Uskovan ystävä & keskustelun mahdottomuus
Olen tuntenut ystäväni kanssa 15 vuotta.
Ystäväni on aina ollut uskossa. Itse uskon myös Jumalaan, mutta en kuulu mihinkään kirkkoa kummempaan. Kunnioitan ystäväni vakaumusta ja hän on mielestäni todella kivasti kunnioittanut myös minun tapaani elää ja olla.
Viimeisen vuoden aikana on kuitenkin tapahtunut joku muutos, jota minun on vaikea ymmärtää ja josta tulee suoranaisesti halju olo.
Ystäväni saattaa purkaa minulle omia asioitaan, ja minä kuuntelen ja tuen, keskustellaan lisää jos ystävä niin haluaa. Kun taas itse kerron esimerkiksi kohtaamastani haasteesta (joita nyt ei mitenkään jatkuvasti ole), ystävän vastaukset on tyyliä "Ehkä Jumala on tarkoittanut näin", "Rukoilen että Jumalan tahto kirkastuu sinulle" jne. tai vastaa vaikkapa ihan Raamatun jakein.
Olemme molemmat ihan aikuisia, jo perheellistyneitä ihmisiä. Meillä on saman ikäiset (pienet alakoululaiset) lapset. Lapsilla oli taannoin kiistaa asiasta joka sittemmin selvisi, mutta asiaan tarvittiin vähän vanhempienkin tukea. Tähänkin asiaan ystävän kommentit olivat edellä kuvatun kaltaisia, kuten nykyään aivan kaikkeen muuhunkin. Ihan sama, puhutaanko sairastelusta, ihan jostain positiivisestakin asiasta, keväästä, sisustuksesta, niin toinen ei nappaa mitään vaan kääntää kaiken puheen Jumalaan.
Toivoisin aitoa keskustelua tämän ihmisen kanssa. Minulla ei todella ole mitään kenenkään ilmeisen syvennyttä uskoa vastaan, mutta mitä tässä voi tehdä, kun aitoa kohtaamista ei enää tapahdu? Onko jollain kokemusta tällaisesta? En todellakaan halua kenenkään uskoa alkaa kritisoida, mutta tuntuu todella turhalta puhua yhtään mistään kun oma vastuu asioista siirtyy aina jotenkin pois, kun ihminen ei ota itse koppia mistään vaan siirtää vain kaiken Jumalalle.
Tunnen useita eri tavoin uskovia ihmisiä, eikä muiden kanssa ole ongelma keskustella arkipäiväisistä asioista.
Kommentit (8)
Perinteinen luterilainen usko perustuu juuri siihen, minkä sanoitkin: vastuu siirretään jonnekin muualle. Se helpottaa oloa, kun voi luottaa siihen, että joku itseä isompi kannattelee. Mutta jos ei usko siihen, voi tosiaan tuntua raskaalta kuunnella tuota samaa mantraa joka kerta. Ehkä ystävälle voisi heittää mietittäväksi, että antaako Jumala sellaiselle jotain hyvää, joka passiivisesti vain odottaa sen hyvän tulemista? Itse uskon universumiin: se antaa juuri sitä, mitä manifestoit. Jos vain odotat tekemättä mitään, saat odottaa koko ikäsi. Universumi antaa juuri sitä, mitä lähetät itse ulospäin. Jos kaipaan uutta työpaikkaa, rukoilun lisäksi etsin itsekin niitä paikkoja, laitan sanaa kiertämään jne. Universumi kyllä sitten antaa vinkkejä, että kokeileppa kysyä täältä.
Tapauskovaisen on hankala tai mahdoton ymmärtää, mistä on kyse, kun toinen vastaa kaikkeen uskolla. Itselläni on vahva ja vankkumaton uskonto/elämänkatsomus, joka ulottuu pidemmälle kuin "uskon ukkelin katsovan minua pilven reunalta". Se, kun selittää kaiken uskolla tarkoittaa sitä, että on uskossaan niin varma, että tietää kyseessä olevan korkeamman voiman (tai mihin nyt uskookaan) aikaansaama asia. Sitä "tietoa" ei voi selittää sellaiselle, joka ei "tiedä". Ongelma tässä kuitenkin on, että tuollainen puhe ei resonoi tippaakaan ihmisellä, joka ei ole samassa tilassa tai "tiedossa". Itse huomaan monesti ajattelevani, että "hitsi kun voisin vaan laukoa totuuksiani ja kertoa miten maailman oikeasti toimii", mutta koska minulla on käytöstavat ja myös ymmärrän, ettei keskustelukumppani ole vastaanottavainen mun uskolöpinöille, keskustelemme asiasta maallisemmin. Muistan erittäin hyvin ajan ennen "valaistumistani", joten osaan keskustella myös sillä tasolla ilman, että teen uskostani keskipisteen.
