Vuokra sähköskuutit voidaan kieltää kokonaan - kansalaisaloite on avattu
Eikö olis taas kiva kävellä, pyöräillä tai ajaa autoa ilman että nää vuokrapaskalaudat sekoilee tiellä? Usein 2 tai 3 samalla laudalla. Nyt on kansalaisaloite auki joten tässä olis paikka vaikuttaa. Anonyymisti ja nopeasti kävi allekirjoitus, suosittelen kaikille ja kertomaan kaverille. Laitetaan yhdessä stoppi tälle sekoilulle!
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne laudat mitään sekoile vaan niiden käyttäjät. Niitä kusipäitä on niin polkupyörien kuin raskaiden rahtiajoneuvojen kuljettajissa. Pitääkö ne kaikki kieltää?
Kuinka moni kuorma-autoilija ajaa jalkakäytävällä ylimiehityksellä jalankulkijoita päin?
Ei ole rikos olla idiootti. Mutta kuinka tyhmä tosiaankin pitää olla vetääkseen tuollaisen mielipiteen mistä lie?
Vierailija kirjoitti:
Skuutit ja sähköpyörät on nykyaikaa. Luonto kiittää. Ikä- ja promilleraja hyvät ideat.
Kyllä se alaikäinen kännikala löytyy aina autonkin rattiin. Ei sillä perusteella kannata liikennöintiä muilta kieltää.
Millä tavalla sähköpyörä on luontoystävällisempi kuin tavallinen pyörä? Ihmiset ovat muuttuneet laiskemmiksi ja opettavat laiskuutta lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietää että tuo lakimuutos ei muuta käytännössä mitään eli sama ralli jatkuu.
Ympäristölle näistä ei ole näistä muuta kuin haittaa. Vuokralaudat eivät vähennä päästöjä vaan hyötyliikuntaa.Mitä haittaa sähköpotkulaudoista on ympäristölle?
No kun ne makaa ympäristössä ja litistää kasvit.
:D
Vierailija kirjoitti:
Ei ne minua haittaa mutta nopeuden voisi rajoittaa paljon hitaammaksi. Pari kertaa jonkun vihreän vekottimen olen heittänyt metsään kävelyreitiltä ja kerran kolhaisin tytön ojaan kun poukkasi eteen jostain pensaan takaa. Ja siis kaikille sähkövempeleille joita alaikäiset saa ajaa, nopeusrajoitus. Ei kyllä monet pyöräilijätkään tunne liikennesääntöjä.
Niillä on rajoitus 25 km/h. Tilannenopeuden hallinta on kuskista kiinni kuten autoilijoillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skuutit ja sähköpyörät on nykyaikaa. Luonto kiittää. Ikä- ja promilleraja hyvät ideat.
Kyllä se alaikäinen kännikala löytyy aina autonkin rattiin. Ei sillä perusteella kannata liikennöintiä muilta kieltää.
Millä tavalla sähköpyörä on luontoystävällisempi kuin tavallinen pyörä? Ihmiset ovat muuttuneet laiskemmiksi ja opettavat laiskuutta lapsilleen.
Sähköpyörällä ja -skuutilla voi korvata auton käytön monissa tilanteissa, joissa polkupyörä ei kaikille ole käyttökelpoinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraskuutit on Vihreiden lempilapsi autoilun vähentämiseksi. Ne nähtävästi ihan oikeiasti uskoo että niillä on jotain tekemistä autoilun kanssa 🤣
En ole vihreä, mutta kyllä tulee usein käytyä sähköpotkulaudalla kirjastossa ja kahvilassa. Ennen kävin autolla.
Sama. Paitsi en käy kahvilassa.
Mulle kävisi että tavallisia pyöriä lojuisi yhtä tiheään vuokrattavissa, kuin skuutteja. Vielä parempi jos olisivat ilmaisia ja ne voisi jättää tuolleen kuin skuutitkin, siihen mihin itse kyydistä jää. Joku kaupunki vois hommata sellaiset sata pyörää testiin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tämä kiima kieltää kaikki. Hohhoijaa suomalaiset, ihan ku niitä sääntöjä ei ois jo aivan tarpeeksi tässä maassa
Skuutteja on nimenomaan kielletty esim. monessa suurkaupungissa ulkomailla. Perusteena mm. yksittäinen onnettomuus tai riski vakaviin onnettomuuksiin. Suomi on todella pahasti jälkijunassa tässä!
uutinen vuodelta 2019:
Sähköpotkulaudasta tulossa suurkaupunkien inhokkivekotin kieltoja ja sääntöjä sorvataan ympäri Eurooppaa https://yle.fi/a/3-10828051
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen nuoret päristeli mopolla niin että tienoot kärysi. Nyt moni mopo jää hankkimatta, kun on sähköpotkulaudat. Laiskuus taas on luovuuden äiti. Joku laiska pyöräilijä varmaan keksi sähköpyöränkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävisi että tavallisia pyöriä lojuisi yhtä tiheään vuokrattavissa, kuin skuutteja. Vielä parempi jos olisivat ilmaisia ja ne voisi jättää tuolleen kuin skuutitkin, siihen mihin itse kyydistä jää. Joku kaupunki vois hommata sellaiset sata pyörää testiin.
