Palkankorotus, jos kertoo vaihtavansa työpaikkaa?
Oletteko saaneet palkankorotusta nykyiseltä työnantajalta, jos olette käyneet työhaastattelussa uudessa työpaikassa ja sieltä näytetään vihreää valoa? Eli kerrot vaihtavasi työpaikkaa, jos ei palkankorotusta tule?
Kommentit (20)
Pyysin palkankorotusta viikkoa ennen, kuin minulle tarjottiin uutta työtä. En saanut, perusteet kyllä olisi ollut.
Irtisanoutuessa tarjottiin korotusta, mutta minua ei enää siinä vaiheessa kiinnostanut. Lähdin silti.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin palkankorotusta viikkoa ennen, kuin minulle tarjottiin uutta työtä. En saanut, perusteet kyllä olisi ollut.
Irtisanoutuessa tarjottiin korotusta, mutta minua ei enää siinä vaiheessa kiinnostanut. Lähdin silti.
Oikein tehty. AP
No meillä sanottiin että tervemenoa. Talon tapa. Vaihdoin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon firmaa kiinostanut pitää työntekijästä kiinni.. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla kiinnosta. Harmi kyllä. Kollegat sanoivat että moni hyvä on lähtenyt kun johto ei vakinaista ajoissa tai kuuntele toiveita. Monen työyhteisön pilaa osaamaton johto. No, nykyisessä on paljon hyviä puolia joita aiemmassa ei eli olen ihan tyytyväinen vaikka olisin tuollakin hyvin viihtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla kiinnosta. Harmi kyllä. Kollegat sanoivat että moni hyvä on lähtenyt kun johto ei vakinaista ajoissa tai kuuntele toiveita. Monen työyhteisön pilaa osaamaton johto. No, nykyisessä on paljon hyviä puolia joita aiemmassa ei eli olen ihan tyytyväinen vaikka olisin tuollakin hyvin viihtynyt.
Hyvä kuulla, että olet viihtynyt uudessa paikassa.. AP
Ei ole kiinnostanut vaihtaa työpaikkaa 22 vuoteen kun olen saanut korotuksen aina pyytämällä ja ilmoittamalla summan jonka halua lisää.
Työnantajana en maksaisi. Jos on jo hakenut muualle, lähtee pian kuitenkin. Ei kai kukaan pelkän palkan vuoksi ole lähdössä. Parempi antaa mennä.
Harmillisesti omasta ja muiden kokemuksista oppineena, yleisin tapa saada korotustarjous näissä tilanteissa on se, että on jo lähdössä. Eli paperit kirjoitettu ja irtisanoudutaan, siinä usein havahdutaan korottamaan palkkaa. Se lähdöllä "uhkailu" harvoin toimii, meinaavat että bluffaat. Toki moni on jo vittuuntunut vanhaan paikkaan tuossa kohtaa myös, ja usein sinne uuteen paikkaan lähdetään mielellään.
Jos on valmiiksi mulkku pomo, tuollaisen tempun jälkeen, vaikka saisit korotuksen, voi kohtelu olla sen jälkeen entistä paskempaa. Kannattaa ennemmin vaihtaa firmaa, jos ei järkevin väliajoin korotuksia saa.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajana en maksaisi. Jos on jo hakenut muualle, lähtee pian kuitenkin. Ei kai kukaan pelkän palkan vuoksi ole lähdössä. Parempi antaa mennä.
Samaa mieltä. Kerran hakuprosessissa "voittanut" lähtee joka tapauksessa alle 6 kuukaudessa, joten miksi pitkittää lähtöä?
Joo. Nuorena yhdessä työpaikassa mulle tarjottiin reilua palkankorotusta kun irtisanoin itseni palatakseni entiseen työpaikkaani. Irtisanouduin kyllä joka tapauksessa. Ei ollut palkasta kiinni, vaan siitä etten viihtynyt siinä paikassa.
Todella ärsyttävää, jos sen korotuksen saa vasta silloin, kun uhkaa ja aikoo lähteä oikeasti, eikä mitään bluffaamista.
Jos ei korotusta saa kuin vasta lähtiessä, niin kannattaa vaihtaa. Useat talot eivät tuossa kohtaa enää tarjoakaan mitään, koska sillä pitkitetään vain väistämätöntä. Suurin osa noista työntekijöistä on jo kypsiä taloon ja palkankorotus lämmittää vain hetken - lähtevät kuitenkin.
Itse olen ollut tilanteessa, jossa esimieheni lähti ja jouduin hoitamaan hänen tonttinsakin, hänen tilalleen ei palkattu ketään. Palkantarkistuspyyntö hylättiin suoriltaan. Ketutti sen verran, että vaihdoin saman tien työpaikkaa ja sain 25 % palkkaa lisää. Oli aika hapanta porukkaa vanhassa firmassa. Noh, ei kannata pelata kovaa jos ei ole valmis siihen että riskit realisoituvat.
Toisaalta olen ollut vuosia paikassa, jossa en ole joutunut esittämään palkankorotuspyyntöjä itse kertaakaan, vaan lähes vuosittain oma esimies on esittänyt meriittikorotusta puolestani. Toki roolin vaihtuessa summasta on neuvoteltu enemmän. Oikein hyvä työpaikka ja en ole lähdössä ellei jotakin todella dramaattista tapahdu.
Ei kannata uhkailla vaihtamisella vaan kertoa että muualta tarjottiin sellaista ja sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kerran hakuprosessissa "voittanut" lähtee joka tapauksessa alle 6 kuukaudessa, joten miksi pitkittää lähtöä?
Sinun firmastasi varmasti lähtee. Mutta anna vain muiden työnantajien houkutella parhaat pois :D
Vierailija kirjoitti:
Totta helvetissä lähtee paremman palkan takia. Luuletko että sinun takiasi työntekijä ottaisi tonneja vuodessa takkiin? :D
80-luvulla tarjottiin, mutta vaihdoin silti.
Viimeksi kun vaihdoin paikkaa ei olisi löytynyt sellaista rahasummma, jolla olisin jäänyt kun kerran oli mahdollisuus päästä pois. Olin siellä 19v ja pomo totesi " tämä oli shokki".
Miten se työntekijän "arvo" nouseekin yhtäkkiä, kun onkin lähdössä. Erikoista, että ei voi sitä korotusta antaa oikeasti kun on perusteet, ennen muualle lähtöä.
Nosto.