Iltalehti: Kymmenen lapsen äidille ansiomitali - mutta kuka hoiti lapset oikeasti?
Huhhuh, mammat. Nyt on taas sellainen juttu, että meinaan kiehua! Iltalehti hehkuttaa suurperheen äitiä, joka sai ansiomitalin jo 41-vuotiaana, koska oli ehtinyt pyörittää 10 lapsen huushollin ja istua kunnanhallituksissa, kirkkovaltuustoissa, ay-toiminnassa ja vaikka missä. Ja silti ehdittiin vielä keittää keitot viiden litran kattilalla ja matkustaa Kanarialle. Ai että!
Mutta kysynpä nyt suoraan: kuka siellä kotona OIKEASTI hoiti lapset silloin kun äiti edusti, kokousti ja kiilsi meikissä presidentinlinnassa? Yrittäkääpä mammat itse lähteä viikoksi kirkkovaltuustoon samalla kun kolme taaperoa räkii lattialla ja yksi pitää pyllyä pakastimessa. Ei onnistu.
Tämä ei ole mikään hyökkäys Anua kohtaan varmasti hieno ihminen mutta miksi näitä "superäitejä" palkitaan, kun oikeasti taustalla voi olla mummot, päiväkoti, isä tai jopa isosiskot, jotka hoitavat arjen? Ja sitten me tavalliset mammat, jotka emme ehdi edes vessaan ilman että joku hakkaa ovea, jäädään ilman mitään mitalia, paitsi ehkä stressiraivon ja imetyksen venyttämät rinnat.
Tämä kertoo taas siitä, miten yhteiskunta arvostaa näkyvyyttä, ei todellista työtä. Jos et istu lautakunnassa tai ole mediassa, et ole mitään. Missä on mitali niille äideille, jotka hoitaa lapsensa 20 vuotta hiljaa ja häpeämättä ilman mitään titteliä?
Kertokaa mammat, miltä teistä tuntuu? Onko ansiomitali oikeassa osoitteessa vai onko tämä taas sitä näkyvin saa kunnian -meininkiä? Kuka teidän perheessä oikeasti venyy ja paukkuu?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Jos ydinperheessä eletään, niin sitten yleensä mies hoitaa kun vaimo on valtuustossa ja kirkkovaltuustossa jne. Miksi mies ei saa tunnustusta? Tästähän lapsiperheiden pariskunnat nykyään taistelee, oikeudesta siihen "omaan aikaan". Tää nainen taisi voittaa sen taistelun.
Vain naiset vaatii "omaa aikaa". Miehille kelpaa lasten ja sen naisenkin kanssa vietetty aika kunhan nainen ei jatkuvasti vain valita kaikesta.
Samaa usein mietin kun näistä näennäisesti suoeräideistä kuulen.
Mullakin on vain kaksi lasta, mutta ei tukiverkkoja ja miehen sairastuttua lasten ollessa pieniä, jäin käytännössä yksinhuoltajaksi.
Se, että olen saanut lapset kasvatettua järkeviksi lukiolaisiksi, omat työt hoidettua ja miestä tuettua niin, että on työkykyinen nykyisin,on ollut melkoinen urakka. Mies jaksaa käydä töissä, muuten voimavarat ja toimintakyky ovat rajalliset.
Omat harrastukset ovat kyllä jääneet, nuortemme harrastamisesta olen huolehtinut.
Lapsuuden perheessäni olin vanhin neljästä. Äitini teki uraa ja harrasti, nuorin sisaruksista jäi mun hoidettavaksi aika pitkälti. Nuorin oli vanhempieni iltatähti.
Lapsia ei hoideta tuosta vaan, vasemmalla kädellä, vaan oikeasti tarvitsevat valtavasti huolenpitoa, rakkautta, aikaa, tukea, ihan kaikkea.
