Kuinka yleistä, että konditoria laskuttaa etukäteen?
Kuinka yleistä on, että leipomo laskuttaa sähköpostin kautta tehdyn leipomotilauksen viikko etukäteen ennen juhlia?
Minusta on outoa, että missään ei kerrota laskutusehdoista etukäteen, mutta kun tilasin yli 300e tilauksen, lasku lähetettiin seuraavana päivänä ja maksuaikaa 1vk. Siitä vielä viikko juhliin.
Minua häiritsee siis ajatus, että he saavat rahat etukäteen ja voivat valmistaa, mitä/miten valmistaa. Ajattelen, että maksaisin, kun saan tuotteet. Ja monissa tilausravintoloissakin/cateringissä lasku saattaa tulla vasta tilaisuuden jälkeen, kun se on kunnialla ensin vedetty maaliin.
Tulee sellainen olo, että rahat vain ensin pois. Ei tämä homma tähän kadu, mut kuhan särähti, kun ei edes etukäteen kerrottu.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Olen yleensä maksanut etukäteen, mutta viime kerralla kävi niin eräässä tunnetussa turkulaisessa leipomossa, että kun olin sanonut hakuajaksi noin ko 11, vastauksena kysymykseen siitä koska haetaan, niin klo 11.15 hakiessani kakkua, se olikin laitettu jo kenelle tahansa myyntiin! Siis jo maksamani kakku! Näissä saa näköjään olla aika tarkkana.
Ilmeisesti. Tuollaista konditoriaa ei kannata käyttää kahdesti, ellei ole selvitetty väärinkäsitys niin, että he ymmärsivät sinun hakevan tuotteen klo 11 mennessä. Heillehän on muuten ihan se ja sama, mihin aikaan haet tuotteet.
Tuttavan ruokakaupassa oli aikoinaan tililleosto mahdollisuus. Vuosittain tappiot olivat suuria, kun turhan moni jätti laskunsa maksamatta tai lyhensi sitä vain minimaalisesti. Jotkut muuttivat paikkakuntaa ja kalliit ruokalaskut jätettiin vain maksamatta. Ei siinä auttanut kuin lopettaa ruoan velaksi antaminen.
Maailman luonnollisin ja yleisesti sovellettu alan käytäntö tilaustuotteiden osalta:
>>Kakut, leivokset ja koristeet sekä vuokratuotteet tulee maksaa pankkisiirtona etukäteen. Kun tilaamiesi tuotteiden yksityiskohdat on sovittu, lähetän laskun. Lasku tulee olla maksettuna viimeistään seitsemän päivää ennen tuotteiden noutoa, ellei erikseen ole sovittu muuta.<<
Hämmästyttävää, että seinäselvä ja ymmärrettävä asia jurppii joitain...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yleensä maksanut etukäteen, mutta viime kerralla kävi niin eräässä tunnetussa turkulaisessa leipomossa, että kun olin sanonut hakuajaksi noin ko 11, vastauksena kysymykseen siitä koska haetaan, niin klo 11.15 hakiessani kakkua, se olikin laitettu jo kenelle tahansa myyntiin! Siis jo maksamani kakku! Näissä saa näköjään olla aika tarkkana.
Ilmeisesti. Tuollaista konditoriaa ei kannata käyttää kahdesti, ellei ole selvitetty väärinkäsitys niin, että he ymmärsivät sinun hakevan tuotteen klo 11 mennessä. Heillehän on muuten ihan se ja sama, mihin aikaan haet tuotteet.
Konditorian tehtävänä olisi ollut tehdä täysin selväksi, että hakuaika on kirjaimellinen ja myöhästyä ei yhtään saa. Tosin itse pidän liian tiukkapipoisena tuollaista puljua, kyllä nyt jonkin aikaa on oltava joustoa hakuajassa.
Tästä on monta v aikaa, kun tein vielä lapsille synttäreitä. Yks äiti kysyi voinko tehdä hänelle kakun. Sanoin tietenkin, jos hinnasta sovitaan.
Heti perääntyi ja ajattelin homma jäi siihen.
Synttäripäivänä sitten tuli viesti ja kysyi missä kakku on. Hölmöintä oli se, etten edes ollut Suomessa. Puhelin pois päältä jne.
Tästä on siis aikaa yli 10 v, varmaan 15 v. Kun puhelin oli poissa päältå, ei tullut tietoon puhelut.
Tulin su iltana kotiin ja tytär sanoi se äiti oli yrittänyt soittaa mulle.
Meni ehkä kk, kun tultiin harrastuksessa vastaan ja menin kysymään missä meni pieleen, kun mehän ei sovittu mitään.
Kuulemma minun olisi pitänyt kysyä itse tarkemmat ohjeet. Joo, mutta lapsilla oli isäviikko, en mä olisi muutenkaan tehnyt kakkua, en keskustelun aikana tiennyt mistä ajankohdasta on kyse. Alkoi selittää hän ottaa yhteyttä perhejuristiin onko mahdollista korvauksiin, kun joutui hakemaan kakun kondiittorista. Tässä vaiheessa näin jo punaista ja tiuskin minä ymmärsin et ollut maksamassa minulle mitään, joten kieltäydyin.
