En ymmärrä miten joku voi uskaltaa käyttää makeutusaineita
Niistähän on vaikka mitä tutkimuksia, jotka on pimitetty, sensuroitu.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ihmiset osaisivat vältellä niitä jos kerran tutkimukset on pimitetty ja sensuroitu?
Koska ihmisten ei haluta välttelevän niitä, daa🤦🤦
😆
""Mihin luotat sitten enemmän?"
No, vaikkapa EFSAan ja FDAahan.
https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.2903/j.efsa.2013.3496
Vierailija kirjoitti:
Olihan niissä ensimmäisissä elinkokeissa havaittu että aiheuttaa reikiä aivoihin.
Viite?
En minäkään ymmärrä. Enkä käytä.
Makeutusaineita on muitakin kuin aspartaami. Kohtuukäyttö (myös sokerin!) on järkevintä.
Ei ne mitään maailman pahinta myrkkyä ole mutta ei niissä mitään järkeäkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ihmiset osaisivat vältellä niitä jos kerran tutkimukset on pimitetty ja sensuroitu?
AP ihmetteli miten joku voi käyttää makeutusaineita, mutta samalla kertoi tutkimustulosten olevan sensuroituja. Oletetaan, että tämä pitää paikkansa. Mitä ihmettelemistä siinä sitten on, jos tieto niiden vaarallisuudesta on kerran pimitetty. AP:n aloitus sisältää itsessään ristiriidan.
Vierailija kirjoitti:
Makeutusaineita on muitakin kuin aspartaami. Kohtuukäyttö (myös sokerin!) on järkevintä.
Kuten aina, annoskoko määrittelee myrkyllisyyden. Mitä tahansa ainetta voi nauttia vaarattomasti, kunhan sitä on kehossa riittävän vähän (toki joidenkin aineiden kohdalla puhutaan todella pienistä määristä). Moni ihmisen tarvitsema vitamiinit, hivenaineet jne. ovat myös vaarallisia, jos niitä nautitaan liikaa.
Uskallan käyttää mutta maistuvat niin pahalta etten halua. Aspartaamin hyvä puoli on se että sillä lähtee moottorin osat puhtaaksi, ruostekin
Vierailija kirjoitti:
https://tieku.fi/terveys/yleinen-makeutusaine-nayttaa-vaikuttavan-muist…
Kyseisessä kokeessa oli siis kolme ryhmää - "ei aspartaamia juomavedessä", "0,015% aspartaamia" ja "0,030%" - ja jokaisessa ryhmässä oli 8 uroshiirtä. Näistä sitten tuotettiin kaksi jälkeläissukupolvea, 4 poikuetta per ryhmä, joista käytettiin 1-2 urosta ja 1-2 naarasta jatkokokeisiin.
En nyt tässä lähde tarkemmin analysoimaan tutkijoiden käyttämiä tilastollisia menetelmiä, mutta yleisesti voinee todeta, että koeryhmien koot ovat kyllä aika pieniä ja pitäisin aika rohkeana lähteä tämän pohjalta tekemään kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Toivottavasti joku toinen ryhmä koittaisi toistaa tulokset vaikkapa 20 hiiren ryhmillä.
En käytä olen allerginen tulee kauhea kurkkukipu aspartaamista ja sorbitoli myös aiheuttaa.
Ap, hyvä muistutus. Jätimme kevyttuotteet jo useampia vuosia sitten ja nyt en pysty enää edes maistamaan niitä saamatta päänsärkyä. Juu, ei kiitos hermomyrkyille
Elämä on vaarallista.
Mä en käytä alkoholia enkä tupakkatuotteita, mutta en erityisemmin välttele esim. makeutusaineita tai ilmansaasteita ja otan myös rokotuksia.
Livin' on the edge!!
Ja kuolen kuitenkin (nyt oon 40v ja luullakseni terve).
Tykkään juoda limsaa. Se on mulle sellainen arjen nautinto. Siitä syystä.