Karavaanareiden kesä, onko tulossa reissuja? Millaisia?
Meillä alkaa loma ensi viikolla, joten auton siivous ja pakkaus on käynnissä. Tarkoitus olla neljä viikkoa reissussa, Suomi, Norja, ehkä Ruotsi tai Tanska. Parasta on kun ei tarvitse suunnitella etukäteen, vaan menee sinne miltä tuntuu!
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa karavaanareista hoitaa peseytymisen ja paskomisen esim. huolto-asemien ja kahviloiden vessoissa, osa jopa tyhjentää autonsa huussin sisällön sinne kuin myös muutkin jätteensä.
Osa puskaparkkilaisista paskoo luontoon ja jättää sinne myös mitä moninaisemmat jätteensä ja roskansa kuin myös valtaa varsinaisten taukopaikkojen pöydät ja tuolit pidemmän kaavan mukaan.
Osa karavaanareista ei käytä mitään paikallisia palveluja eli eivät tuo paikkaan mitään tuloa.
Osa karavaanareista on teiden tukko eli eivät päästä ohitse vaikka takana olisi sen kymmenen autoa tai enempi.
Nuo luetteloimasi on juuri niitä auton tai vaunun vuokraajia. Ksipäitä jotka pilaa karavaanareiden maineen.
Ei välttämättä. Ainakin pohjoisessa porukat on aika kyllästyneitä karavaanareihin, eikä siellä liikkuvat taatusti ole vain vuokraajia. Hyvin monen huoltsikan, ravintolan, kahvilan etc. vessoissa on lappu jossa kielletään peseytyminen ja vessajätösten tyhjentäminen.
Aijaa? Me ollaan paljon käyty pohjoisessa, asuttukin siellä ja huoltoasemat ja kahvilat on tulleet tutuiksi, enkä ole koskaan missään tuollaisia lappuja nähnyt. En koskaan. Ja todellakin muistaisin jos olisin, koska kyllä tuo jäisi mieleen ihan jo kummastuksen vuoksi. Että ei nyt kovin yleistä ole kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jospa tänä kesänä kierrettäis Pielinen 💙
Käykää Paaterissa!
Meil oli asuntoauto, mutta suoraan sanottuna en tykänny kaasun kans pelaamisesta, enkä surkeasta suihkusta. Oltiin kyl aina yötä mökkikylis tai leirintäalueel jossa sit kunnon suihkut ja veskit, mutta ehkä oon liian introvertti kun ne yhteistilat ei viehättänyt yhtään. Muutama reissu heitettiin ja sit sanoin että ei kiitos. Viime vuosina ollaan sit ajeltu henkilöautol ja majoituttu mökeis. On kaik mukavuudet ja oma rauha, sauna ja veneki usein käytös. En kyl kaipaa yhtään karavaanarielämää.
Vierailija kirjoitti:
Meil oli asuntoauto, mutta suoraan sanottuna en tykänny kaasun kans pelaamisesta, enkä surkeasta suihkusta. Oltiin kyl aina yötä mökkikylis tai leirintäalueel jossa sit kunnon suihkut ja veskit, mutta ehkä oon liian introvertti kun ne yhteistilat ei viehättänyt yhtään. Muutama reissu heitettiin ja sit sanoin että ei kiitos. Viime vuosina ollaan sit ajeltu henkilöautol ja majoituttu mökeis. On kaik mukavuudet ja oma rauha, sauna ja veneki usein käytös. En kyl kaipaa yhtään karavaanarielämää.
Millainen on asuntoauto? Meillä ollut matkailuauto (alkovi malli) vuodesta 2003 eikä mitään kaasupelejä ole pelattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on asuntoauto? Meillä ollut matkailuauto (alkovi malli) vuodesta 2003 eikä mitään kaasupelejä ole pelattu.
Hymer joka ostettiin n. 10v sitten. Siel oli kaasuhella ja -jääkaappi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvän tilin tekis jos vuokrais. Eikö nuo ole hinnoissaan.
Vuokrattavassa ei oma kasko korvaa kolaritapauksessa senttiäkään. Oltava erikseen kasko, vuosimaksu n.6000€
t. vuokraaja.
Missä firmassa tuollainen kaskohinta on?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten introverttiys estää karavaanarielämän. Itse olen introvertti ja oikein mainiosti pärjään leirintäalueilla. Mua taas ahdistaisi ihan älyttömästi sopia jonkun randomin kanssa mökin lainasta. Että mä mökkeilisin vaan kun jollekin randomille sopii. Ei kiitos. Enkä luota muiden ihmisten siivouksiin, mulla menis eka viikko vuokramökissä siivoamiseen ja silti ällöttäis ne yhteiskäyttöpeitot ja tyynyt. Ihanaa kun on oma vaunu ja siellä kaikki omat tavarat ja petivaatteet jotka on aina olleet vain meidän käytössä.
