Olenko kamala, kun annan lapseni juoda limua, vaikka muiden äitien mielestä se on myrkkyä?
Meidän 7-vuotias saa limsaa perjantaisin. Kaveripiirin äidit pyörittää silmiä. Yksi jopa sanoi, että "tää on puhdasta lapsen myrkyttämistä". Oonko mä nyt se paha äiti tässä?
Kommentit (15)
7-vuotiaalle kerran viikossa on mun mielestä ok. Mut olen mäkin silmiäni pyöritellyt kun joku on vieressä tilannut taaperolle kolaa ravintolassa. Kuka sen rajan sit mihinkin laittaa.
Juon itsekin perjantaisin limua, joten toki myös lapset saavat. (Ja alkoholia en käytä lainkaan, eli tarkoitan todella limua.)
Kivaa, kaveripiirissäsi on näitä täydellisiä äitejä. Sitten kun parin vuoden päästä kyllästyvät tuohon pingottamiseen, niin lapsensa vetää kaksin käsin energiajuomia tuolla kaupungilla.
Oman lapsen yhdellä kaverilla on tällainen äiti, että pienempänä oli super tarkka ja toisen kyllä myös ilmi, että lapsensa ei syö kuin vegaanista luomuruokaa. Eikä syö sokeria tai juo limua. Ovat nyt 12-vuotiaita ja tuo sama lapsi vetää kaksin käsin herkkuja ja oli esim. eilen lapseni mukaan juonut kolme redbullia.
Fanaattinen rajoittaminen harvoin johtaa mihinkään hyvään.
Olet paha äiti. En ole antanut lapseni juoda limua ennen alakoulun loppua, onneksi ei edes välittänyt limukasta.
Toiset aikuisetkin voivat juoda vaikka alkoholia ilman rappiolle menemistä, toiset etvät. Jos lapsi ihastuu makean jo pienenä, niin moni jää koukkuun, ja siitä seuraa lihavuus, diabetes, hampaiden tuho jne.
Mielestäni limu joskus on ihan ok, niin kuin muutkin herkut. Omassa lapsuudessani limu oli harvinainen hemmotteluherkku, jos vaikka tilattiin pitsaa kotiin, niin otettiin myös limsaa. Kaverin kotona juotiin limsaa ihan janojuomana, se ei ole hyväksi vaikka olisikin sokeritonta. Hiilihappo pilaa hampaat.
Kohtuus on se juttu. 1 lasi kerran viikossa on sopivaa. Olen nähneet näitäkin, kun lapsen annetaan vetää 6 pillimehua kerralla ja sitten on lihavuutta jne.
Mä oon sitten varmaan semmoinen natsivanhempi, mut en todellakaan antaisi 7 vuotiaalle säännöllisellä rytmillä. Synttärit ja muut kemut niin tietty eri asia.
Lähtökohta lähinnä siihen että lapsi tottuu siihen mihin se tottuu ja jos sille syöttää ensimmäiset 15 vuotta pelkkiä ranskalaisia ja nakkeja niin se ei sitten teininä/myöhemmin yhtäkkiä vaan napsahda että aletaas nyt syömään terveellisesti ja saisikos lisää sitä parsakaalia. Tai ehkä napsahtaakin, voihan sitä toivoa.
Minäkin ajattelin, että on ihan ok antaa lapsille mummolassa ollessamme herkutella limsalla ja sipsillä, käytiin siellä noin kuuden viikon välein.
No, nyt aikuisena kaksi lapsista juo limsaa ja on hieman ylipainoisia, kaksi ei ja on normaalipainoisia.
Mutta voi olla, että olisivat ruvenneet juomaan limsaa muutenkin. Olimme ja olemme kasvissyöjiä ja kartoimme valkoista sokeria, niin järkeili heidän ollessaan lapsia, että välillä täytyy heidän saada sitä kiellettyäkin hedelmää, ettei siitä tule liian houkuttelevaa.
Valkoinen sokeri on vain kuin heroiini, siihen jää nopeasti koukkuun. Mitä myöhempään onnistuu lykkäämään sen intervention, sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kivaa, kaveripiirissäsi on näitä täydellisiä äitejä. Sitten kun parin vuoden päästä kyllästyvät tuohon pingottamiseen, niin lapsensa vetää kaksin käsin energiajuomia tuolla kaupungilla.
Oman lapsen yhdellä kaverilla on tällainen äiti, että pienempänä oli super tarkka ja toisen kyllä myös ilmi, että lapsensa ei syö kuin vegaanista luomuruokaa. Eikä syö sokeria tai juo limua. Ovat nyt 12-vuotiaita ja tuo sama lapsi vetää kaksin käsin herkkuja ja oli esim. eilen lapseni mukaan juonut kolme redbullia.
Fanaattinen rajoittaminen harvoin johtaa mihinkään hyvään.
Tämä. Tyhmempikin yleensä tajuaa että kaikenlainen ehdottomuus johtaa ylilyönteihin ja kapinointiin myöhemmin. Lapselle pitäisi opettaa terve ruokasuhde johon kuuluu kohtuudella myös herkkuja niin ettei tunteisiin syödä.
Melkoista ylisuojelua, jos ei saa limua juoda koskaan. Hui kauheeta.
😅 Me saatiin limua juuri viikonloppuisin ja kaikki kolme ollaan kolmekymppisenä terveellisesti syöviä, normaalipainoisia ja liikunnallisia. Eiköhän se ole kokonaisuudesta kiinni miten tasapainoinen elämä on aikuisena
Mun lapset joi limua jo taaperoina (ei tietenkään kovin usein, ehkä kerran kuussa), ja heillä ei edelleenkään nyt lähes läysi-ikäisinä ole reikiä hampaissa, ylipainoa tai epäterveellinen ruokavalio ja eivät juo alkoholia tai energiajuomia
Olet!
Aivan turhaa moskaa!