Miksi? Koska ovat omaksuneet roolin pillukoneena, joka hylkää jälkeläisensä toisten hoteisiin. Luonnossa hyvä naaras synnyttää kerran viidessä vuodessa, mutta meninistiyhteiskunnassa naista joka on kuin sarjatuliase, arvostetaan. Kaikkea naisen maskuliinista käytöstä yhteiskunnallisesta hapatuksesta siitoskeskeisyyteen ja "seksin antamiseen" palkitaan. Yhteiskunta on syvästi nais- ja naiseusvihamielinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Koska ovat omaksuneet roolin pillukoneena, joka hylkää jälkeläisensä toisten hoteisiin. Luonnossa hyvä naaras synnyttää kerran viidessä vuodessa, mutta meninistiyhteiskunnassa naista joka on kuin sarjatuliase, arvostetaan. Kaikkea naisen maskuliinista käytöstä yhteiskunnallisesta hapatuksesta siitoskeskeisyyteen ja "seksin antamiseen" palkitaan. Yhteiskunta on syvästi nais- ja naiseusvihamielinen.
Siitoshullu se ilmestyy aina tarvittaessa paikalle. Joko olet siitoshommat suorittanu tältä päivää?
Minunkin äitini paistatteli supersankarina kahdeksan lapsen yksinhuoltajaäitinä. Totuus oli se, että äiti hoiti, kun huvitti ja muuten oltiin heitteillä tai isovanhemmat hoitivat. Äitini vietti enemmän omaa aikaa kuin minä nyt kahden lapsen ydinperheen äitinä, jolla on osallistuva puoliso.
Yleensä se menee niin että ne jotka ovat käsirneet eniten, sekä tehneet työtä, heistä ei tiedetä mitään koska nämä ihmiset eivät huutele asioistaan. Ovat kokeneet niin kovia että osaavat arvostaa yksinkertaisuutta, hiljaisuutta sekä rauhaa. Tosin kaikki on suhteellista.
Tällaisia havaintoja elämästä.
M33
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia rikkailla on enemmän lapsia kuin köyhillä, tilastollisesti, koska he voivat palkata apua.
Kyllä, kuten myös kaikkein köyhimmällä kun eivät käyt töissä niin ehtivät hoitamaan itse.
Loistava aloistus ja tämä ei koske pelkästää lapsia, vaan tämä on yksi merkittävä virhe yhteiskunnassa, joka pitäisi korjata, tämä media-näkyvyys-arvostus.
Moni esimerkiksi jättää kaikki koulut käymättä ja kuvailee vain jotain alapäätään jonnekin onlyfanssiin kun sillä saa sitä näkyvyyttä ja siitä maksetaan ja sitten ihmetellään kun taso laskee ja laskee.
Ja näitä media-näkyvyys ilmiöitä, näitä on vaikka kuinka ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos ydinperheessä eletään, niin sitten yleensä mies hoitaa kun vaimo on valtuustossa ja kirkkovaltuustossa jne. Miksi mies ei saa tunnustusta? Tästähän lapsiperheiden pariskunnat nykyään taistelee, oikeudesta siihen "omaan aikaan". Tää nainen taisi voittaa sen taistelun.
Some pursuaa tätä pienten lasten äitien omaa aikaa. Tanssitaan siellä, hypitään täällä, vietetään tyttöjen viikonloppuja. Muikistellaan instassa huulet törröllään skumppalasit kädessä. Hienoa, että isät ja sukulaiset hoitavat kodin ja lapset. Äideillä on ura, työyhteisö ja oma elämä vihdoin.
Mitaleita kaivataan... lol
Muka aikuiset ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Tuota - oletko koskaan ollut kirkkovaltuustossa? Minä olen, ei sinne viikoksi lähdetty, yksi ilta kuukaudessa oli tavallisin tahti. Ja se ilta oli noin tunti, ei mitään 8 tunnin maratoneja.
Presidentinlinnassakin palkitut äidit olivat ymmärtääkseni noin 3 tunnin ajan, ei siis 3 vuotta.
Joku ne lapset silti hoiti sen aikaa.