Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka herkästi saikulle???

21.03.2007 |

Mulla on ollut selän tai pakaran kohdalla paremminkin niin hermosärkyä nyt monta viikkoa jo ja nytse rupeaa vaivaamaan jo aijemmin päivällä.

Lisäksi " häpyluu" tai mikä lie tuo luu tuossa edessä on todella kipeä. ja pahenee työpäivän aikana.

Kotona en pysty oikein tekemään enää mitään..edes istumaan tässä koneella kun sattuu niin kovasti.

Mutta nyt mietin, uskallanko hakea saikkua vai pitäisikö vielä kestää eteenpäin. Tämä viikko on nyt ollut pahin ja vaikka teen fysioterapeutin jumpat niin työpäivinä olen todella kipeä.

Miten te muut.. missä vaiheessa olette kivun vuoksi jääneet saikulle.. kuinka kauan kivun kanssa voi tehdä töitä. Minun pomoni inhoaa koko asiaa että olen raskaana ja neuvola käynnitkin vaikea sopia.

Liipe ja prinsessa rv 24+

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kurjaa tietty, jos aihe on arka työnantajan suuntaan... toisaalta kärsit moisesta ilmapiiristä varmaan työpaikallakin? Mä sain saikkua rv34 kun lääkäri totesi supistelua. Itse en ollut huomannut, muuten kyllä oli jo aika tukala olo, kun vauva oli aika alhaalla.

Vierailija
2/12 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaudessa saikulle jo 20+4 viikolla kovien iskias-särkyjen takia. Oli liikkuminen kivuliasta ja välillä tuntui että jalka lähtee alta. Kotonakaan en voinut paljon mitään tehdä.

Töissä olen hoitoalalla vanhusten parissa.

Nyt on viikkoja 21+1 ja silloin tällöin on iskias vihoitellut muttei vielä niin pahasti. Heti jos pahenee niin jään kyllä suosiolla saikulle.

Kannattaa sunkin ajatella vauvan (ja omaa) hyvinvointia etusijalla pomoista välittämättä! Mukavaa kevättä ja toivotaan ettei kipu mene ihan sietämättömäksi! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mitähän silloin olis raskausviikkoja ollu, 28 ehkä?

Syynä selkäsärky, ei sen kummempaa.

Nyt rv27, ja parin vkon päästä neuvola, joten aion taas pyytää samasta syystä.

Aika helpolla lääkärit kirjoittaa, vaikkei mitään kovin suurta syytä olisikaan.

Vierailija
4/12 |
22.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle kirjoitettiin supistelujen diagnoosina ekan kohdalla saikkua, vaikka oikea syy oli väsyminen ja henkinen paine työpaikalla. sieltä jostain rv 20 olin vähän väliä viikosta 4viikkoon kerrallaan saikulla. välillä kävin taas töissä.

eli pyydä ihmeessä sairaslomaa, sillä on vauvan etu että äiti voi hyvin, vaikka jotkut työnantajat eivät sitä ymmärrä.

Vierailija
5/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

selkä vihoittelee oikein kunnolla.. :( nyt viikko saikkua takana ja lääkäri pohti laittaisiko pvä vuoroon täydellä nostokiellolla?! Olen siis vanhustyössä.

Vierailija
6/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kohdallani fysioterapeutin ohjeiden mukaan tehty jumppa ja lihaskuntoharjoitukset ovat päästäneet minut selkäkivuista. On kiva tietää että on itse kuntouttanut vaivansa ja samalla lihakset vahvistuneet.

Työnantajan näkökulmasta on aika arsesta jättäytyä saikulle heppoisesti ja vain koska raskaana on helppo saada saikkua. Tietenkin se riippuu työpaikastakin, mutta itse esim. kun jouduin tekemään tuplatyöt oman kollegani raskaussairasloman aikana v***tti aika reilusti, varsinkaan kun hänelle ei ole nyt tullut mieleenkään jeesata minua mitenkään.

Tiedän ettei tämä kommentti teitä miellytä, mutta pakko oli sanoa, nykyään kun annetaan ja syödään nappeja (ja levätään saikulla) joka vaivaan eikä keskitytä ollenkaan itsehoitoon/mietitä sitä miksi jokin on vialla, voisinko tehdä jotain että se korjaantuisi.

Rouvaii 28+4

Vierailija
7/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen siivoustyötä. Olen rv23 ja jo nyt suunnitellaan sairauslomaa äitiyslomaan saakka. On todella raskasta kontata pitkin kaappien alusia, siivota rappukäytäviä saatika kumarrella ja nostella koko päivän ämpäreitä ja isoja roskasäkkejä. Tosin ei istumatyökään luksusta ole selälle eikä suonikohjuille.

Mielestäni olen hyvässä kunnossa ja olen olen voinut hoitaa työni ilman sairaslomia tähän asti. En tunne syyllisyyttä jos jään sairauslomalle.

