Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi parantua terapiassa?

Vierailija
27.05.2025 |

Jos lähtötilanne huono. Olen mäkin kehittynyt tietyllä tapaa, mutten yhä vajavaisena saa elämässä tarpeeksi positiivisia kokemuksia jotta terapian kannatteleva voima lähtisi viemään elämää parempaan suuntaan. Enemmänkin elämäntilanne ja vajavaisuus vaan lyttää koko ajan takaisin huonompaan suuntaan. Ihmetyttää nämä "olin pätkätyöläinen ikisinkku joka mielisteli kaikkia ja suoritti, kävin 2v terapiassa kerran viikossa ja pääsin eroon kaikesta tuosta". Itse käynyt läpi kaksi pitkää terapiaa, eteneminen hidasta, itsetunto monessa asiassa yhä heikko ja vieläkin aina helposti pettymysten ja vastoinkäymisten jälkeen vaan vetäytyy pitkäksi aikaa kotiin hikikomeroimaan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapian avulla sain työkalut muuttaa koko arki ja elämä sellaiseksi kuin halusin.

Itselle oli "paranemista" se, että aloin nauttia elämästäni vaikka se vaatikin uhrauksia, itkua sekä pelkojen ja kivun läpi elämistä. Terapeutti oli ohjaajani näistä läpi

Vierailija
22/27 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapian avulla sain työkalut muuttaa koko arki ja elämä sellaiseksi kuin halusin.

Itselle oli "paranemista" se, että aloin nauttia elämästäni vaikka se vaatikin uhrauksia, itkua sekä pelkojen ja kivun läpi elämistä. Terapeutti oli ohjaajani näistä läpi

Parhaimmillaan se menee näin, että terapiasta saa tämän hyödyn

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että terapia yksin "parantaa", etenkään jos vahinko on ollut jo elämänmittainen. Jos syntyi hulluuteen ja kasvoi siinä. Itse asiassa juuri itsekin olen tässä vollottanut (kuinka sattuikaan tämä ketju juuri nyt kohdalle) että parikymmentä vuotta tässä yritetty toipua ja taas/edelleen maataan paskassa, kun ei enää jaksa edes ryömiä... Ajattelen, että tämä on loppuelämän homma. Terapiasta saa/sai jotain, ehkä se auttoi vähän eteenpäin tai vain jaksamaan juuri sillä hetkellä, ehkä siellä oppi keinoja, joista on apua myöhemmässä vaiheessa elämää... Kunhan jaksaa jatkaa (vaikka tauonkin jälkeen), pysyy läsnä, ei hylkää itseään.

Vierailija
24/27 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos terapia on hyvin terapeuttijohtoista ja -keskeistä taikka kovin teoreettista, asiakas jää helposti ilman käytännön toimintamalleja ja taitoja, joita terapiassa voisi oppia. Pelkkä itsereflektio ja asioiden ymmärtäminen, pohdinta ja selittäminen kantavat tiettyyn pisteeseen saakka, mutta vain konkreettiset elämäntapamuutokset kantavat eteenpäin. Tällaisia muutoksia puolestaan ei voi tehdä jos ei opi mitään uutta käytänössä.

Terapia auttaa keventämään ihmismielen taakkaa, siis puhuminen. Monilla taakka kasvaa yliäyräittein, jolloin "räjähtäminen" on luonnollinen reaktio. Terapia keventää tätä takkaa, joilloin resilienssi parantuu.

Olen samaa mieltä tästä, mutta osalle terapian tarvitsijoista pelkkä mielen keventäminen ei riitä kokonaistilanteen parantamiseksi, koska elämässä ja elämäntavassa on muutakin hankaluutta kuin puhumalla purettavissa oleva henkinen taakka. Veikkaisin että ap kuvauksensa perusteella kuuluu tähän ryhmään, muutoin hän olisi ehkä jo kokenut terapiasta jotain hyötyneensä, sillä useimmissa terapioissa kuitenkin pääasiassa keskustellaan.