Todennäköisesti ap:n ystävä on ihan oikeasti uskossa ja "tietää" asioiden menevän jollakin tavalla, mutta ei kuitenkaan osaa ottaa toista eri tavalla elämää katsovaa ihmistä huomioon tai ymmärrä, että toinen ei koskaan tule valaistumaan vain hänen sanoistaan. Ehkä teidän tiet on erkanemassa, sekin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän puhuu Humalasta kokoajan
Tätä minäkin epäilen. Ap, mikä on kuulosi laita? Onko kaveri kömpelö, sammaltaako puhe?
Oikeasti sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Sanot suoraan ystävällesi tästä vastuun siirrosta, joka on todella rasittava tapa. Tai hankit uusia ystäviä, jotka ottavat sinut ihmisenä. Se on ihan ok että uskot jumalaasi, mutta on ihmisiä, kuten ystäväsi, joilla siitä uskonnosta tule elämän keskipiste ja heidän kanssaan ei oikeasti voi keskustella kuvailemastasi syystä. Kaikkien kanssa ei voi ystävä koko elämää, koska ihmiset muuttuvat, eikä se ole tarkoituskaan.
-ateisti
Ensimmäisenä tuli huoli hänen lapsistaan. Jos he kaipaisivat aitoa kohtaamista, pakeneeko vanhempi jumalansa taakse silloinkin ja jättää lapsen selviämään yksin ongelmansa kanssa? Jos näin on, kyseinen ihminen ei selvästikään kykene olemaan vanhmpi. Onko hänen puolesta aina joku tehnyt kaiken, eli hän ei ole joutunut koskaan ottamaan mitään vastuuta mistään? Nyt kun pitäisi olla vastuussa omasta jälkikasvustaan, hän ei siihen pystykään vaan pakenee?
Luultavasti parhaiten tilannetta autattaisi se, että sinä alat puhumaan ystävällesi kuinka sinä rukoilet hänen puolestaan koska hän on hukannut itsensä. Jos kysyy tarkennusta, niin vastaa että Jumalan rakkaus kirkastuu vielä hänellekin uudestaan. Se ehkä auttaa häntä muuttamaan itseään.
Toinen vaihtoehto olisi psykoosilääkitys, mutta ne eivät oikeasti veisi ongelmaa pois. Hän ehkä lakkaisi puhumasta Jumalasta, mutta ei hän yhäkään pysty kohtaamaan aidosti ketään, joten ennemmin luottaisin Jumalan voimaan muuttaa häntä. Itse en ole uskovainen, mutta ihmisen kykyyn muuttaa itseään jonkun asian vuoksi on asia joka on olemassa.
Voi myös olla että hän on sairastunut masennukseen tai joku muu häikkä. Silloin kyse ei ole uskon syvenemisestä, vaan jälleen itsensä hukkaamisesta. Hän voi olla jopa ADHD jolla ei dopamiinituotanto toimi ja uudenlaisen vastuun (vanhemmuuden) myötä hän ei pysty elämään niin että dopamiinipiikkejä tulisi tasaisesti, jolloin välttelykäytös kaiken ei-kivan tekemiseen on ottanut niin paljon kierroksia että se on tullut kunnolla näkyväksi. Koska lapsettomaan elämään paluu ei ole mahdollista vielä pitkään aikaan, niin lääkitys olisi se mitä pitäisi kokeilla, JOS hänellä todettaisiin ADHD.
Se on sitten oma asiansa saako häntä mitenkään lääkärille. Varmaan tulisi muitakin vaihtoehtoja mieleen, miksi hän on nykyään mitä on, mutta varsinaisen syyn selvittämiseen tarvitaan ihan ammattilaista häntä tutkimaan. Rukoile että saisit vihjeen miten ohjata ystävääsi löytämään itsensä taas. Vaikka en yhäkään ole uskovainen, luotan kyllä aivoihisi että ne saavat uskosi kautta ymmärryksen miten toimia.
Ehkä täytyy ottaa asia puheeksi. En halua loukata ystävääni, ja aidosti myös kunnioitan hänen vakaumustaan. On hienoa, jos ihminen löytää oman näköisen polkunsa jossa kokee olonsa hyväksi.
Silti tuntuu surulliselta, kun vuosien ihmissuhde tuntuu valuvan hiekan tavoin sormien väleistä maahan, kun juurikin se vuosia yhteinen asia - vastavuoroinen keskustelu - jää pois.
Ap
Ehkä hän puhuu Humalasta kokoajan