Palkkaa äitiysloman alussa kakkosen kohdalla?
Olisko kellään tietoa siitä pitääkö työnantajan maksaa palkkaa toisen lapsen äitiysloman alussa, jos EN ole ollut töissä ykkösen ja kakkosen välissä? Minulla on vakituinen virka ja sain 72 päivän ajalta palkan ensimmäisen äitiysloman alussa. Jos nyt raskautuisin niin, että olisin välin hoitovapaalla, enkä palaisi töihin, niin jäänkö samalla ilman palkallisia äitiyslomapäiviä? Se on kuitenkin kolmen kuukauden palkka...
Kommentit (4)
Jäin vastaavassa tilanteessa ilman 3 kk palkkaa, mutta työnantaja yritys, ei kunta tai kaupunki.
3 kk palkan saanti riippuu hoitovapaasi pituudesta _tai_ työnantajan " hyväntahtoisuudesta" . Jos olet anonut hoitovapaata ensimmäisen lapsen hoitamista varten niin, että uusi äitiysloma alkaa kesken hoitovapaan jakson - lakisääteisesti työnantajan ei tarvitse muuttaa hoitovapaatasi äitiyslomaksi. Käytännössä olisit siis kelan kannalta äitiyslomalla (ja äitiyspäivärahalla) ja työntantajan kannalta hoitovapaalla. Tällöin ei työntantajan tarvitse myöskään maksaa sinulle sitä 3 kk ajan palkkaa eikä sinulle kerry edes lomapäivät (kuten äitiyslomalla kertyisi). Jos jo sovittu hoitovapaajaksosi päättyisi tämän 3 kk ajan kuluessa - tällöin saisit jäljellä olevilta päiviltä sitten täyden palkan.
Osa työnantajista sitten antaa keskeyttää menossa olevan hoitovapaajakson ja vaihtavat sinut kirjojen mukaan äitiyslomalaiseksi, jolloin voit saada 3 kk palkan. Näin minun työntantajani teki (yritys) ja sain viime syksynä 3 kk täyden palkan.
Vaikka sitten työntantaja olisi halukas vaihtamaan hoitovapaan äitiyslomaksi, riippuu edelleen työehtosopimuksesta, voitko saada 3 kk palkan. Ilmeisesti joillakin aloilla edellytetään, että olet käynyt välissä töissä. Omalla kohdalla tilanne oli se, että riitti, kun hoitovapaa keskeytettiin ennen äitysloman alkua niin, että käytin välissä pari lomapäivää (olin virallisesti " kesälomalla" muutaman päivän).
Työnantajani on kunta ja opetusalalla olen. Hoitovapaata olen vasta anomassa, joten mietin kuinka pitkäksi jaksoksi uskallan sitä anoa. Toisena kummituksena on se, että hoitovapaata voi anoa vain kaksi kertaa. Niin ja se pikkukakkonen on vasta äidin ja isän haaveissa. Tulostaan hän ei ole ilmoittanut, joten vaikea miettiä tuota hoitovapaan anomista, kun ei haluaisi jäädä siitä palkasta paitsi, jos siihen on kerran mahdollisuus.
Jos vielä muilla kokemusia samalta alalta, niin mielellään kuulisin. Olen yrittänyt kysellä asiaa työnantajapuoleltakin, mutta en ole saanut vastausta.
Hei. Itselläni oli vastaava tilanne. Olin siis vielä hoitovapaalla ensimmäisestä lapsesta ja aloitin uuden äitiysloman. Tällöin työnantajani maksoi jälleen ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta normaalin palkan. Uskon siis, että kohdallasi toimitaan samoin.... ainakin toivottavasti!!