Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylppäreistä ja kustannusten jaosta

Vierailija
26.05.2025 |

Ex-puolison kanssa yhteinen lapsi kirjoitti ylioppilaaksi ja niin kuin eroperheissä kai tavallista, juhlien järkkäämiseen liittyy vähän mietittävää. Ex otti juhlat saman tien itselleen niin, että ne pidetään hänen kotonaan, eikä minua tai sukulaisiani kutsuta. Sen verran kävi armo oikeudesta, että saadaan kuulemma pitää omat pienemmän juhlat joskus myöhemmin kesällä.

No tämä nyt vielä menisi kun meillä on ex-vaimon kanssa niin nihkeät välit etten itsekään olisi hirveän innostunut useamman tunnin hammastenkiristelystä hänen ja sukulaistensa keskellä. Juhlakalullekin on oletettavasti mukavampaa kun ei tarvi kummassakaan tilaisuudessa jänskätä, milloin tiuskiminen alkaa. Se mistä kuppini kuitenkin keikahti, oli exältä pöytään lennähtänyt pyyntö osallistua noiden hänen järkkäämiensä juhlien kustannuksiin. Ei kai tällaisessa tilanteessa ole aivan pelisilmätöntä sanoa, etten oikein näe perusteltuna maksaa yhtikäs mitään? Ja tämä ei ole minulle raha- vaan periaatekysymys.

M50

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ihan kysyä takaisin häneltä, että osallistuuko hän sitten vastavuoroisesti sun juhlien kustannuksiin.

Vierailija
2/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei tarvitse maksaa mitään kun kerran teitä on jopa kielletty tulemasta ja käsketty pitää omat juhlat sitten joskus. 

Exä maksaa omansa, sinä omasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa jos et saa osallistuakaan. 

Vierailija
4/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena sanon että olipa temppu . Mielestäni ei tarvitse maksaa kustannuksia jos toinen ei pääse sukulaisineen juhliin .

Vierailija
5/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksua pyytää niin sitten sanot myös osallistuvasi

Vierailija
6/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voi kysyä perusteluja. "Eli ymmärsinkö nyt oikein: haluat minun osallistuvan omille sukulaisillesi järjestämiesi kestien kustannuksiin, vaikka itseäni ja omille sukulaisilleni on kielletty juhliin osallistumasta mitenkään? Millä perustelet kuluihin osallistumista?" Jos välit ovat jo jäätävät, niin ainakaan pahenemista ei tarvitse pelätä, ja lapsikin on jo aikuisten kirjoissa.

Vierailija
7/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kohtuullista vaatia osallistumaan juhliin, joihin ei itse eikä oma suku saa osallistua. Sen verran pitää tulla toimeen exän kanssa, että kykenee oman lapsen juhlissa olemaan aikuinen ja tulemaan toimeen exänsä ja hänen sukunsa kanssa samoissa juhlissa.

Meillä järkättiin ylppärit vuokratilassa, ja kulut menivät aika lailla tasan siten, että exä hoiti tilavuokran ja osti tarvittavat juomat (kahvia lukuunottamatta), minä kustansin muut tarjottavat, jotka joko tilattiin valmiina (täytekakku ja voileipäkakut) tai leivottiin itse (ylioppilas itse niistä ison osan).

Meillä on eksän kanssa viileät, mutta asialliset välit. En ole edes nähnyt exää kuin kerran vilaukselta lakkiaisten jälkeen (olivat vuosi sitten), kuitenkin asutaan samassa kaupungissa.

Vierailija
8/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään maksa. 

Vierailija
9/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Onneksi et ole aivan talutushihnassa, vaan kyseenalaistat.

Vierailija
10/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö me käsitelty tämä juttu jo toukokuun alussa?

Niin, sinä et halua osallistua lapsesi juhlan kuluihin. Siitähän tässä nyt on kyse. Et halua, että lapsesi kaverit ja ystävät saavat kakkua ja kahvia, joten käännät tylysti selkäsi jälkikasvulle ja toteat, että mennään joskus yhdessä syömään. Et halua maksaa osaasi juhla-asusta, et nuoren iltajuhlista, vaan toteat tylysti, että maksakoot se vanhempi, joka sinua enemmän rakastaa.