Pokkana sanoi kyllä minulle olisi ollut kunnia tehdä kakku ja hän olisi sitten voinut mainostaa muille taitojani.
Löhdin sitten siitä pois hymyillen ja sanoin kuule ei se homma näin mene. Ei kukaan tee tekemisen ilosta.
Ihmisiä on joka lähtöön
Ei tarvitse maksaa ennenkuin on mahdollisuus tarkistaa että vastaa sovittua, varausmaksu voi olla perusteltu. Niillä on kassakriisi etteivät saa ostettua raaka-aineita, liekö yritys ollenkaan vaan joku viraapeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konditorian tehtävänä olisi ollut tehdä täysin selväksi, että hakuaika on kirjaimellinen ja myöhästyä ei yhtään saa. Tosin itse pidän liian tiukkapipoisena tuollaista puljua, kyllä nyt jonkin aikaa on oltava joustoa hakuaja
Veikkaan, että tuossa on väärinkäsitys. En ole konditoria-ajalla. Mutta miksi sovittaisiin joku noin aika, kun heitä kiinnostaa se viimeinen piste, milloin on selvää, että asiakas ei saavu. Tuon noin -ajan kanssa olisiko se ollut 11.30, 12.00, 12.30 vai jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse maksaa ennenkuin on mahdollisuus tarkistaa että vastaa sovittua, varausmaksu voi olla perusteltu. Niillä on kassakriisi etteivät saa ostettua raaka-aineita, liekö yritys ollenkaan vaan joku viraapeli.
Jos on oikea kassakriisi, siinä ei mikään kakkujen ennakkomaksu auta. Kyllä ennakkomaksussa on kyse ihan muusta.
"Veikkaan, että tuossa on väärinkäsitys. En ole konditoria-ajalla. Mutta miksi sovittaisiin joku noin aika, kun heitä kiinnostaa se viimeinen piste, milloin on selvää, että asiakas ei saavu. Tuon noin -ajan kanssa olisiko se ollut 11.30, 12.00, 12.30 vai jotain muuta?"
En mäkään ole alalla, mutta jos ajan voi sopia noin suunnilleen, niin onhan se järkevää. Työpäivän aikanakin voi tehdä aika paljon, joten on eri asia, pitääkö jonkin homman olla valmis aamulla vai päivän lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat vain mukisematta, tilaus on nyt tehty ja jos tuotteita ei ole maksettu, niitä ei myöskään tehdä.
Tietenkin maksan, ei siitä olekaan kysymys! 😂 Kysyin vain kuinka yleistä ja ei ole mielestäni vain tyylikästä jättää kertomatta. Toki rahoitan heidän ilmeisen epävarmaa bisnestään etukäteen. On kassavirta tosiaan heillä köyhää imeisesti, kun eivät voi odottaa saavansa rahat, kun asiakaskin saa tuotteensa. Ei tämä mikään talonrakennusprojekti kuitenkaan ole.
Sinä olet yhdenlainen kusipääasiakas ja muunkin tyylisiä mulkkuja on, niitä, jotka jättävät maksamatta/ hakematta tuotteet.
Olen hämmästynyt siitä miten ap teilataan täällä. Oletteko te vastanneet jotenkin dillejä tai muuten vaan ilkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko AP toivonut et ensin voi nauttia tarjottavat,sitten haukkua ettei vastannu odotuksia ja ei maksa?
Ai niinkö sinä vastaavassa tilanteessa tekisit? Minä ajattelin kyllä ihan maksaa joka tapauksessa. Reklamoida voi sitten joka tapauksessa. Minä olen tottunut, että laskutusehdot ovat edes läpinäkyvät, jos asiakas rahoittaa yrittäjän toimintaa etukäteen saamatta tuotteiya vielä pariin viikkoon siitä tässä oli kysymys. Kyllä on hönöä porukkaa täällä. Mutta kiittos asiallisille kommentoijille kysymykseen vastaamisesta, että ei hirveän tavatontakaan ilmeisesti tällainen tyyli. Fiksuahan se ei siitä kuitenkaan tee.
Konditoria kun konditoria. Ensin maksat ja sitten saat tuotteen. Huolimatta siitä otatko mukaan vai syötkö paikan päällä. Mut jos sulle ei palvelu kelpaa ja saat laskun,kun juhliinkin on ilmeisesti aikaa vielä 1-2 viikkoa,siinä vielä ehtii perumaan kaupat kun ei ole raha vaihtanut omistajaa ja tuotteita ei olla kahta viikkoa ennen alettu edes leipomaan.
Joo laskuttaa saa tietenkin vasta kun asiakas on tehnyt oharit, jättänyt tuotteet noutamatta, tai vienyt mennessään. Se ei silti takaa, että asiakas maksaa tuon laskun. Sen takia on aivan oikein vaatia ainakin osa kokonaismaksusta etukäteen ja luovuttaa tuotteet vasta rahat saatuaan.