Lapsella sosiopaattisia piirteitä
Empatiakyvyttömyys (nauraa toiselle vaikka toinen itkee), vaikeus asettua toisen asemaan, suuttuminen nollasta sataan heti, itsekriittisyys puuttuu, ei tajua syy-seuraus-suhteita, äärimmäisen mukavuudenhaluinen, aggressiivinen puhe ja väkivaltainen käytös suuttuessaan, syyttää muita eikä ikinä itseään. Peittelee hyvin kaikki huonot puolensa eikä näytä heikkouttaan. Ikää 12-vuotta.
Kommentit (265)
Rangaistukset nostattavat vain uhmaa tuollaisessa lapsessa. Eikä palkinnot liikauta suuresti.
53
12 iässä tuo oli pitänyt mennä perille, se koivuniemen herra,mikäli ei oppi mene päähän.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun avaus kertoo kyvyttömästä vanhemmasta. Lapsi käyttäytyy tavalla X , lapsessa on jotain "piirteitä". Lapsi ohjautuu tasan siihen mihin sen ohjaat. Uskomattomia aivokääpiöitä. Varmaan olet lapselle empaattinen ja ymmärrät sitä, että kiusaa muita, paijaat päähän ja ihmettelet, että tässä on lopputulos.
Tieteessä ei ole enää vuosikymmeniin ajateltu, että lapsi olisi vain tabula rasa, johon ulkopäin kirjoitetaan oikeanlainen ohjelmointi.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm ihan kuin oma tyttäreni, saman ikäinenkin. Ja joo, olen ollut huolissani. Tietyissä tilanteissa silmissä on sellainen järkyttävä kylmyys ja julmuus, joka oikeasti pelottaa.
Toisaalta sitten on hyvin eläinrakas.
ADHD.Tunnen tapauksen. Iän mukana kasvanut pois osa näistä vaikeista oireista , osa vieläkin jäljellä vaikka ikää 30. Tyttö on hyvin yksinäinen. Kaikki poistuu hänen seurastaan. Hyvin surullista.
Työelämässä menee tosi hyvin koska hallitsee it alan hyvin . Mutta ei se ohduta kun jää kaiken ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
"Jos sinulla on noin vaikea suhde tunteisiin, etenkin vihaan, niin heijastuuhan se lapseesikin. Voi myös olla, että normaali lapsen kiukuttelu ym. saa liian isot mittasuhteet, koska pidät kaikkea vihaa/aggressiota vaarallisena ja kiellettynä. Joko ne pitää kieltää kokonaan "pahuutena" tai sitten niistä kumpuavaa käytöstä ei voi rajoittaa (suuttua saa, mutta lyödä ei jne.), ettei tunne olevansa itse "väkivaltainen isä". Normaali löytyy jostain noiden välimaastosta."
Vihdoinkin asiallista tekstiä mikä on ihan totta. Olen työstänyt tätä itsessäni mutta se on vaikeaa kun 20-vuotta elämästään elänyt sellaisessa ilmapiirissä missä huonoja tunteita saanut näyttää. Voi olla että olen alitajuisesti kateellinen lapselleni joka uskaltaa näyttää noin voimakkaasti negatiiviset tunteet kun minä samanikäisenä en saanut siihen edes mahdollisuutta. Tiedän kuitenkin että hänen käyttäytymisensä on huonoa mutta en aina tiedä miten siihen suhtau
Perhe-ja kasvatusneuvolaan, + lapselle toimintaterapiaa. Soita johtavalle lääkärille tai kysy ohjeita terapeuteilta, jos koulun kautta ei apuja ala löytymään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap et ole hakenut apua?
Perheterapia
The 4 Attachment Styles
7 Healthy Family Systems vs Toxic Family Systems
Painukaa h rat pois täältä huusi tyttö kun oli 15 vuotta ,väkivaltainen ja paha suustaan. Kun tuli sosku kotiin apuun.
Perhe-ja kasvatusneuvolaan, + lapselle toimintaterapiaa. Soita johtavalle lääkärille tai kysy ohjeita terapeuteilta, jos koulun kautta ei apuja ala löytymään.
