma asunto tai turvapaikka vaivihkaa ja järjestä lähtö vähin äänin. Kerro miehelle erosta tekstarilla tai puhelimitse, mielellään äänitä puhelu jos teet sen soittamalla. Tässä yhteydessä ilmoita miehelle, että olet tehnyt rikosilmoituksen hänen väkivallastaan ja erittäin vakavista uhkauksista, minkä vuoksi myös eroat etänä.

Ap parantumaton sairaus estää häntä lähtemästä omin avuin, hän tarvitsee siihen konkreetista apua, sanat ei nyt riitä. 

Vierailija
11/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole normaalia eikä kuulu asiaan.  Lähde suhteesta. Heti. Sinun (tai kenen tahansa) on parempi olla yksinäsi kuin tuollaisessa suhteessa.

(mutta sitten seuraavassa suhteessa älä herätä ketään öisin riitelemään. Toisen unen mahdollisuuksien vieminen on myös väkivaltaa, sitä käytetään kidutuksena edim kiinassa.)

Eikä yksi väkivalta tietenkään oikeuta toista. Tätä suhdetta ei enää voi pelastaa. Mutta oikeasti on todennäköisesti myös totta, että olet lapsuudessasi oppinut niin kieroituneita parisuhteen / perheen toimintatapoja, että et itsekään ole kykenevä hyvään suhteeseen ja vaikuttaa siltä, että olet itsekin väkivaltainen. Tämä sinun pitää hoitaa kuntoon ennen seuraavaa suhdeyritystä, koska muuten siinäkin käy huonosti.

Vierailija
12/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleen sanoa tuollaista omalle tyttöystävälle edes vitsillä. Kerran olen sanonut tyhmäksi, mutta olin todella huolissani hänestä ja myöhemmin tajusin, että olen itse tyhmä ja pyysin anteeksi, koska en tarkoittanut. Välillä riitelemme, mutta siihen ei koskaan yleensä kuulu toisen vähättely tai haukkuminen. 

Joten ei , ei ole normaalia vaan kuulostaa siltä , että miehelläsi on vaikeus käsitellä vihan tunteita ja pettymystä ja taitaa olla huono itsetunto. Tuollainen on laiton uhkaus ja sinuna jättäisin tuollaisen miehen . Ajatuksista tekoon on vielä pitkä matka, mutta sanoista teoiksi ei niin paljon varsinkaan, jos vielä toistaa sen mitä sanoo ja vannoo olevansa tosissaan.

Vierailija
13/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Äh. Sinäkö uhkailet?

EI. Riidellä voi monella tapaa. Se uhkailija on itse vastuussa omista puheistaan.

Meillä riidellään asioista. Ei meillä uhkailla toista ihmistä. Ei meillä puututa toisen henkilökohtaisuuksin. Meillä riidellään asioista.

Jos joku ampuu tuolla tai hakkaa jonkun, niin onko se sen ärsyttävän ihmisen vika. Siis uhrin vika?

Otat aapee nyt ihan liian suuren roolin tuossa. Et sinä voi vastata kaikkien muiden käyttäytymisestä. Kyllä se toinen aikuinen on ihan itse vastuussa.

Kerro sille terapeutille. Siksi sinä siellä käyt. Sano, että tämä häpeän tunne on niin vahva.

Se rajaa ja se vääristää ajatteluasi paljon. Se ohjaa sinut hukkaan. Tule esiin.

Ei ole normaalia uhkailla.

Vierailija
14/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väkivallalla uhkailu ole sopivaa, kokeile vaikka heittää ruokailuvälineillä tai tuhoa toisen omaisuutta.

Vierailija
15/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanoisit tai tekisit jos kuulisit jonkun sinulle tärkeän ja rakkaan läheisesi olevan  tuollaisessa suhteessa? 

Vierailija
16/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista luettavaa.

Olen itse lapsuuteni elänyt tuollaisessa. Isän ja äidin suhde.

Olen käsitellyt traumoja. Juurikin terapiassa.

Tunnistan sinussa sen saman häpeän, joka minullakin oli.

Tunnistun sen myös jo pienenä, että tuo suhde on väärin.

Itse en tuollaiseen suhteeseen, jossa uhkaillaan mennyt.

Kerran olin vähän aikaa sellaisessa, jossa se toinen uhkaili aika pienesti, mutta sekin riitti.  Adios. Muutenkin outo tyyppi. Ei terveet ihmiset uhkaile kumppania.

Lähde lätkimään ihan hyvällä omatunnolla.

Itse ajattelen, että suhteen on oltava kantava. En mä tarvitse toista mua tuhoamaan.

Oppia ihmissuhteet ovat. Jos niissä ei voi oppia ilman väkivallan uhkaa, niin ne pitää katkaista. Lähteä hakemaan toisenlaista suhdetta.

Vierailija
17/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat herättää miehen yöllä riitelemään? kenellä tahansa napsahtaa päässä, jos ei anneta nukkua, vaan hoetaan, että nyt puhutaan tää loppuun.

Vierailija
18/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta. Minusta riusatkaan ei kuulu suhteeseen. Ihmettelen miten edes kysyt asiasta. Asunto hakuun heti ja älä ärsytä miestä. Pakolaukku valmiiksi, jos tulee lähtö. 

Vierailija
19/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaa on myös herättäminen keskellä yötä ja toisen unensaannin estäminen. 

Vierailija
20/37 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap parantumaton sairaus estää häntä lähtemästä omin avuin, hän tarvitsee siihen konkreetista apua, sanat ei nyt riitä. 

Tuo on kyllä parannettavissa.Terapia.

Irti tuolta alistussuheesta nyt aapee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi