Miten töiden perässä muutetaan??
varsinkin jos on ollut työttömänä ja vähän rahaa?! Kelahan ei edes maksa kalliimpaa vuokra-asuntoa joten 1)pitäisi löytää halvempi vuokra-asunto ja maksaa vuokravakuus itse? 2) muutto apu? vai jääkö tavarat ja huonekalut nykyiselle paikkakunnalle? 3) bussimatkat kyseiselle paikkakunnalle?
MISTÄ kaikkeen noihin rahat jos TYÖTÖN?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin opiskelu- ja työpaikkojen perässä täysin persaukisena nuorena paikkakunnalta toiselle monta kertaa, jännä homma että tämän päivän elämäntapatyöttömältä moinen ei onnistu millään.
Nuorena, perheettömänä, viime vuosituhannella varmaan eri asia kuin nykyään? Mutta kun ei haluta tajuta niin eihän sitä silloin tajuta.
Ja ei, en ole itse työtön.
Tajua sitä, että sulta ei onnistu mikään? Miksi se pitäisi tajuta?
Vierailija kirjoitti:
Muutin opiskelu- ja työpaikkojen perässä täysin persaukisena nuorena paikkakunnalta toiselle monta kertaa, jännä homma että tämän päivän elämäntapatyöttömältä moinen ei onnistu millään.
Saahan sitä nyt hyvänen aika kysyä! Eka muutto on hankalin, sen jälkeen on paljon viisaampi. Ap, tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vain jakaisi kokemusperäistä tietoasi?
-ei ap
Te tampiot olette kyllä inhimillisen avun ulottumattomissa.
Haet työpaikkaa. Jos saat, haet asuntoa. Jos tarvitaan vuokravakuutta, kysy sosiaalitoimistosta, työkkäristä, sukulaisilta. Myy kalusteet ja tavarat, joista voit saada rahaa. Jos kuljetat tavaraa mukanasi, vuokraa paku, eivät ole kalliita, tai onko jollakin sukulaisella sopiva auto. Jos et osaa ajaa, pyydä joku tuttu kuskiksi. Voit pitää muuttotalkoot, pyydä avuksi kavereita ja sukulaisia. Joissalin asunnoissa voi olla jotakin kalusteita entiseltä asukkaalta. Aluksi et tarvitse paljoa. Voit laittaa asuntoa vähitellen. Joka tapauksessa voit saada mielenkiintoisen uuden alun. Ei pidä olla avuton
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen työttömän tekosyy-ulinaa, osa 848485858272
Haluaisin tietää mikä on suomalaisten työttömän tekosyy-ulina, osa 532566 ja 73445? Puuttuvat minulta hyllystä.
Ilmeisesti osa saa muuttoon tuen, jos on työpaikka valmiina eri paikkakunnalla, mutta se voi olla pieni. Ei tietoa kattaako kuluja. Muut eivät kai saa muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Haet työpaikkaa. Jos saat, haet asuntoa. Jos tarvitaan vuokravakuutta, kysy sosiaalitoimistosta, työkkäristä, sukulaisilta. Myy kalusteet ja tavarat, joista voit saada rahaa. Jos kuljetat tavaraa mukanasi, vuokraa paku, eivät ole kalliita, tai onko jollakin sukulaisella sopiva auto. Jos et osaa ajaa, pyydä joku tuttu kuskiksi. Voit pitää muuttotalkoot, pyydä avuksi kavereita ja sukulaisia. Joissalin asunnoissa voi olla jotakin kalusteita entiseltä asukkaalta. Aluksi et tarvitse paljoa. Voit laittaa asuntoa vähitellen. Joka tapauksessa voit saada mielenkiintoisen uuden alun. Ei pidä olla avuton
Pointit: Pidä huoli ennen työttömyyttä siitä, että sinulla on ajokortti ja riittävän laaja tuttavapiiri avun saamiseksi. Älä hanki kalusteita joista et voisi välittömästi luopua eli esimerkiksi selkävaivaisilla on tässä ongelma. Uudessa asunnossa eka sänky on patja lattialla. Jos myyt kalusteita niin kaupankäynti käteisellä ettei vaikuta tukiin.
M60
Vierailija kirjoitti:
millä maksat vanhan kämpän seuraavan kuukauden vuokran?
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä toimeentulotuki pitäisi lopettaa ja tarjota tilalle huone, ruokala ja 30 e/vo käyttörahaa. Koska ei olla samalla viivalla, niin miksi väkisin tunkea rahaa niille, joilla ei ole mitään ymmärrystä sen käytöstä tai asioiden hoitamisesta ja työnteosta.
Tässä on totuuden siemen, niin ikävältä kuin se kuulostaakin. On pelkästään passivoivaa maksaa raha-automaatista rahaa tilille joka kuukausi ja kustantaa joka ikiselle työttömälle oma yksityisasunto johon komeroituu, syrjäytyy ja passivoituu helposti kuka tahansa. Muutaman vuoden päästä kaikki muutos ja vaiva nähdään ylivoimaisena ja mahdottomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole yhtään säästöjä? Sovi asia vuokranantajan kanssa, maksat sitten ensimmäisestä palkasta. Ja aloitat sen säästämisen vastaisuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vain jakaisi kokemusperäistä tietoasi?