Hmmm. Mistä löytää lääkärien suorat puhelinnumerot? Ohis
"Mene terapiaan tai sitten lapsi huostaan. Tuo käytöksesi ei ole normaalia. Johtuu varmaan omista traumoistasi. Et selkeäsi pysty itse korjaamaan tilannetta, joten tarvitsette ammattiapua."
Lapsi huostaan. :D Huostassa se lapsi varmasti parantuukin oitis. Huosta on teidän hullujen vastaus ja ratkaisu aina ongelmaan kuin ongelmaan, joka liittyy perhe-elämään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo esimerkki minkä kirjoitin että lapsi sanoi "et ole ihminen" "mitä sä tarkoitit tuolla?" niin vastasin vain "aha" ja keskityin muihin juttuihin. Teinkö oikein? Ap
Itse suhtaudun samalla tavalla noihin outoihin poikani höpinöihin. Ahaa, okei, selvä, mees nyt siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan tollaiselta kakaralta otettiin luulot pois ja niistä kasvoi kunnollisia miehiä ja naisia.
Jaa. Tutkimusten mukaan psykopaatti reagoi todella huonosti rangaistuksiin. Ne eivät joko merkitse mitään tai nostavat kostonhalua. Hyvästä käytöksestä palkitseminen toimii paremmin ja ylipäänsä rakkaudellinen, johdonmukainen kasvatus. Se ei paranna psykopaattia, mutta voi ohjata yhteiskunnan kannalta produktiiviseen suuntaan. Väkivaltainen ja rankaiseva kasvatus sen sijaan voi tehdä psykopaatista todellisen hirviön.
Olen huomannut saman myös meidän lapsesta. Katkeroituu meille vielä enemmän jos otamme esim. kännykän pois. Kostaa sen aina. Rangaistukset muistaa pitkään eikä edes tiedä (tai ei halua tietää) mistä ne tulevat vaikka sanomme syyn. Ap
Miten lapsi kostaa? Joo, meidän poika ei myös ymmärrä ollenkaan miksi ja mistä häntä rangaistaan, hokee vain, että "teemme hänelle vain pahaa" tai "olemme hänelle niin ilkeitä" ottamalla esimerkiksi tabletin pois joko rangajsyuksena tai koska sitä on jo paukutettu tuntikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla opittua käytöstä somesta tai kavereilta.
Tai kotona vanhempi/vanhemmat kohtelevat lasta noin. Sieltähän ne käytösmallit periytyy, vaikka moni vanhempi ei tuota näe tai halua myöntää. Jos lapsi kiroilee ja on aggressiivinen muita kohtaan, niin todennäköisesti lasta kohdellaan kotona noin. Eli lapselle tuo käytös on normaalia, koska ei ole saanut läheltä muunlaista mallia.
On turha syyttää aina suomea tai jotain muuta ulkopuolista, kun syy löytyy todennäköisesti kotoa.
En ole ikinä puhunut lapselle niin rumasti miten hän minulle puhuu. En harrasta kiroilua kuin hyvin harvoin jos ollenkaan. Fyysistä pahoinpitelyä ei ole koskaan ollut muuten kuin niissä tapauksissa kun olen joutunut kantamaan lasta (nyt ei ikänsä ja painonsa puolesta en pysty sitä enää tekemään
Monesti voinut olla jotain pahaa taustalla mistä vanhemmat eivät tiedä. Esim. joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi yms. Tai kiusattu, mitä ei ole kertonut vanhemmille yms. En nyt sanoisi olevani psykopaatti, mutta oon kokenut nuo asiat ja tosiaan eipä siinä vanhemmat niistä olleet perillä. Nuo voivat aiheuttaa tunne-elämän yms. häiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
"Mene terapiaan tai sitten lapsi huostaan. Tuo käytöksesi ei ole normaalia. Johtuu varmaan omista traumoistasi. Et selkeäsi pysty itse korjaamaan tilannetta, joten tarvitsette ammattiapua."
Lapsi huostaan. :D Huostassa se lapsi varmasti parantuukin oitis. Huosta on teidän hullujen vastaus ja ratkaisu aina ongelmaan kuin ongelmaan, joka liittyy perhe-elämään.