Vierailija
25/27 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia auttoi jaksamaan eteenpäin. Masennuksen aiheuttajien poistuminen mun elämästä auttoi paranemaan.

Mutta kun masennuksen aiheuttajat poistaakseen pitäisi ensin saada itsensä kuntoon. Tulla kohtuu hyväitsetuntoiseksi, sosiaalisesti kyvykkäämmäksi, reippaammaksi jne. Muutoin vaan jatkuu ikisinkun, yksinäisen, työttömän/pätkätyöläisen kehä.

Oikeastaan tosi monella masennuksen aiheuttajat ovat myös somaattisin ja konkreettisin keinoin korjattavissa (uni/lepo/rentoutuminen/ kehotietoisuusharjoitukset, laadukas ravinto, riittävä fyysinen ja sosiaalinen aktiivisuus). Ei kukaan pysty ilmasta pieraisemaan itselleen parempaa itsetuntoa, mutta jos esim aloitat uuden harrastuksen jossa viihdyt ja tapaat muita ihmisiä, luultavasti tällä on positiivinen vaikutus omakuvaan ja itsetuntoon. Kynnys uuden tekemiselle on alkuun todella korkea, mutta se kynnys on ylitettävä, jos haluaa muutosta.

Vierailija
26/27 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapia auttoi jaksamaan eteenpäin. Masennuksen aiheuttajien poistuminen mun elämästä auttoi paranemaan.

Mutta kun masennuksen aiheuttajat poistaakseen pitäisi ensin saada itsensä kuntoon. Tulla kohtuu hyväitsetuntoiseksi, sosiaalisesti kyvykkäämmäksi, reippaammaksi jne. Muutoin vaan jatkuu ikisinkun, yksinäisen, työttömän/pätkätyöläisen kehä.

Eikös tuo ole jo maagista ajattelua kuvitella, että terapia tuo ihmisen elämään automaattisesti kaikkia noita asioita? Vaikka sinulla olisi maailman paras itsetunto, tai olisit sosiaalinen, kaikki eivät tule pitämään sinusta eikä kaikki asiat aina menemään haluamallasi tavalla. Vaikka olisi hyvä työpaikka, senkin voi aina menettää, tai esimies vaihtuu ja uusi esimies jostain syystä inhoaakin sinua, koska pärstäkerroin, tai muuta vastaavaa. Mitäs sitten? Taas terapiaan? Ei mikään terapia maailmassa voi antaa takuuta siitä, että ihmisestä tulee menestynyt, rakastettu ja arvostettu. Osa niistäkin ihmisistä, jotka on kaikkea tuota, on onnettomia ja syö mielialalääkkeitä.

Vierailija
27/27 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että terapia yksin "parantaa", etenkään jos vahinko on ollut jo elämänmittainen. Jos syntyi hulluuteen ja kasvoi siinä. Itse asiassa juuri itsekin olen tässä vollottanut (kuinka sattuikaan tämä ketju juuri nyt kohdalle) että parikymmentä vuotta tässä yritetty toipua ja taas/edelleen maataan paskassa, kun ei enää jaksa edes ryömiä... Ajattelen, että tämä on loppuelämän homma. Terapiasta saa/sai jotain, ehkä se auttoi vähän eteenpäin tai vain jaksamaan juuri sillä hetkellä, ehkä siellä oppi keinoja, joista on apua myöhemmässä vaiheessa elämää... Kunhan jaksaa jatkaa (vaikka tauonkin jälkeen), pysyy läsnä, ei hylkää itseään.

Toisesta ihmisestä välittäminen on isossa roolissa. Tämä siis lähtee jo kasvatuksesta, että välittääkö vanhemmat lapsistaan. Jos lapsia ei jätetä heitteille niin sitten vältetään jo Tampereen kouluturman kaltaiset tilanteet. Tampereen tapauksessa nuori on ilmeisesti jätetty omilleen ja purki pahaa oloaan ylilyönnin kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän