Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeus: Suomessa merkittävä jatkossa kaikki kallionkielekkeet lippusiimalla ja varoituskylteillä

Vierailija
23.05.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b5adc8a3-4bc3-45b0-a915-6c7d12b3eda6

Teinilauma oli mennyt luvatta vanhalle kaivosalueelle paistamaan makkaraa, alueelle johtavan tien reunassa oli työmaakyltti, jossa pääsy alueelle kiellettiin asiattomilta. Tien vieressä oli myös lippusiimaa, jossa oli kylttejä putoamisvaarasta sekä muovista verkkoaitaa, joka kuitenkin päättyi useita metrejä ennen jyrkänteen reunaa.

Pohjois-Karjalan käräjäoikeuden mukaan jyrkänteen yläosa olisi pitänyt merkitä lippusiimalla, aidalla tai muulla tavalla kokonaan. Oikeus katsoi, että yrittäjä laiminlöi velvollisuutensa, kun putoamisvaarasta ei varoitettu.

Oikeus määräsi alueen omistavan yrittäjän maksamaan jyrkänteeltä pudonneelle nuorelle vajaat 29000 euroa vahingonkorvauksia.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kaivosalueet kuulu jokamiehenoikeuden piiriin?

Vierailija
2/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelästyin tätä oikeuden päätöstä. Minulla on metsässäni kallio, joka on kiipeilijöiden suosiossa, vaikka olen selkeästi kieltänyt asian kyltein. Nyt minun pitää viedä sinne lisäksi lippusiimaa ja pultata maahan muovisia kaiteita, jotta en olisi vastuussa putoavista jokamiehistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä "murtaudu jollekin alueelle, saa vammoja, alueen omistajan syy kun ei ollut paikalla varoittamassa just siitä nimenomaisesta vaarasta" oikeuskäytäntöä jossa näemmä oletetaan että kansalaiset on täysiä lapasia eikä ymmärrä pitää huolta itsestään ollenkaan. 

Vierailija
4/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelästyin tätä oikeuden päätöstä. Minulla on metsässäni kallio, joka on kiipeilijöiden suosiossa, vaikka olen selkeästi kieltänyt asian kyltein. Nyt minun pitää viedä sinne lisäksi lippusiimaa ja pultata maahan muovisia kaiteita, jotta en olisi vastuussa putoavista jokamiehistä.

Tilaa suoraan louhintafirma pistämään kallio sileäksi ja soraksi, laita siihen vielä kyltti että työ tehdään turvallisuuden vuoksi. 

Vierailija
5/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olla maanomistaja! Nyt heti myymään kaikki maat pois, ennen kuin oikeuslaitos iskee. 

Vierailija
6/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaskin ns. väärintekijällä on enemmän oikeuksia . Myöskin tulenteko olisi rangaistava toisten mailla , oliko mitään varoituksia tai kieltoja silloin päällä? Vai joutuuko maanomistaja siitäkin vastuuseen kun ei ollut vahtimassa ?

Vierailija
7/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa on 200 000 asumatonta kiinteistöä. Autiotalon omistaja voi joutua korjaamaan luvattomien kulkijoiden jälkiä ja vastaa heidän turvallisuudestaan."

https://yle.fi/a/74-20042062

Vierailija
8/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa on 200 000 asumatonta kiinteistöä. Autiotalon omistaja voi joutua korjaamaan luvattomien kulkijoiden jälkiä ja vastaa heidän turvallisuudestaan."

https://yle.fi/a/74-20042062

"Jos sivulliselle käy onnettomuus voi vastuu langeta rakennuksen omistajalle.

Rakennuksen omistaja voi saada syytteen kuolemantuottamuksesta." 

Vierailija
9/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko oikeuden päätöksiin on kyllä kovilla kun järki on hävinnyt.

Vierailija
10/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siitäkin tullut syyte, kun porukka murtautui SULJEUTULLE mäkihyppyalueelle(?) ja törmäsi johonkin mäessä olleeseen siimaan? Joku tolkku näissä, jos on selvästi ei-julkinen alue, aidattu ja/tai merkein kielletty, ja sinne tunkeutuu, vastuu siirtyy kyllä itselle siinä vaiheessa.

Vierailija
11/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko oikeuden päätöksiin on kyllä kovilla kun järki on hävinnyt.

Jos valtakunnan ylin syyttäjä keskittyy lähinnä jahtaamaan päivi räsästä raamatun siteeraamisesta ja muuta politikointia virastaan niin eipä tarvitse hirveästi odottaa alemman portaan oikeustyypeiltäkään. 

Vierailija
12/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa uutisia lukiessa ettei ole mitään järkeä asioissa . Ei kannata olla ns. kunnon kansalainen koska silloin on heikomassa asiassa , jos teet väärin on ilmaiset asianajat ja enemmän oikeuksia kuin kohteella jolle tehty vääryyksiä. Myös omaisuudensuoja on olematon ja näyt juotuvan vastuuseen jos joku ottaa käyttöösi omasi omaisuuden ja sattuu jotakin .Myös päihtyneiden kuljetus ja putkaöiltä voi ottaa maksun kuten terveyspalveluissa.

Vierailija
13/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holhousyhteiskunta näytti taas voimansa, kohti amerikkalaista kokoomuslaisten unelmaa ollaan menossa.

Vierailija
14/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus on sokea, Suomessa tämä on otettu taas kirjaimellisesti.

Vierailija
15/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä työttömille hommaa, kun kiertävät esim. UKK-kansallispuiston kaikki jyrkänteet siimoittamassa.

Vierailija
16/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun kävelee kadulla ja tiessä on kuoppa ja asut siihen vahingossa ja loukkaat itsesi niin saat korvauksia koska kuoppaa ei ole merkitty  kylteillä ja siimalla.

Vierailija
17/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun kävelee kadulla ja tiessä on kuoppa ja asut siihen vahingossa ja loukkaat itsesi niin saat korvauksia koska kuoppaa ei ole merkitty  kylteillä ja siimalla.

Ei kun nämä ei koske kuntia ja kaupunkeja eikä tielaitosta.

Vierailija
18/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eri asia, kun kyseessä on yleinen katu, jonka kunnossapito on kaupungin vastuulla, eli kyllä, jos putoat siellä merkitsemättömään kuoppaan, on ihan oikein saada korvauksia.

Mutta jos tunkeudut luvatta suljetulle työmaa-alueelle ja putot kalliolta, kyllä silloin voisi ihan itse anoa darwin-palkintoa.

Vierailija
19/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa nyt miten pitäisi suon kanssa menetellä, minulla kun ei siellä ole kaiteella varustettuja kävelyreittejä.

Vierailija
20/28 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakihan voitaisiin vaikka säätää sellaiseksi että jokaisella joka menee jokamiehenoikeudella toisen alueelle olisi velvollisuus ITSE ottaa selvä alueen mahdollisesta luonteesta ja siellä olevista vaaranpaikoista.

Aika ikävää jos maanomistaja on se joka kantaa vastuun vaikka menijä sitten jättäisi kieltokyltit täysin huomioimatta ja olisi välittämättä muistakaan jokamiehenoikeuteen sisältyvistä rajoitteista kuten tulen tekemisestä ilman maanomistajan lupaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme