Verikokeessa 1:170 mahdollisuus saada down-lapsi, kokemuksia?
Muita joita tällainen tieto on säikyttänyt? Mitä olette tehneet? Mitkä ovat yleensä suhdeluvut(tai onko sellaisia?). Entä jos ultrassa ei näkynyt niskaturvotusta mutta luvut ko.? Auttakaa, kauhea paniikki! Pelottaa, mutta toisaalta emme haluaisi mennä jatkotutkimuksiin, toisaalta pelkään että hermoilen koko raskauden ajan jos emme saa tietää...
Mistä voi johtua? olen synnyttänyt jo kaksi tervettä lasta, olen alle 35 v., tosin isä on vähän vanhempi.
Kertokaa ihmeessä kokemuksia, millaisia vain!
Kommentit (27)
ellet ole, niin menisin jatkotutkimuksiin?
itselläni on kehitysvammainen lapsi ja minulle seerumiseula näytti, että terve lapsi tulossa, ei ole down.
eräälle äidille seerumiseula näytti jotain häikkää. äiti sai vaikeasti vammaisen lapsen.
onneen ei kannata luottaa, että kyllä se terve on.
Ensinnäkin down voi olla myös terve. Toisekseen, teille voi tulla moninkerroin vaikeammin vammainen lapsi vaikka seuloissa tulisi millaisia tuloksia. Voitte saada punktiosta tuloksen: terveet kromosomit ja siltikin teille voi tulla paljon vaikeammin kromosomeiltaan vammainen lapsi kuin down.
menin sitten punktioon,siitä tuli tulehdus ja sikiö kuoli kahden päivän päästä.terve poika olisi tullut!ikää minulla 27v.
Tuohan on vasta riskiluku, jonka perusteella voidaan lähettää jatkotutkimuksiin.
Varmasti pitää tehdä lisätutkimuksia.
Mulla ekalla lapsella seerumiseula hälyytti ja menin lapsivesipunktioon. Tutkimuksesta ei ollut mitään seurauksia ja mitään kromosomipoikkeuksia ei ollut. Lapsi syntyii terveenä.
Toisen kohdalla menin heti istukkabiopsiaan ja siitäkään ei ollut mitään seurauksia, vaikka sen riskejä pidetään aavistuksen verran korkeampina.
Eihän pelkästään tuolla tuloksella (joka ei siis ole edes huolestuttava) suositella yhtään mitään, vaan voidaan ohjata lapsivesipunktioon.
suhdeluku jotakin 1:14670, joka oli huimasti oman ikäryhmäni vertailuarvoa parempi (eli siis todennäköisyys vielä pienempi). Toisen kohdalla suhdeluku oli 1:12000 ja rapiat, en muista tarkkaan.
Minulle ainakin erikoislääkäri sanoi, että joku 1:1000 suhde on vielä normaali, siitä alaspäin kannattaa miettiä jatkotutkimuksia.