Nyt on maatuvat vaipat kokeiltu
Ja hyviä ovat. Yllätti, kun kappalehinta ei ole Liberoita enempää ja ovat ihan yhtä käteviä käyttää. Ainut pieni miinus tuli siitä, kun teippi ei tartu vaippaosaan kiinni, joten käytetystä vaipasta ei saa sellaista kätevää pakettia. Mutta ehkä onkin tarkoitus, ettei niitä saa liian tiukaksi paketiksi, mikä hidastaisi maatumista.
Kommentit (33)
Olen käyttänyt noita vaippoja muutaman paketillisen lapsella ja hyviä ovat olleet. Ihan tavalliseen roskikseen olen ne heittänyt käytön jälkeen. Yksi tärkeä ostoperuste on ollut vaippojen materiaalivalinnat/valmistustavat.
koska sekajätteen seassa niistä lähtee metaania? Minäkään en ymmärrä tätä hävittämisasiaa - ihme, ettei valmistaja väännä sitä rautalangasta. Vai onko niin, että vaipat on suunniteltu lähinnä Ruotsin markkinoille, koska siellä jätettä poltetaan enemmän?
Tämä kompostiasiakaan ei minulle ole selvä. Nettisivuilla sanotaan, että 60 % on biologisesti hajoavaa - entäs loput? Aika täyteen niistä myös kotikompostin saa.
En ole todellakaan ole mikään ympäristöasiantuntija ja haluaisin siirtyä näihin vaippoihin, jos valmistaja kertoisi, mitkä niiden vaikutukset ovat. Olen ollut siinä uskossa, että Suomen kaatopaikoilla pitäisi ennen kaikkea välttää ns. biojätetettä sekajätteen joukossa. Tutkin nuo nettisivut, kun vaipat tulivat lähikauppaan, mutta olivat minusta harvinaisen huonot sivut valaisemaan asiaa.
meillä myös uskomaton ihottumareaktio noista vaipoista, harmi!!!
Ulosteperäisiä kun ei voi laittaa kompostiin!
Maaseudulla omiin komposteihin niitä saa laittaa.
http://www.vihrealanka.fi/node/2553
joku asiakaslehti kuitenkin, googlettaa kannattaa kanssa.
Mutta siinä sanottiin tosiaan, että kotikompostiin tai sekajätteeseen löyhästi eli ei erillisiin pusseihin pakaten. VAippojen tekovaiheessa jo tulee vähemmän kuormitusta ilmastolle, joten pelkästään sen takia kannattaa niitä kannattaa, jos ei voi niitä ekologisesti hävittää. Itsellä vaippaikä ohi, siis perheessä, mutta jos olisi vielä tuon ikäisiä, niin ehdottomasti kokeilisin niitä.
ohjeena laittaa sekajätteeseen, kompostoituvat 60-80%.vaippapaketin kyljessä on toi nettiosote
Haluaisin tarkempaa tietoa:
1. Miten nämä kannattaa hävittää?
Taloyhtiön kompostiastiaan ei saa laittaa. Sekajätteen mukana suurin hyöty kompostoitumisesta häviää. Sanotaan, että kotikompostiin voi laittaa, mutta mitä muuta ei-maatuvaa kompostiin tulee vaipan mukana? Vaippa maatuu vain osittain ja sisältää myös kemikaaleja.
2. Paljonko vaipoissa ylipäätään on maatuvaa ja paljonko mm. perinteisissä kertakäyttövaipoissa on maatuvaa?
Valmistaja sanoo, että 60-80% vaipasta on maatuvaa. Mitkä osat ei maadu ja voisiko ne irrottaa ennen kompostoimista? Lisäksi kiinnostaisi vertailun vuoksi tietää, paljonkohan luonnonmateriaaleja ja periaatteessa maatuvaa matskua mahtaa olla tavis-liberossa, eihän sekään pelkästä muovista ole tehty.
On nämä varmasti parempi vaihtoehto kuin tavalliset kertsit, mutta ei näiden avulla maailma pelastu. Pestävät ja kestävät vaipat on luonnonystävän valinta edelleenkin.
Niitä ei saa laittaa biojäteastiaan eivät maadu kokonaan.
Normaalin jätteen mukana menevät tiukoiksi kasoiksi kaatopaikalle. Joten mitä hyötyä niistä on?
miksi ei kompostiin? Haluaisin kuulla myös perustelusi, en pelkkää väitettä.
Sekajäte pakataan tiiviisti kaatopaikalle, missä ei mikään maadu vaikka olisi kuinka maatuvaa. Esim. biojätteet joutuvat kaiken muovin yms ympäröiviksi hapettomaan tilaan, jolloin syntyy ilmastolle haitallista metaania.
Vaipoista löytyy lisätietoa www.naty.com. En ole itsekään siellä vielä ehtinyt käymään.
Ap
Siellä muistaakseni oli joku soittanu paikkakuntansa kaatopaikalle tms.
Siellä olivat sanoneet että voi jättää biojätteeseen, jos esim. kakkaa ei oo vaipas. Eli ilmeisesti niin, että kakan pulauttaa pönttöön ensin.
Biojätteeseen saa kuulema laittaa myös jotain eläinten puruja, mihin ovat ulostaneet. Siis miksi ei myös ihmisen..?
Mutta tätä asiaa pitäisi kysellä oman paikkakunnan jätehuollosta. On eroavaisuuksia, kuulema.
Mä oon muuten myös tykänny vaipoista, hyviä ovat. Minusta imevät aika paljon pissaa!