"Enkä luota muiden ihmisten siivouksiin, mulla menis eka viikko vuokramökissä siivoamiseen ja silti ällöttäis ne yhteiskäyttöpeitot ja tyynyt."
Mulla on tätä samaa ongelmaa. Leirintäalueet eivät ole ongelma, ei siellä tarvitse käydä kuin huoltopäivinä, ihan max 2vko. Ulospäin näytetään pakettiautolla, inget problem. Kohta tien päälle, kotiin syyskuuksi. Tämä on vuoden parasta aikaa. -18
Ei tarvitse mökkiä vuokrata random yksityiseltä vaan voi majoittua hyvin hoidettujen lomakeskusten mökkeihin joissa vara valita joko "mökkikylän" tai erillään olevan mökin. Pääsääntöisesti vuodevaatteet ovat siistejä, mutta ainahan voi ottaa omat lakanat ja patjansuojeksen mukaan. Majoitutaanhan hotelleissakin eikä niiden sänkyjä pelätä.
Vierailija kirjoitti:
100-alueella ajetaan 80km/h sillä leivänpaahtimella! Mikä v*ttu siinä on ettei karavaanari voi ajaa rajoitusten mukaan tai antaa edes tietä ohitukseen? Tulkaa nyt joku karavaanari itse kertomaan?
Me ajetaan yleensä noin 105 km/h satasen alueella, silti suurin osa haluaa väkisin ohi. Todella vaarallisia ohituksia, kun pakko päästä pientä ylinopeutta ajavan "teiden tukon" ohi. Asenneongelma on tässä se suurin ongelma.
"En ymmärrä miten introverttiys estää karavaanarielämän. Itse olen introvertti ja oikein mainiosti pärjään leirintäalueilla. Mua taas ahdistaisi ihan älyttömästi sopia jonkun randomin kanssa mökin lainasta. Että mä mökkeilisin vaan kun jollekin randomille sopii. Ei kiitos. Enkä luota muiden ihmisten siivouksiin, mulla menis eka viikko vuokramökissä siivoamiseen ja silti ällöttäis ne yhteiskäyttöpeitot ja tyynyt. Ihanaa kun on oma vaunu ja siellä kaikki omat tavarat ja petivaatteet jotka on aina olleet vain meidän käytössä."
Kukin tavallaan, mutta ajattelen samoin. Me ehdittiin vuosia reissata yöpyen leirintämökeissä ym, ja alkoi tympiä se omien tavaroiden roudaus edestakaisin, ja myös se että siisteys oli aina vähän mitä sattuu. Tuohon kaikkeen kyllästyneinä ostettiin retkeilyauto, vaikka ei koskaan oltu sellaisella reissattu ennen eikä sellaisessa yövytty 😄 On ollut meille nappiostos, ollaan todella tyytyväisiä.
En itsekään piittaa ihmisistä, mutta leirintäalueilla ei ole ollut ongelmia. Esimerkiksi pyykkihuoneessa tervehdin muita ja se siitä. Ihmiset yleensä haluaa olla omissa oloissaan ja sekös mulle käy 😄 Suihkut ja vessat on aina olleet ihan omia kopperoitaan ja seinät välissä, ei tarvitse kenenkään kanssa vierekkäin pestä.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on oma auto. Pyytääkö sitä moni lainaan?
Kyllä! Ovat jo jakaneet "vuoro"nsa minulta kysymäyttä.
En enää anna kenellekään ja olen ikävä ihminen koska itse ajamme niin vähän ja auto seisoo.
Meitä on moneksi ja hyvä niin. Nuorempana ajeltiin vaunu auton perässä ja liikuttiin teltta kainalossa, ei ollut niin nokon nuukaa oliko mukavuuksia vai ei, yleensä ei. Vähän vanhempana haluttiin mukavuuksia kuten oma vessa, suihku ja sauna joten yövyttiin mökeissä. Nyt kun eläkeikä lähenee on mukavuuden- ja helppouden halu kasvanut siihen pykälään että hotelliyö aamiaisineen houkuttelee ellei lähistöllä ole jo ennestään tuttua mökkiä tms. jonne ei tarvitse omia vuodevaatteita raahata eikä siisteystasoa epäillä. Joka tapauksessa tärkeintä on oma liikkumisen vapaus ja nykyään siis myös helppous (enää en reissussa kokkaille). Hyvää ja antoisaa kesää. Me suunnataan elokuun alussa Norjaan.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on oma auto. Pyytääkö sitä moni lainaan?