Vierailija
8/12 |
26.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin henkilökohtaisia. Minä en ole kummaltakaan lapselta saanut saikkua vaikka olisin mielestäni loppuajasta tarvinnut. Ensimmäiseltä siivosin ja toiselta olin ruokakaupassa töissä, hampaat irvessä loppuun saakka. Työn raskaus ei ole syy sairaslomaan sanoi lääkäri :(

Vierailija
9/12 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kärsin kovista selkäkivuista ( rakenteellinen poikkeavuus ) ja työni oli esikoisen odotusaikana istumatyötä. Juu ei tullut mieleenkään kärvistellä niissä kivuissa työpaikalla, vaikka raskaus ei sairaus olekkaan ( raskaus voi tosin pahentaa jo olemassa olevia vikoja )

Ja mua ei todellakaan kiinnostanut työkavereiden kuormittaminen omilla töilläni vaan mulle oli tärkeintä oma vointi. Se on työnantajan homma palkata joku tilalle jos on tiedossa, että raskaanaoleva jää saikulle, onhan ne hommat hoidettava äitiyslomankin ja jopa hoitovapaan aikana. Ei se ole saikkulaisen ongelma!

Se on hienoa, jos jotakin auttaa fysioterapiat tai jotkut vain haluavat olla töissä loppuun asti kivuista huolimatta :)

Nyt toista odottaessa olen ollut kotona hoitovapaalla ja saikkua en saa, kivut on kärsittävä ( ei läheskään niin pahoja kuin töissä ollessa )

Onneksi viikkoja on jo paljon ja loppu häämöttää.

Saikkua vaan jos et muualta saa niin ainakin neuvolasta sitä sinulle kirjoitetaan.

Kaikille parempia vointeja toivottelee; OP, Käpy 34+0 ja " Iivari" 1v6kk

Vierailija
10/12 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina oltu tosi nihkeitä jos on ilmoittanut jäävänsä saikulle, oli sairaus mikä hyvänsä... Ymmärrän toki työnantajankin näkökulman, mutta sille ei kukaan voi mitään jos sairastuu tai raskausaika ei ole niin seesteinen kun yleisesti luullaan.

Ja vielä vastaus tuohon koska jäin esikoisen odotusaikana saikulle.

Se oli joskus 18-20 viikkojen paikkeilla.

OP

Vierailija
11/12 |
27.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Olen nyt rv 29+6 ja toista päivää saikulla koko raskauden aikana. Oireena hermosärky pakaroissa. Kärvistelin kolme viikkoa pahimmilla kivuilla, mutta nyt ei enää jaksa. Kotona kuitenkin 3v. jota ei voi jättää hoitamatta.

Kävin tänään ekan kerran fysiolla ja lupas ens kerraksi jumppa tms.liikkeitä. Todella toivon, että auttavat. Raskaus vaan aiheuttaa sen, ettei kaikki vaivat katoa, kuin synnyttämällä. Kade olen niille, jotka avun kesken kaiken saavat!

Mutta pomoista ja työpaikoista iso v...käyrä!!! Meillä ei mitään tuuraussysteemiä ja itse asiassa mun töitä ei tiedä/osaa kukaan muu, kun resurssit niin tiukalla. Nytkin mun äitiyslomasijaista vasta haetaan ja töitä 4 viikkoa jäljellä, huh huh!

Kivat fiilikset tässä koittaa rentoutua saikulla, kun tietää mikä töissä odottaa. Täysi kaaos. Enkä vaan osaa suhtautua niin, että ongelma työnantajan eikä mun.

Parasta/pahinta tässä se, että olivat samassa sopassa joulukuussa, kun collega joutui supparien takai saikulle 1kk ennen äippälomaa. Ei ollut perehdyttänyt päivääkään seuraaja ja kävi sitten saikulla tekemässä sitä. Mutta kun isot äijät ei opi niin ne ei opi. Kyllä kiukuttaa!!!

Ymmärrän siis fiiliksesi, jos lohduttaa:)

Vierailija
12/12 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi mahdottomat liitoskivut jo joskur rv 16-17 tienoilla. Pahenivat koko ajan. Liikkuminen ja öisin asennon vaihtminen oli välillä todella tuskaa. Töissä olin kirurgisella vuodeosastolla. Kivuista huolimatta olin töissä hammasta purren. Lantion tukivyötä en voinut käyttää, kun se taas lisäsi supisteluja :(

Jo rv 15 lääkäri totesi ennenaikaisia supistuksia. Supisukset tietenkin paheni aina töissä ollessa ja rv 20+3 laittoivat saikulle. Kontrolli ä-polilla ollut 3-2 viikon välein. Vieläkin olen saikulla, eikä töihin paluuta ole. Nyt vuodelevossa, koska supistelut lyhentänyt, pehmentänyt ja avannut kohdunkaulaa...

Itselleni saikulle jäänti oli todella kova pala. Tuntui, että ei haluis luovuttaa, mutta on todellakin ajateltava itseä ja vauvaa. Nyt täytyy yrittää päästä yhtenä kappaleena rv 34 saakka, eli nelisen viikkoa pitäs vielä makoilla :(

Vointeja kaikille ja kuunnelkaa itseänne ja kehoanne :)

T:Remukka rv 29+4