Hammaslääkäri moitti kun kerroin peseväni hampaat aamupalan jälkeen. Kysyi miksen pese ennen . Sanoin suoraan että tahna saa jugurtin maistu
Maistumaan pas"lta. Kaikki maistuu vaan siltä tahnalla ja lisäksi kylmä jugurtti polttaa suuta kun hammastahna alla.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Nämä hammaslääkäreiden ja -hoitajien ohjeet ovat kyllä välillä outoja. Yksi hammashoitaja käski minun lopettaa vauvan imetyksen, koska äidinmaito on kuulemma kuin limonaadia lapsen hampaille. Siis äidinmaito on epäterveellistä lapselle! Ihan vakana näin väitti. Mietin mielessäni, että taidan uskoa ennemmin WHO:n suosituksia kuin jonkun hammashoitajan jorinoita.
Kun hampaat on puhjenneet lopetetaan imetys. Etkö ole kuullut maitosokerista eli laktoosista?
Taidat itse olla koukussa tissituntemuksiisi. Saat seksuaalista nautintoa vuoden vanhasta vauvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie olen 50 enkä ymmärrä tätä uutta suositusta että pesu ennen aamupalaa EIKÄ SAA HUUHDELLA TAHNAA POIS. Onpa kiva lähteä töihin paahtoleipän murut hampaiden koloissa ja kahvitahroja hampaissa. Eikö hammaspesun idea enää ole raikas,puhdas suu?
Se on paahtoleivän ja pilkun jälkeen tulee välilyönti. Uskomatonta että ikää 50 ja silti et osaa kirjoittaa oikein
Liikaa fluoria aivoissa niinkuin tuossa yllä kirjoitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie olen 50 enkä ymmärrä tätä uutta suositusta että pesu ennen aamupalaa EIKÄ SAA HUUHDELLA TAHNAA POIS. Onpa kiva lähteä töihin paahtoleipän murut hampaiden koloissa ja kahvitahroja hampaissa. Eikö hammaspesun idea enää ole raikas,puhdas suu?
Suu huuhdellaan vedellä ruokailun jälkeen ja tarvittaessa hammasvälit tikutetaan. Sinäkö peset hampaat joka aterian jälkeen?
Eipä sitten ihme jos sillä jää kahvitahroja hampaisiin. Siellä puuttuu jo kiille kokonaan ja kahvi imeytyy paljaaseen hammasluuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suu huuhdellaan vedellä ruokailun jälkeen ja tarvittaessa hammasvälit tikutetaan. Sinäkö peset hampaat joka aterian jälkeen?
Olen eri henkilö, mutta jos en hammaspesun jälkeen huuhtele suuta, niin osa ruoanmuruista jää hammasväleihin.
On siis epätasainen hammasrivi mulla ja välejä on vaikea puhdistaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on paahtoleivän ja pilkun jälkeen tulee välilyönti. Uskomatonta että ikää 50 ja silti et osaa kirjoittaa oikein
Virkkeen perään tulee piste.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella ei ole reikiä, sanotaan se alkuun. Hammaslääkärin neuvo on kylläkin naurattanut meitä. Hän sanoi, että hampaat tulisi pestä aina herkuttelua ennen. Kuvitelkaa: leffa alkaa, mutta ei, ensin pestään hampaat. Tai lapsella on kaverin synttärit, niin hammaspesulle mars.
En minäkän pese ennen aamupalaa. Sen jälkeen ja suu on puhdas ennen seuraavaa ateriaa.
Typerää pestä ensin ja syödä sitten, jolloin suuhun jää bakteereille ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 52 v ja sanon, että ei tämä ole mikään uusi suositus, vaan itse olen toiminut tämän ohjeen mukaan ainakin viimeiset 10 vuotta. Mä pesen hampaat heti ensimmäiseksi sängystä noustuani ja jätän hammastahnan suuhun. Teen sitten aamujoogan, valmistelen aamupalat itselleni ja mukuloille, peseydyn, meikkaan ja petaan sängyn. Nuo kun olen hoitanut, käyn huuhtelemassa suuni, eikä maistu aamupala hammastahnalta. Ennen kuin lähden ulos ovesta purskutan vedellä, tsekkaan peilistä, ettei ole hampaissa mitään ja laitan ksylitolpurkan suuhun. Ei ole mitään ongelmaa hoitaa hommaa niin kuin suun terveyden kannalta on paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Mikä ongelma se hammaslääkärille on, jos nyt kuitenkin peset hampaat?
Koska syönnin jälkeen happohyökkäys pehmittää kiillettä noin puolen tunnin ajan. Eli harjaamalla syönnin jälkeen saa aiheutetuksi kiillevaurioita.
Ettekö enää tätäkään opi peruskoulun alaluokilla?
Hampaansa voi aamulla pestä heti herättyä ilman tahnaa niin ei ole makuongelmaa. Illalla ennen nukkumanmenoa fluoritahnalla.
Eli se hampaiden pesu aiheuttaa kiillevaurioita. No, ilmankos 85-vuotiaalla appiukolla on hyvät hampaat, kun hän ei ikinä pese niitä. Ei tule kiillevaurioita.