Meillä ei ole omaa, saadaan lainaan mun vanhemmilta. Lainaavat melle, mun siskolle ja tädille. Tietävät, että kohdellaan autia kuin omaa.
Kyselijöitä oli aluksi. Enää ei ole, kun eivät lainaa eikä anna vuokralle. Jopa hyvinkin satunnaiset tutut ovat kyselleet, josko saisi lainaan "bensarahalla". Jooa mun entinen työkaveri kyseli, että saanko järkättuä kavereiileni (????) hyvät alennukset vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Asuntoautoilla ei sitten ajeta peräkkäin! Karavaanari, jos saavutat edessäajavan toisen asuntoauton niin sinä kurvaat seuraavalle levähdystauolle ja pidät vartin tauon. Kaksi asuntovaunua kun on tientukkona niin siitä on todella vaikea päästä ohi!
Jos ajaa sallittua nopeutta, niin missä on ongelma? Miksi pitää päästä ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa karavaanareista hoitaa peseytymisen ja paskomisen esim. huolto-asemien ja kahviloiden vessoissa, osa jopa tyhjentää autonsa huussin sisällön sinne kuin myös muutkin jätteensä.
Osa puskaparkkilaisista paskoo luontoon ja jättää sinne myös mitä moninaisemmat jätteensä ja roskansa kuin myös valtaa varsinaisten taukopaikkojen pöydät ja tuolit pidemmän kaavan mukaan.
Osa karavaanareista ei käytä mitään paikallisia palveluja eli eivät tuo paikkaan mitään tuloa.
Osa karavaanareista on teiden tukko eli eivät päästä ohitse vaikka takana olisi sen kymmenen autoa tai enempi.
Nuo luetteloimasi on juuri niitä auton tai vaunun vuokraajia. Ksipäitä jotka pilaa karavaanareiden maineen.
Ei välttämättä. Ainakin pohjoisessa porukat on aika kylläst
Saksalaiset ainakin Norjassa tekevät noin. Osa toki normaaleja ihmisiä.
Meijän kyläl on suosittu puskaparkkipaikka ja voin kertoo että se on siivoton. Ihmispaskoo ja vessapaperrii siel tiäl. Tultakkii siellä pidetään ja kivist kyhäiltyjä nuotiopaikkoi on usseita. Roskoo ja kaljatölkkei löytyy muualtakkii kuin roskiksist jotka kunta sinne laitto. Ollaan pyyetty että laitettais sinne joko pysäköintinielto tai ees ulkohuussi vaik viimeks mainittu ois varmmaan sikolätti kute niis mones paikas. Kesäl ko. paikas on usseempinki "matkahima". Paikka ois hyvä kalastukselle ko rannasta käsinki suap saalista, mutta mäneppä sinne niin kattellaa pitkin nokan vartta. Karavaanareita on palajon, ylleistee ei piä, mutta vähä vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on moneksi ja hyvä niin. Nuorempana ajeltiin vaunu auton perässä ja liikuttiin teltta kainalossa, ei ollut niin nokon nuukaa oliko mukavuuksia vai ei, yleensä ei. Vähän vanhempana haluttiin mukavuuksia kuten oma vessa, suihku ja sauna joten yövyttiin mökeissä. Nyt kun eläkeikä lähenee on mukavuuden- ja helppouden halu kasvanut siihen pykälään että hotelliyö aamiaisineen houkuttelee ellei lähistöllä ole jo ennestään tuttua mökkiä tms. jonne ei tarvitse omia vuodevaatteita raahata eikä siisteystasoa epäillä. Joka tapauksessa tärkeintä on oma liikkumisen vapaus ja nykyään siis myös helppous (enää en reissussa kokkaille). Hyvää ja antoisaa kesää. Me suunnataan elokuun alussa Norjaan.
Heh, meillä on autossa paremmat mukavuudet kuin kotona 😂 On sisävessa, suihku, hanasta tulee lämmintä vettä eikä tarvitse lämmittää puilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, meillä on autossa paremmat mukavuudet kuin kotona 😂 On sisävessa, suihku, hanasta tulee lämmintä vettä eikä tarvitse lämmittää puilla...
Lämmitätkö kaasulla?
Ei välttämättä. Ainakin pohjoisessa porukat on aika kyllästyneitä karavaanareihin, eikä siellä liikkuvat taatusti ole vain vuokraajia. Hyvin monen huoltsikan, ravintolan, kahvilan etc. vessoissa on lappu jossa kielletään peseytyminen ja vessajätösten tyhjentäminen.