Ottaisitko lopputilin heti jos olisi taloudellisesti mahdollista?
Kommentit (84)
En. Jokainen lisävuosi töissä lisää mukavasti eläkettä. Nykyiset ansiot ovat hyvät, joten se auttaa jaksamaan työkurjuutta eikä tyhjän päälle hyppääminen houkuta. Helpottaa, kun tietää, että eläkeikä lähestyy hyvää vauhtia ja ilman työtäkin pärjää, jos tulee kenkää.
En vaan odotan vielä kolme vuotta eläkkeeseen. Saan siitä sitten mukavasti lisärahaa. Kolme vuotta menee nopeasti. Nyt on rahaa, mutta koskaan ei tiedä miten sijoituksille käy. En uskalla ottaa riskiä nyt irtisanoutumisella.
Vierailija kirjoitti:
Oon ottanut pari kertaa. Ja voin sanoo että teki hyvää huilia puoli vuotta ansiosidonnaisella.
M47
Minä olen pari kertaa tehnyt samoin. Olin kylläkin 2 v ansiosidonnaisella kun oli pieni lapsi. Nythän sitä ei saa noin pitkään.
Määrittele mitä tarkoittaa "taloudellisesti mahdollista"? Eläisi ilman palkkaa viikon / vuoden /loppuiän? Samalla / minimillä / rikkaan elintasolla? Jollekin kun tuo voi tarkoittaa että selviää karenssin ajan kunnes saa työttömyyskorvausta, toiselle sitä että koko loppuiän olisi turvattu hyvä vähintään keskiluokkainen elintaso.
Ottaisin. Keskittäisin aikani ja energiani johonkin itseäni miellyttävään. Voisin vaikka kirjoittaa tai alkaa pitää blogia tai jotain muuta mukavaa, millä voi tienata vähän taskurahaa, mutta mitä voisi tehdä omaehtoisesti kun 100% elannosta ei olisi siitä tekemisestä kiinni.
HETI. En tekisi töitä päivääkään, jos tulisin ilman toimeen.
En ottaisi lopputiliä, mutta jos talous olisi turvattu, valikoisin työni tarkemmin. Se on ihan mahdollista mulle, koska työni on muutenkin pääasiassa keikkaluonteista. Ja tykkään siitä, mutta välillä tulee tehtyä enemmän kuin tässä iässä ja näillä sairauksilla on järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Otin ja jättäydyin toimeentulotuelle.
Minäkin. Myin auton pois, muutin halpaan vuokra-asuntoon, hain opintolainaan 12 kk lyhennysvapaan ja lopetin suoratoistopalvelut ja herkuttelun. Hyvin pärjää.
Saan pääomatuloja noin 80k€ vuodessa, miinus verot. Olen 44v n. Olen hiljattain siirtynyt osa-aikaseksi. Kun aloitin keskustelun aiheesta, esitin toiveen että nuoret saa minun tunnit, eikä firma säästä. Lupasin kyllä tehdä töitä enemmän jos on saikkuja, muuten teen osa-aikaisena töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä! Pomo kyykyttää.
Mitä ihmettä sä tässä länkytät?? Etkö ymmärrä miten naurettavalta näytät puhuessasi tällaista kun et ota omaa tai muiden ihmisten vastuuta puheeksi tai huomioon. Mitä ihmettä tää on??
Mietin samaa kun luin sun kommentin🤭🤭
Se minkä nuorena varastaa sen aikuisena omistaa.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi lopareita, mutta mun asenne duunissa muuttuisi. En ottaisi enää pätkääkään paskaa keneltäkään, koska jos saisin fudua niin ei paljon painaisi.
Eli käytännössä miten hoitaisit tuon? Jos sinulla on sellainen työ, että joudut siellä pashaa kuuntelemaan, niin eikö olisi parempi vain lähteä pois? Mitä järkeä olisi ruveta esim. haastamaan riitaa muiden kanssa?
Joo, mieli tekisi vaikkei varaa olekaan.
Kyllä ottaisin heti lopputilin, jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Oma määritelmäni mahdolliselle on se, että elintaso sekä käytettävissä olevien tulojen taso vähintäänkin säilyisivät suhteellisesti ottaen nykyisellään, tai jopa nousisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi lopareita, mutta mun asenne duunissa muuttuisi. En ottaisi enää pätkääkään paskaa keneltäkään, koska jos saisin fudua niin ei paljon painaisi.
Eli käytännössä miten hoitaisit tuon? Jos sinulla on sellainen työ, että joudut siellä pashaa kuuntelemaan, niin eikö olisi parempi vain lähteä pois? Mitä järkeä olisi ruveta esim. haastamaan riitaa muiden kanssa?
Olen eri, mutta mulla on hälläväliä asenne nykyään, kun kohta lähden pois. Kuuntelin paskaa ja aloin antaa samalla mitalla takaisin. Sanon suorat sanat ja annan palautetta isolla kädellä. Sitä saa mitä tilaa. Ei mulle kukaan enää uskalla ryppyillä vaan saan olla ihan rauhassa. Pomokin sanoi, ettei hänelle ole annettu ikinä näin kovaa palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Saan pääomatuloja noin 80k€ vuodessa, miinus verot. Olen 44v n. Olen hiljattain siirtynyt osa-aikaseksi. Kun aloitin keskustelun aiheesta, esitin toiveen että nuoret saa minun tunnit, eikä firma säästä. Lupasin kyllä tehdä töitä enemmän jos on saikkuja, muuten teen osa-aikaisena töitä.
Eli vastauksesi oli, ettet ottaisi lopareita, vaikka tulisit toimeen (koska tulet erittäin hyvin toimeen jo nyt)? Minä teen osa-aikaista, vaikka tienaan todella paljon vähemmän kuin sinä.
Todellakin ottaisin koska työ on paskaa, epäreilua ja ihmiset työelämässä on tolloja. Tämän takia sijoitan kaiken ylimääräisen rahan enkä tuhlaa rahojani turhuuksiin, pyrin että pääsisin noin 50 vuotiaana pois työelämästä.
M34
Tarttis päästä töihin ensin.
-työtön
Vierailija kirjoitti:
Joo, mieli tekisi vaikkei varaa olekaan.
Sama. Kaverin työpaikalla alkoi yt:t ja kaveri on siitä tietysti allapäin. Oli hyvin vaikeaa lohduttaa, kun oikeasti ajattelin että olispa meilläkin ja mielellään minä kohteena.
Ottaisin naisen joka elättäisi koko perheen. Ja avioehdon.