Lapsilisä on vanha asia. Se voitaisiin poistaa kokonaan.
Lapsilisä voitaisiin kokonaan poistaa. Se on aikansa elänyt. Tuki voisi tulla jollain muulla nimellä ja sitä tarvitseville. Rikkaat eivät sitä tarvitse. Tuki voitaisiin porrastaa tulotason ja varallisuuden mukaan. Esim. Verotuksessa nämä näkyvät. Rahaa ei tarvitse tilille tulla mutta verotuksessa se näkyy esim. Kevyempi verotus ja veroprosentti pienempi.
Kommentit (14)
Muistan miten tärkeä meille lapsilisä oli, ei olisi selvitty ilman sitä, kun ajoittain olin työtön ja ajoittain palkkatuki työssä.
Ei se nyt vanha ole mutta kuten tiedämme niin rahaa on ihmisillä joten eipä tuota enää tarvittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Muistan miten tärkeä meille lapsilisä oli, ei olisi selvitty ilman sitä, kun ajoittain olin työtön ja ajoittain palkkatuki työssä.
Et siis ollut erityisen varakas.
Olen myös sitä mieltä, että lapsilisää tulisi leikata kun vanhemmilla on tarpeeksi suuret tulot ja omaisuus. Eikä missään nimessä niin, että lapsilisän suuruus kasvaisi kun lapsia tulee lisää.
Lapsilisän leikkaus on ongelmallinen koska myös varakkaat kokoomuslaiset saavat sitä.
Jos vain pienituloiset saisivat sitä niin sitä olisi helppo leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis ollut erityisen varakas.
Olen myös sitä mieltä, että lapsilisää tulisi leikata kun vanhemmilla on tarpeeksi suuret tulot ja omaisuus. Eikä missään nimessä niin, että lapsilisän suuruus kasvaisi kun lapsia tulee lisää.
Mihin se raja vedetään? Viitsisikö joku joskus miettiä meitä töissä uurastavia joiden tulot on juuri rajojen yli. Kaikesta joutuu maksamaan normi hinnan. Vastavuoroisesti marginaalivero pitää sitten reilusti laskea. Ei kiinnosta uurastaa elämäntapatyttömien takia ja onhan niitä vaikka kuinka hyssytellään.
Ja hyvähän tuo on että kannustetaan isompiin perheisiin.
Meillä on paljon eläkeläisiä, joilla on jo maksetut velattomat asunnot ja suuret eläkkeet. Heidän elämänsä olisi silti hyvää, vaikka heidän kuukausittaisesta tulovirrasta leikattaisiin esim tuo n 160 e kuussa, mitä lapsilisä on. Lapsiperheissä se on iso raha. Jokaisessa lapsiperheessä on lapsi, joka pelkästään jo syö suurinpiirtein sen rahan edestä. Sen saa menemään lapsen elatukseen, eikä se edes ihan riitä. Ja jos lapsilisät säilytetään, perheissä on asiat vähän vähemmän stressaavasti. Kyllä sen vaikutus on aito, ja näkyy vielä kauan, pitkälle tulevaisuuteen. Ehdotan, että leikataan hyvätuloisten eläkeläisten tulovirroista jostain kohti. Esimerkiksi se voisi olla sijoitustuottojen korkeampi korottaminen tietyn ikärajan jälkeen. Siten rikkaat eläkeläiset saisivat edelleen rahavirtoja, joilla tulisivat toimeen hyvin, mutta lapsiperheiden tukeminen mahdollistuisi.
Lapsilisä kuuluisi vain suomalaisten lapsille, koska vain suomalaisten lapset ovat toivottavaa lisää Suomen väestöön.
Yh lapsilisää ei tarvita ja valtion maksaman elätysmaksun voi lopettaa.nyt 80% izzzlamistimaista tulleista kikkailee niillä jopa tuhansia lisää kuussa esiintyen paperilla yh. Ei ole oikein!
Myös palkanmaksu on vanha asia. Vanhempi kuin lapsilisä. Poistettaisiinko sekin?
Itse kannatan ajatusta että lapsilisää ei hyvätuloisille maksettaisi. Tuloraja voisi olla vaikka sellainen että kotitaloudet missä nettotulot ylittää yhteensä yli 5000e/kk ovat sellaisia kotitalouksia jotka eivät lapsilisää tarvitse.
Lapsilisää tulisi maksaa ainoastaan niille jotka sitä tarvitsevat. Hyvätuloiset säästää ja sijoittaa lapsille rahaa+lapsilisän eli onko se reilua että lapsilisä lisää eriarvoisuutta koska pienituloisella se lapsilisä menee lapseen?
Sompuiiista 80% muka yh. Koska jättituet koska elärit, yms. Oikeasti ukko asuu siellä ja nuzzzziii uuden joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Yh lapsilisää ei tarvita ja valtion maksaman elätysmaksun voi lopettaa.nyt 80% izzzlamistimaista tulleista kikkailee niillä jopa tuhansia lisää kuussa esiintyen paperilla yh. Ei ole oikein!
Tämä.
Ja tuolla lailla ko satanen kuussa maksaisi viisi kertaa enemmän kuin nyt, koska joka kuukausi seulottaisiin kulloisetkin avun tarvitsijat.
Toooodella älykäs ehdotus!
Ennemminkin joku tuloraja vanhemmille, milloin lapsilisää ei enää saisi. Turha valtion kustantaa tällaisessa tiukassa tilanteessa kenenkään pörssisijoituksia, minne ne varakkaiden lapsilla menee. Samoin on älytöntä, että lisän suuruus kasvaa lapsiluvun mukaan. Ihan älytöntä. Suurimmat kuluthan on juuri ensimmäisen lapsen kohdalla, kun on hankittava kaikkea, seuraavat voivat käyttää vanhemmalta sisarukselta jääneitä tavaroita, vaunuja, sittereitä rattaita, kenkiä, vaatteita, urheiluvälineitä jne. Pitäisi olla siis päinvastoin eikä niinkuin nyt.