-ei ap
Te tampiot olette kyllä inhimillisen avun ulottumattomissa.
Minä olen muuttanut monta kertaa, kiitos vain. En vain käsitä kaltaisiasi, jotka eivät kommentoidessaan mieluummin kerro vastausta ap:n kysymään asiaan. Sehän olisi hyödyksi kaikille kysyjille. Taidat vaan olla vielä tampiompi itse, kuin mitä kysyjä on :D
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus että mahdollinen puoliso jää nykyiselle asuinpaikalle töihin ja maksatte kahdesta asunnosta, tai puoliso muuttaa sun mukana työttömäksi...
Minä hyppäsin joka kerta tyhjänpäälle, kun miehen työn perässä muutin. Välillä piti opetella paikallista kieltäkin tai vaihtaa kurssilla ammattia, mutta sujuihan se. Aina olin muutamassa kuukaudessa töissä. Ihan totta, ei kai tämä nyt ole niin vaikeaa, nössöt?
Jos nykyään työllistyminen Suomessa onnistuisi aina luokkaa muutamassa kuukaudessa niin ei olisi ensinkään sitä tarvetta muuttaa työn perässä... Toki trollien viesteissä mustakin on valkoista.
Tässä nyt vastaus pariin viestiin, kun tämä lainaus toimii niin surkeasti:
Mies oli kyllä hyvissä hommissa, mutta minun työllistymiseni oli myös ehto pidemmälle oleskelulle. Olimme nuoria ja koulutettuja. Perhekin kasvoi. Pääsin siis aina muutaman kuukauden ylläpidolla starttaamaan.
Mutta. Lähdöt olivat äkkilähtöjä minulle epäedullisiin ajankohtiin. Olin jo teinistä lähtien tehnyt suorittavaa työtä ja tuurannut siellä sun täällä nuoruuden hulluudella. Otin vastaan osa--aikaisia pestejä, keikkoja ja projekteja ja kursin niistä kokoon kattavampia tuloja. Joka paikassa sama meininki: tarjottiin lisää töitä, kun vain aloitti. Tämä myös lama-aikana. Ymmärsin, että heille annetaan, joilla jo on.
Sanomattakin selvää, että pätevöidyin siinä sivussa kursseilla muutamaan ammattiin, ja opiskelin vielä senioreita työllistävän uuden ammatin, kun lapset alkoivat aikuistua. Tästä ei ole montakaan vuotta. Työllisyys hyvä. Vanhuuden kokemuksella.
Olen sinun ikäisesi, mutta en ole trolli. Elämä on valintoja. Vai että varmuus pitäisi olla (yhdestä) vakipaikasta...
Mä oon miettinyt sitäkin, että pelkästään töihin pääseminen voi olla aika vaikea juttu. Nykyään tilillä ei saa olla about penniäkään rahaa jos haluaa saada totua. Ja sitten jos saa töitä, ei tietenkään palkkaa saa heti. Miten nollalla eurolla voi ostaa esim 120 euron junalipun ja siihen päälle vielä vaikkapa 50 euron bussilipun? Ei mitenkään.
Kyllä täytyy olla "urpo",jos ei ymmärrä tai osaa muuttaa..voi v i t t u..jos et osaa,kysy vaikka Karpolta..
Vierailija kirjoitti:
Pakun vuokra voi olla tonnin jos et ota sitä joltain mann3lta. On tullut pari kertaa muutettua Suomen toisesta päästä toiseen ja kokemuksesta voin sanoa että satasella ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole yhtään säästöjä? Sovi asia vuokranantajan kanssa, maksat sitten ensimmäisestä palkasta.
Aika moni ei pysty säästämään. Jos saa totua esim lääkkeisiin, ei saa olla säästöjä. Kukaan vuokranantaja ei tänä päivänä jää odottelemaan tuleeko vuokra sitten joskus maksuun. Jos et voi maksaa vuokraa heti, vuokranantaja ei ota sua vuokralle vaan jonkun muun jolla on jo rahaa ja töitä.
Vierailija kirjoitti:
Saisiko Kelasta muutto avustusta?
Saisi. Yhdyssanoja siellä ei opeteta.
Vierailija kirjoitti:
Onko persaukisella nuorella huonekaluja joita muuttaa? Tottakai muuttaminen on helpompaa jos on vaan matkalaukku mukana.
Työnantaja on järjestänyt lyhytaikaisen (ilmaisen) asumisen mun kohdalla keikkatöissä. Jos ei järjestä, niin en tule töihinkään.
Nykyään ei saa noita avustuksia. Olen itsekin risteillyt pitkin poikin Suomea soskun maksamana. Minulle maksettiin muutto kolmeen eri kaupunkiin ja vielä kaupungin sisällä 2 kertaa. Mutta nyt olen vakitöissä, JIPPII!!! Kaipa saan maksettua muuttokustannukset veroina takaisin valtiolle. Kiitos lainasta.