Ei ole hyvä vaihtoehto ei, mutta ap ei ilmeisesti aio tehdä asian hyväksi mitään ja huostaanotto on silloin pienempi paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä vaihtoehto ei, mutta ap ei ilmeisesti aio tehdä asian hyväksi mitään ja huostaanotto on silloin pienempi paha.
Perustele, että miten ihmeessä huostaanotto on pienempi paha, ja kenen etua ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap olisi aloittanut ketjun, jos ei aio mitään asiaan eteen tehdä.
Lopettakaa ihme oletusten tekeminen.
ohis
Vie psykiatriseen se pentus. Itse saa ta nan synnytit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla opittua käytöstä somesta tai kavereilta.
Tai kotona vanhempi/vanhemmat kohtelevat lasta noin. Sieltähän ne käytösmallit periytyy, vaikka moni vanhempi ei tuota näe tai halua myöntää. Jos lapsi kiroilee ja on aggressiivinen muita kohtaan, niin todennäköisesti lasta kohdellaan kotona noin. Eli lapselle tuo käytös on normaalia, koska ei ole saanut läheltä muunlaista mallia.
On turha syyttää aina suomea tai jotain muuta ulkopuolista, kun syy löytyy todennäköisesti kotoa.
Todennäköisesti vedät vähän mutkat suoriksi. Perheessä voi olla vaikka kaksi aivan tavallista lasta, sitten yksi on tuollainen sosiopaatti /psykopaatin alku. Miten ihmeessä selität huonolla kohtelulla? Miksi samalla kasvatuksella toisesta tulee empaattinen ja pärjäävä, toiseen ei tartu mikään kasvatus?
Geeneissähän se on. Ne tulee joskus vähän kauempaa. Ap voi miettiä onko suvussa tunnekylmyyttä, muista piittaamattomia tyyppejä. Yleensä niitä löytyy kun vähän taaksepäin miettii. Menestyvä empatiakyvytön yritysjohtaja, tai syrjäytynyt väkivaltarikollinen. Kumpi vaan on mahdollinen.
Onko lapsen käytöksestä ilmennyt huolta muilta tahoilta aiemmin, esim. Pk, koulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun avaus kertoo kyvyttömästä vanhemmasta. Lapsi käyttäytyy tavalla X , lapsessa on jotain "piirteitä". Lapsi ohjautuu tasan siihen mihin sen ohjaat. Uskomattomia aivokääpiöitä. Varmaan olet lapselle empaattinen ja ymmärrät sitä, että kiusaa muita, paijaat päähän ja ihmettelet, että tässä on lopputulos.
Tieteessä ei ole enää vuosikymmeniin ajateltu, että lapsi olisi vain tabula rasa, johon ulkopäin kirjoitetaan oikeanlainen ohjelmointi.
Niinpä. Kaikki lapset ei "tasan ohjaudu siihen mihin sen ohjaat". Lapsella on geenit ja temperamentti ja esim nepsypiirteet jo syntyessään. Ja ne vaikuttaa niin paljon että se on kammottavaa. Ei ole mitään "tabula rasaa". Turhauttavaa miten aina syy nähdään vain kasvatuksessa, siis niissä ihmisissä jotka lapsen vierellä on (ja vanhempina pidetään).
Sijaisäitinä näen, miten se syrjäytymiselle alttius ja epäsosiaalinen käytös periytyy. Se tulee sukupolvien yli, jopa monen sukupolven yli. Aina vaan, geeneissä kulkee "se jokin", hakeutuminen vaaraan, hakeutuminen yhteiskunnan reunalle, vaikka kasvuympäristö on ns hyvä, kaikki mahdollisuudet olisi parempaan.
En olisi ennen uskonut ennen kuin itse sen näen. Muut perheemme lapset pärjää koulussa ja kavereiden kanssa, haasteensa on, mutta ei mitään tällaista kuin tällä yhdellä. Tunnistan mistä ap puhuu.
Muuten joo mutta toimintaterapia ei mitään auta, käytökseen, vihaan, impulsiivisuuteen. Psykoterapiaa ehkä, sitä on myös taide- ja musikkiterapiana, ei pelkkänä puheena.
Käyttäytyy täsmälleen samalla tavalla kuin minun isäni, joka on autisti.