Mekaaninen rasitus harjalla, kun kiille on happohyökkäyksen pehmentämä. Siksi ei harjata vähintään puoleen tuntiin syönnin jälkeen.
Et näköjään oppinut myöskään lukemaan.
En mäkään pese hampaita ennen amupalaa. Pesen vasta aamupalan jälkeen, mutta odotan sen puoli tuntia kuten hammaslääkärit suosittelee. Eipä ole kiillevaurioita näkynyt. Töihin haluan lähteä puhtaalla, raikkaalla suulla. Sitä paitsi hammastahna saa niin kahvin kuin ruuan maistumaan pahalta, hyi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä hammaslääkäreiden ja -hoitajien ohjeet ovat kyllä välillä outoja. Yksi hammashoitaja käski minun lopettaa vauvan imetyksen, koska äidinmaito on kuulemma kuin limonaadia lapsen hampaille. Siis äidinmaito on epäterveellistä lapselle! Ihan vakana näin väitti. Mietin mielessäni, että taidan uskoa ennemmin WHO:n suosituksia kuin jonkun hammashoitajan jorinoita.
Älä vaan lopeta imettämistä! Maitovouhotus on muutenkin mennyt liian pitkälle. Nyt kumotaan tutkimuksilla ettei maidolla ole mitään yhteyksiä lasten lihavuuteen. Lasten lihavuus vaan jatkuu vaikka kansa on siirretty päiväkodeissa ja kouluissa rasvattomaan maitoon. Joku professorintasoinen kirjoitti että maidosta saadaan paljon hyviä ravintoaineita, joita ei muualta saa ja siksi maitoa kannattaa juoda.
Äidinmaito on todella arvokasta vauvalle monesta syystä myös vastustuskyvyn kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri henkilö, mutta jos en hammaspesun jälkeen huuhtele suuta, niin osa ruoanmuruista jää hammasväleihin.
Hammaslankain. Ensin langataan, sitten harjataan ja tahna ei ole pakollinen. Syönnin jälkeen purskutellaan vedellä ja jos se ei riitä, langataan moskat ja purskutellaan uudestaan.
Juma, tää ketju on taas malliesimerkki Dunning & Krugerista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä muruja sinne jätetä odottamaan hammaspesua vaan huuhdotaan ja tikutetaan pois heti ruokailun jälkeen. Ällöttää kun ihmiset kulkee salaatinlehdet hammasväleissä vilkkuen. Hampaita voi puhdistaa muutenkin kuin hammasharjalla.
47 vuotta pessyt hampaat aamupalan jälkeen, tai no oikeastaan vasta 37 vuotta, koska lapsena hampaat pestiin vain iltaisin. 0 reikää, ja plakkia poistetaan joka 3. Neljäs vuosi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella ei ole reikiä, sanotaan se alkuun. Hammaslääkärin neuvo on kylläkin naurattanut meitä. Hän sanoi, että hampaat tulisi pestä aina herkuttelua ennen. Kuvitelkaa: leffa alkaa, mutta ei, ensin pestään hampaat. Tai lapsella on kaverin synttärit, niin hammaspesulle mars.
En minäkän pese ennen aamupalaa. Sen jälkeen ja suu on puhdas ennen seuraavaa ateriaa.
Typerää pestä ensin ja syödä sitten, jolloin suuhun jää bakteereille ruokaa
Sinnehän jää vaikka pesetkin. Vedellä lähtee ja langalla. Älä pilaa kiillettä. Uutta ei tilalle kasva. Joillain on kirjavat hampaat ja se johtuu kiillevauriosta. Joillain on ruskeat hampaiden tyvet. He ovat hinkanneet liikaa, ikenet on vetäytyneet ja kiilteetön hammaskaula paljastunut. Ei korjaudu koskaan.
Teistä hyvin harva läpäisisi peruskoulun alaluokkien oppimäärää.
Ohjeet riippuu ihan siitä keneltä kysyy. Yks sanoo yhtä ja toinen toista. Harjaa ennen, harjaa jälkeen, lankaa ensin, lankaa pesun jälkeen... Se, mitä ei kannata tehdä, on hangata aamupalaa hampaisiin heti syömisen jälkeen eli jos harjaat vasta aamupalan jälkeen, odota vähintään puoli tuntia ennen kuin aloitat harjaamisen.
Hampaat voi pestä ilman tahnaa ennen aamupalaa, näin saadaan yön aikana kertynyt plakkikerros pois. Syömisen jälkeen sitten purskutellaan vedellä, ja pestään puolen tunnin päästä tahnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ällöttää ajatus aamupalan syömisestä pesemättömillä hampailla. Huuhtelen kyllä tahnan pois, sanokoon suositukset mitä tahansa. Aamupalan jälkeen purkuttelen murut pois vedellä
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa se syyllistäminen joka asiasta hammashoidossa. :D
Käytätkö sinä tuollaista kieltä kotisi ulkopuolellakin?