Kyllä vuokrattavia sähköpyöriä on monessa kaupungissa. Määrää on joistain paikoista vähennetty, kun ei ole kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Ne olis seuraavana päivänä Torissa myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörällä ja -skuutilla voi korvata auton käytön monissa tilanteissa, joissa polkupyörä ei kaikille ole käyttökelpoinen vaihtoehto.
Lue: laiskoille. Ei noilla mitkään liikuntarajoitteiset kuljje
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tämä kiima kieltää kaikki. Hohhoijaa suomalaiset, ihan ku niitä sääntöjä ei ois jo aivan tarpeeksi tässä maassa
Paljon hauskempi kun ihmisiä pahimmillaan kuolee sen takia ettei ole tarpeeksi järkeä käyttää lautoja turvallisesti, vai? Näitähän löytyy jo ihan enemmänkin, kuin myös niitä että on vammauduttu pahasti kun itse menty ympäri tai joku ajanut päälle.
Ongelma on että nää vuokraskuuttipellet aiheuttaa varaa muille. Mulle on se ja sama jos telovat itsensä siinä, mutta iltaisin kaupungissa on niin holtitonta ettei siellä ole kiva kulkea. Siksi täyskielto
Vierailija kirjoitti:
Ei ne laudat mitään sekoile vaan niiden käyttäjät. Niitä kusipäitä on niin polkupyörien kuin raskaiden rahtiajoneuvojen kuljettajissa. Pitääkö ne kaikki kieltää?
Tuo on aina hyvä tekosyy, että mitään ei tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Onko nää jossain niin paha ongelma? Jyväskylässä ainakin melko asiallisesti kulkeneet teinitkin näillä oman kokemukseni mukaan. Pari kertaa kauempaa nähnyt jonkun menevän turhan kovaa ja höyrypäisenä, mutta siinä se. Enemmän tavalliset pyöräilijät kaahannet ja olleet arvaamattomia..
Helsingissä nää laudat ja nimenomaan se jalkakäytävällä kaahaaminen on sen verran iso ongelma, että ei kävelijällä ole tuolla enää kivaa. On totta että ennen vuokraskuutteja ja myös nykyisin pyöräilijät menee myös arrogantisti jalkakäytävällä silloin kun huvittaa. Mutta nekään ei enää vituta yhtä paljon kun nää laudat.
Saisivat sakottaa firmoja, jos skuutti pysäköity mihin sattuu.
Onneksi omassa kaupungissani vuokraskuutteja ei ole. Olivat joko kannattamattomia tai tulivat kannattomiksi kun ihmiset heittivät niitä kallioilta alas ja järviin.
Muutaman kampusalueen lähellä näkee suuria määriä näitä sähköpotkulautoja parkissa kävelytien reunassa joka päivä. Vaikka opiskelijat itse parkkeeraavat potkulaudat siististi riviin tien varteen, käyvät ohikulkevat lautoihin ärsyyntyneet änkyrät toistuvasti kaatamassa ja siirtelemässä ne keskelle kävelytietä. Olen nähnyt tätä toimintaa useamman kerran.
Ratkaisu: muuttakaa sähköpotkulaudat mataliksi kolmipyöräisiksi sähkömopoiksi, jotka kulkevat max. 10km/h, mutta jotka painavat sen 70 kg. Pysäköinti olisi sovittu vain tietyille paikoille kuvilla varmistettuna (vähän kuten nykyäänkin). Paino, 3 pyörää ja lukitus takaisi sen, etteivät kaikki peruspellet kaataisi niitä pitkin jalkakäytäviä triggeröinneissään.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kampusalueen lähellä näkee suuria määriä näitä sähköpotkulautoja parkissa kävelytien reunassa joka päivä. Vaikka opiskelijat itse parkkeeraavat potkulaudat siististi riviin tien varteen, käyvät ohikulkevat lautoihin ärsyyntyneet änkyrät toistuvasti kaatamassa ja siirtelemässä ne keskelle kävelytietä. Olen nähnyt tätä toimintaa useamman kerran.
Ratkaisu: muuttakaa sähköpotkulaudat mataliksi kolmipyöräisiksi sähkömopoiksi, jotka kulkevat max. 10km/h, mutta jotka painavat sen 70 kg. Pysäköinti olisi sovittu vain tietyille paikoille kuvilla varmistettuna (vähän kuten nykyäänkin). Paino, 3 pyörää ja lukitus takaisi sen, etteivät kaikki peruspellet kaataisi niitä pitkin jalkakäytäviä triggeröinneissään.
Ei hassumpi ajatus. Nämä hitaat kolmipyörämallit eivät haittaisi minuakaan. Näitä itse asiassa oli n. 15 sitten käydessäni Jenkkilässä. Tällaisia vuokrattavia "läskimopoja" oli siellä jo silloin tarjolla laiskoille jotka eivät jaksa kävellä. Ja noilla nopeuksilla ei aiheuttaisi ragejakaan. Liikenneturvallisia myös känniläisille.
En ole vihreä, mutta kyllä tulee usein käytyä sähköpotkulaudalla kirjastossa ja kahvilassa. Ennen kävin autolla.