Nalkuttaminen on puhdasta väkivaltaa
Tässä artikkelissa nainen kertoo, kuinka hän on ollut väkivaltainen miestään kohtaan vuosia tajuamatta sitä.
Väkivalta ei ollut fyysistä, vaan sanallista ja emotionaalista. Ja se ilmeni monissa parisuhteissa hyvin yleisenä ilmiönä: jatkuvana nalkutuksena.
Hän odotti miehensä tekevän aina tehtävät ja kotityöt juuri silloin ja niin kuin hän halusi niiden tehtävän, ei silloin ja niin kuin mies halusi niiden tehtävän. Eikä hän ottanut sitä kovin hyvin, kun mies ei täyttänyt hänen standardejaan ja mieltymyksiään.
Hän esimerkiksi kertoo, kuinka hän moitti ja huusi miehelleen, koska tämä otti 70/30 naudanlihaa 80/20 naudanlihan sijaan. Mies ei pitänyt sitä isona asiana. Ja nainen alkoi hitaasti tajuta, että ehkä mies oli oikeassa.
Sitten hän jatkaa puhumalla siitä, kuinka yleistä tämä on ja kuinka hän on huomannut, että kaikki hänen ystävänsä tekevät niin myös. Ja millainen vaikutus sillä voisi olla miehiin, jotka ovat jatkuvasti alttiita sille.
Bonuksena hän on huomannut dramaattisen parannuksen parisuhteessaan ja miehensä mielialassa, ja hän on nyt onnellinen, kun hän ei enää "suruta häntä huonosti valitusta annoksesta".
Kommentit (26)
Joillekin on nalkuttamista se, jos normaalisti huomauttaa esim. että mies voisi itse pestä omat harrastuskamppeensa, ettei ne haise ja mene pilalle kun haju ei pintyttyään lähde.
Minä veikkaan, että esim. tuossa jauhelihaesimerkissä sillä asialla ei olekaan väliä, vaan sillä, että nainen on kokenut ettei häntä ole kuunneltu, eikä hän osaa sitä muuten ilmaista, kun tuomalla esiin asian, että jauheliha oli väärä.
Mutta yksi vastenmielisimpiä asioita on nalkuttavasta naisesta valittava mies!
Naisvihaa ilmentää naisten solvaaminen naarasnalkuttimiksi.
Vierailija kirjoitti:
näpäyttely. vähättely, nöyryyttäminen, mitätöinti, arvostelu, mykkäkoulu
huutaminen, haukkuminen, nimittely, pilkkaaminen, itkeskely
syyllistäminen, syyttäminen, mustasukkaiset syytökset
kontrollointi, alistaminen, painostaminen, pelottelu, häirintä
nalkuttaminen, seksin pihtaaminen tai sillä kiristäminen
kiristäminen, valehtelu
tavaroiden hajottaminen
nukkumisen estäminen tai häiritseminen
muista ihmissuhteista eristäminen, kaverikontaktien ja menojen kontrollointi
epäily, puhelimen / sähköpostin / somen tutkiminen tai stalkkaaminen
uhkailu
Tämähän on kuin kuvaus minun elämästäni. Olen aivohalvauksen saaneen mieheni omaishoitaja ja hän käyttäytyy juuri tuolla tavalla melkein päivittäin. Yritän jaksaa päivä kerrallaan ja muistaa miten ihana hän oli ennen.
Vierailija kirjoitti:
Te miehet ette kestä enää mitään, ennen ollaan oltu rintamalla, rakennettu perheelle torppa ja kynnetty pellot. Nyt lipitetään energiajuomia, ajetaan skuuteilla ja ollaan inceleitä. Ja puolustusvoimat luottaa tällä miehityksellä maamme puolustukseen. On totta, että vasta myrsky tekee miehen. Tasapainoisimmat ja fiksuimmat miehet, jota olen kohdannut ovat olleet esim.rauhanturvaajina! Tai miettineet asiaa.
Menkää veetit sotimaan parit sodat, turvaamaan rauhaa tai rakentakaa talo.. ehkä sitten ne p*llit laskeutuu ja olette miehiä.
Miksi tavallisen elämän pitäisi olla nalkuttamisen sietämistä? Miehellä voi olla vaikka mitkä henkiset valmiudet, mutta kun jokainen päivä on samaa vähäjärkisen mäkätyksen kuuntelemista, niin kyllä se alkaa vähitellen kuormittaa vahvintakin miestä. Ihminen yrittää tehdä tavallisesta arkielämästä mahdollisimman vaivatonta ja mukavaa, ja se on hemmetin vaikeaa, jos vierellä on joku tyhjänpäiväisistä asioista mätkättävä akka.
Nipotus, nalkutus, mökötys ja viime kädessä miehen julkinen nolaaminen ovat niitä perinteisiä henkisen väkivallan muotoja, joita elämälle vihamieliset akat haluavat soveltaa käytännössä. Henkinen väkivalta on ilmentymä ihmisen pahantahtoisuudesta, jonka taustalla on usein mt-ongelma.
Minun äiti on nalkuttanut miehelleen niin kauan kuin muistan. Joka kerta kun olen vaikka niiden auton kyydissä, äiti mäkättää miehelle joka asiasta silleen tosi alentavaan sävyyn. Niin kuin kärttyisempi versio Hyacinth Bucketista, kun Richard ei ota huomioon jossain puolen kilometrin päässä menevää jalankulkijaa.
Mies sitten huokailee aikansa ja ilma tuntuu olevan sakeana sen kiukusta. Sitten sillä pettää pokka ja se alkaa napsauttelemaan takaisin. "No hyvä on, tein kamalan väärin." "No anteeksi, anteeksi, että olen olemassa". Äiti reagoi siihen aina niin, että mitä sinä nyt tuolleen ja minähän vain... jne.
Siis äiti ei ihan oikeasti näytä tajuavan, tai ei vain hyväksy, ettei sen oma käyttäytyminen ole normaalia. Hänen mielestään siinä hänen nalkuttamisessaan ei ole mitään väärää, mutta kun miehellä keittää yli, niin se on väärin ihan kamalaa.