Miten puretaan s ja k kauppojen monopoli?
Se ei ole meidän kuluttajien etu. Tilalliset myy lihaa suoramyynnillä,ku monopolikaupat ei maksa tarpeeksi.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Älkää käykö siellä. Simppeliä eikö
Missäpä sitä muualla voi käydä pienellä kylällä kun on vain nuo kaksi? Lidliä ei enää lasketa kun on jo yhtä kallis kuin K ja S.
Lähes mahdotonta, kun kilpailua ei voi syntyä harvaan asutussa maassa. Tietysti paikallinen ruokakauppaketju voisi syntyä vaikkapa Uudellemaalle Baltian maiden ja paikallisen tuotannon kautta. K- ja S-ryhmä kun omistavat käytännössä koko jakeluketjun tuottajista logistiikkaan.
Lailla voi purkaa keskittymät, niinkun aikanaan usassa at&t.
Oliko kasariluvulla tällaista ruokakauppojen keskittymistä?
Vierailija kirjoitti:
Käyn itse välillä Lidlissä aiemmin myös Stockalla; jos on mutkattomasti mahdollsita niin mieluusti asioin jossain ketjujen ulkopuolisessa liikkeessä, Varmaan pitäsi käydä ruokaostoksilla myös Tokmannilla mutta, jotenkin en koe sitä omaksi paikakseni
Sinkkumies
Sama fiilis, mutta olen sentään ostanut Tokmannilta pähkinöitä, jotka on oikeasti olleet hyviä, ja Fazerin karjalanpiirakoita tarjouksesta (olivat sulatettuja, mutta ihan ok).
Vierailija kirjoitti:
Ei. Silloin oli myös esim. Spar ja Elanto ja Eka.
Keskon ja S-ryhmän duopoli on jo pysyvä, eikä sille voi enää oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lähes mahdotonta, kun kilpailua ei voi syntyä harvaan asutussa maassa. Tietysti paikallinen ruokakauppaketju voisi syntyä vaikkapa Uudellemaalle Baltian maiden ja paikallisen tuotannon kautta. K- ja S-ryhmä kun omistavat käytännössä koko jakeluketjun tuottajista logistiikkaan.
Vaikea keksiä muuta kuin mun konsti, protesti. Ostan lähinnä vain tarjouksesta tuotteita, koska en halua maksaa kohtuuttomasti ruuastani. Ja paastoan välillä (pelkkää säästöä kukkarossa ja terveydessä). Ja joskus ostan tiloilta suoramyynnistä, ihan vain laadun takia ja tukeakseni maanviljelijöitä, halpaa ei ole sekään.
Kyllähän kaupat reagoisivat, jos myynti tippuisi. Ehkä nostamalla taas hintoja... mutta olisipa edes yritetty. Mun mielestä jossain vaiheessa luvattiin, että hinnat palaa entiselleen, kun korona loppuu. Bensa palasi, mutta sähkön ja ruuan hinnat ei palanneet. Miksi palaisivat, jos saavat saman tuoton pienemmillä tavaramäärillä/sähkön kulutuksella? Ja jos asiakkaat ei protestoi. Valittakaa, ihmiset, valittakaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Rabatti oli merkittävä toimija Hämeessä ja Pirkanmaalla silloin.
Perustapa ap vaikka y-ketju kilpailijaksi.
Helppoa kun sen osaa!
Vierailija kirjoitti:
Valtion pitää perustaa oma kauppa-ketju, syntyy rutkasti työpaikkoja ja saadaan hintoja alaspäin! Ruoka on törkeän kallista eläkeläisen kukkarolle! Lidlikin on nostanut hintoja hurjaa tahtia mutta eläkkeet ei taaskaan noussu juuri ollenkaan, minun kohdalla 8,45/kk. Kattaa juuri ja juuri tuo uuden bio-keräys typeryyden...älkää ala-peukuttako, on se typeryyttä kun yö himmeinä hetkinä pyöritään keräämässä panssarivaunun kokoisella dieselautolla pieniä paperipusseja!
Ei minun verovarojani valtion omistaman ruokakaupan loputtomien tappioiden kattamiseen! Eduskunnasta pudonneille ei pidä järjestää verorahoitteisia hillotolppia minkään kauppaketjun johdossa.
Ainoa mahdollisuus on se, että Spar lähtee uuteen nousuun Tokmannin siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Välttäkää siis noita kahta, itse olen s-ketjulta ostanut 2 pkt. kahvia ja k-ketjulta en yli kahteen vuoteen yhtään mittään!
Minä taas asioin pelkästään noissa kahdessa ja jätän Lidlin väliin. Olen kyllästynyt Lidlin tyhjiin hyllyihin tarjoustuotteiden kohdalla ja rajattuun valikoimaan.
Täällä Satakunnassa toimii kauppa Pick'n'pay. Suosin sitä ihan periaatteessa.
Pitää alkaa omavaraiseksi. Kasvata itse juurekset ja vihannekset. Kerää metsästä marjat, yrtit ja sienet. Opettele kalastamaan ja metsästämään.
Tämä vaatii maaseudulta talon/mökin, jossa on maata 2000-5000 m2 sekä siinä kasvimaa ja puutarha marjapensaineen ja hedelmäpuineen.
Lisäksi kiinteistössä pitää olla ulkorakennus, jossa voi pitää kanoja ja lehmän tai pari tai possuja.
Suomi on iso maa, josta löytyy pilvin pimein tyhjiä asutustiloja ja mökkejä.
Joten tuumasta toimeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttäkää siis noita kahta, itse olen s-ketjulta ostanut 2 pkt. kahvia ja k-ketjulta en yli kahteen vuoteen yhtään mittään!
Minä taas asioin pelkästään noissa kahdessa ja jätän Lidlin väliin. Olen kyllästynyt Lidlin tyhjiin hyllyihin tarjoustuotteiden kohdalla ja rajattuun valikoimaan.
Täälläpäin on Lidlin ja Prisman tarjoukset aina heti loppu. Eläkeläiset rohmuaa ne heti jo aamusta, ja työssäkäyville on vaan sitten tyhjät hyllyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Rabatti oli merkittävä toimija Hämeessä ja Pirkanmaalla silloin.
Ja kioskistakin ostettiin ruokaa ja maitoa, kun kauppojen aukioloajat olivat rajatummat.
Rahalla se puretaan. Perustetaan uusi kauppaketju, joka yksinkertaisesti myy halvemmalla.