Sinulla on periaatteesi, jonka mukaan lapsesi ei ole sinun lapsesi ellet sinä saa määrätä sääntöjä. Ole huoleti, eiköhän äiti maksa niin vaatteet, lakin kuin muutkin kulut. Hän on jo niin tottunut siihen, että sinä et katso tarpeelliseksi huolehtia jälkikasvustasi.

Vierailija
11/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustannuksissa on kyse siitä, millaiset ylioppilasjuhlat lapsesi saa. 

Vierailija
12/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele että noin tahditon nainen on eksä..

Vierailija
13/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sitä lapsen juhlakuluihin osallistumista kyselty lähinnä vitsinä. Niin lapsi kuin äitikin tietävät, että sinä et maksa mitään, mutta nyt saavat hyvän syyn kertoa isänpuolen sukulaisille, että kyllä me olisi kutsuttu, mutta kun isä ilmoitti, ettei maksa euroakaan juhlakuluista, niin rajattiin sitten vain kavereihin, naapureihin, äidin sukulaisiin ja perhetuttuihin. Isä lupasi järjestää omat juhlansa, toki niihin tulee kutsu, vaikka voi olla ajankohdan kanssa vähän hankalaa, kun lapsi muuttaa jo kesän alussa täiden perässä muualle.

Vierailija
14/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole halukas maksamaan lapsesi ainutkertaisen juhlan vaatteita tai iltamenoja? Eikö lapsi merkitse sinulle mitään?

Usko tai älä, osoittamasi ylenkatse rikkoo pahasti sinun ja lapsesi välit.

Vierailija
15/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeä muija et todellakaan maksa

Vierailija
16/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlista viis, järjestät vaan jonkun kalliin lahjan ylioppilaalle.

Vierailija
17/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kohtuullista vaatia osallistumaan juhliin, joihin ei itse eikä oma suku saa osallistua. Sen verran pitää tulla toimeen exän kanssa, että kykenee oman lapsen juhlissa olemaan aikuinen ja tulemaan toimeen exänsä ja hänen sukunsa kanssa samoissa juhlissa.

Niin sitä luulis. Sellaisenkin olen nähnyt että exän nyxä alkaa juhlassa tilittää juhlakalun vanhempien eroa, johon siis itse oli syyllinen. Sisaruksensa sitten juhli vain toisen vanhemman suvun kanssa paria vuotta myöhemmin.

Vierailija
18/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi, järjestäisin lapselle omat juhlat ja antaisin myös lahjan niissä, kertoisin lapselle myös syyn että ex ei halunnut kutsua oman puoleni sukulaisia.

Vierailija
19/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole halukas maksamaan lapsesi ainutkertaisen juhlan vaatteita tai iltamenoja? Eikö lapsi merkitse sinulle mitään?

Usko tai älä, osoittamasi ylenkatse rikkoo pahasti sinun ja lapsesi välit.

Kuka haluaa kustantaa juhlia, joihin ei itse saa osallistua ja johon ei omia sukulaisiakaan ole kutsuttu. Eli AP joutuisi sekä maksamaan exän sukulaisille tarkoitettuja juhlia + maksamaan erikseen juhlat omille sukulaisilleen. Kai se exä sitten osallistuu näiden jälkimmäisten juhlien kustannuksiin ihan tasapuolisuuden vuoksi?

Vierailija
20/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että näet juhlat lapsen äidin juhlana, et lapsen juhlana.

Voin vakuuttaa, että vieraat tulevat paikalle tuoreen ylioppilaan takia, eivät äitinsä. Mutta jos isä näkee lapsensa ensisijaisesti jonkinlaisena äidin egon jatkeena, niin noinhan siinä sitten käy eli ei voi mitenkään osallistua ylioppilasjuhlan kuluihin.

Voimia valitsemallasi tiellä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme