Ovatko prosessoidut maitotuotteet terveille haitallisia
Vaikeaa löytää kaupoista tuotteita jotka eivät ole laktoosittomia. Eikös ne ole myös kalliimpia tavallisiin verraten. Tehdäänkö meistä sairaita, prosessoimalla tai jopa ultraprosessoimalla elintarvikkeita.
Kommentit (10)
Miksi epäilet tehdäänkö meistä sairaita? Itse voit valita ja päättää millaista ruokaa syöt. Hae maitoa suoraan tilalta ja tee itse maitotuotteesi, jos ajattelet niiden olevan terveydellesi parempi vaihtoehto. Olet vapaa päättämään omista asioistasi.
Maitoa prosessoidaan kyllä muutenkin kuin laktoosia pilkkomalla. Esimerkiksi homogenointi ja pastörointi. En usko että näistä on sen enempää haittaa kuin vaikkapa hapattamisesta.
Eri asia sitten elintarviketeollisuuden jätteistä jalostetut herkkuainekset, millä jatketaan ruokaa hinnan vuoksi. Älkää syökö. Ja glukoosi-fruktoosisiirappia välttäkää, rasvamaksan ainekset siinä.
Onhan totta, että nykyiset lypsykarjat tuottavat ns. A1-maitoa, johon monet reagoivat ja saavat oireita.
Joissakin maissa myydäänkin nykyään A2-maitoa, jonka proteiinit ovat sopivat useimpien masulle.
A1 ja A2 viittaavat maidon proteiinehin nimeltään kaseiinit. Maidossa voi siis olla joko enemmän A1-kaseiinia tai enemmän A2-kaseiinia. Ja tietysti siis samoin maidoista tehdyissä maitotuotteissakin. Moni ihmettelee miksi saa oireita vaikka juo laktoositonta maitoa tai luomumaitoa, kun ongelma onkin maidon kaseiinikoostumuksessa.
Suomessakin isot maitotilat ovat hipihiljaa alkaneet hankkia enemmän A2-maitoa tuottavaa lypsykarjaa. Suurelle yleisölle ei vain asiasta ole puhuttu.
Tosiasiassa siis suomalaiset alkuperäiskarjat (länsisuomen karja, itäsuomenkarja eli kyyttö sekä pohjoissuomenkarja eli lapinlehmä) joiden maito Suomessa on nautittu aina 1950-luvulle ovat tätä terveellisempää A2-karjaa. Myös vuohenmaito, lampaanmaito, kamelinmaito, vesipuhvelinmaito, jne... ovat A2-maitoa.
Siksi jos ihmisellä on suolisto-ongelmia, ravitsemusterapeutti usein neuvoo kokeilemaan vuohenmaitotuotteita, jne.
Nykyään Suomessa on jonkin verran saatavilla alkuperäiskarjan maidosta tehtyjä tuotteita ja tietenkin marketeista löytyy vuohen- ja lampaanmaitojuustoja, sekä vesipuhvelin maidosta tehtyä juustoa (mozzarella di bufala).
Mitä ihmeen sekoilua taas. Älä obsessoidu ja jumita jostain yksittäisistä ruoka-aineista. Syö vähän kaikkea, pääosin kasviksia, ja elä elämääsi ruuasta stressaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Prosessointi ei tee ruoasta epäterveellistä, vaan tuotteen ravintosisältö ratkaisee. Jos tuotteessa on paljon sokeria, suolaa tai tyydyttynyttä rasvaa, niin käytä vain harvoin. Laktoosittomuus ei tee tuotteesta terveyden kannalta huonompaa.
Sokeri on tietty haitallista, mutta suola on elintärkeää samoin rasva ja nimenomaan eläinrasva.
Hups vähän hyökkäävääkin tuntumaa koin/sain kommenteissa. Mutta, te kaikki ihanat, jotka hoksasitte, ettei kyse ole siitä, että mulla olisi laktoosi intorelanssi ongelma. Mulle eräs tuttu ikä-ihminen joka tietää kaiken kaikesta, eikä muiden mielipiteillä ole mitään arvoa sanoi, että mulle voi tulla myöhemmin ongelmia sietää laktoosia, mikäli käytän jatkuvasti laktoosittomia tuotteita. Maitotuotteiden suosikkeina ovat lähinnä juustot, munamaito (täysmaito) uunipaistoissa tai mm. janssonin kiusauksessa kerma. Ihana sinä joka kehoitit hakemaan maatilalta suoraan maidon. Siihen mulla ei ole helsinkiläisenä mimminä mitään mahdollisuutta/tarvetta, niin pieni on varsinaisesti perheen maidon kulutus. Vesi on ruokajuoma, joskus myös viini. Lämpimin terveisin ap.
Mitä mieltä olet, mikäli terveellä (terveillä) henkilöllä ei ole suolisto-ongelmia, ainakaan aloituksen mukaan sellaista en havainnut. Ketjussa on enemmänkin ohjeita sekä ravintovinkkejä heille joilla on, ehkä omakohtaisesti vastaajillakin? Mutta toivotaan, että he löytävät ohjeenne tämänkin tyyppisestä aloitteesta. Aloitus vaikuttaa olevan kuitenkin lähtökohtaisesti olevan terveitä ihmisiä koskeva. Tämä kannanotto johtuu lähinnä siitä, että olen itsekin kokenut aloitteideni otsikoinnin johtaneen heikosti ymmärretyksi tai jotain siltä väliltä. Eipä tässä muuta.
Uusia kommentteja ei ole tullut lisää ja nyt ollaan jo kesäkuussa 😍, joten Ihanaa kesää kaikille. Lukemisen arvoinen aiheesta kiinnostuneille, on mielestäni myös kommentti nro 4/8, 22.5. klo 19:40. Kiitos hänelle, todella hurmaavaa huomata, että hän perehtyi aiheeseen ja kirjoitti pitkän selvityksen asiasta josta mulla ei ollut aavistustakaan. Olen aina olettanut, että maitoa tuottavat lehmät ovat samalla viivalla, eroavaisuutena olisi ravinto, hoito, hygienia tai lääkitys, onko se tarpeen mukaan vai terveyden varmistamisen ylläpitoon. Vautsi, olen ylpeä, että sain luettavakseni hänen viestinsä. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Uusia kommentteja ei ole tullut lisää ja nyt ollaan jo kesäkuussa 😍, joten Ihanaa kesää kaikille. Lukemisen arvoinen aiheesta kiinnostuneille, on mielestäni myös kommentti nro 4/8, 22.5. klo 19:40. Kiitos hänelle, todella hurmaavaa huomata, että hän perehtyi aiheeseen ja kirjoitti pitkän selvityksen asiasta josta mulla ei ollut aavistustakaan. Olen aina olettanut, että maitoa tuottavat lehmät ovat samalla viivalla, eroavaisuutena olisi ravinto, hoito, hygienia tai lääkitys, onko se tarpeen mukaan vai terveyden varmistamisen ylläpitoon. Vautsi, olen ylpeä, että sain luettavakseni hänen viestinsä. 🤗
Ylläolevan viestin kauniina kesäiltana kirjoitti ap. meinasi keskustelupalstan hyvä käytöstapa unohtua.
Prosessointi ei tee ruoasta epäterveellistä, vaan tuotteen ravintosisältö ratkaisee. Jos tuotteessa on paljon sokeria, suolaa tai tyydyttynyttä rasvaa, niin käytä vain harvoin. Laktoosittomuus ei tee tuotteesta terveyden kannalta huonompaa.