Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisiä lapsiasi olet alkanut patistamaan kesätöiden pariin?

Vierailija
21.05.2025 |

Tuttavaperheen vanhemmat järkyttyivät kun kuulivat etteivät meidän yläasteikäiset ole missään kesätöissä. Itselleni ei ole tullut vielä mieleenkään patistaa heitä siihen, ihana kun saavat lomailla rauhassa.

Miten teillä?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut patistaa, itse ovat halunneet hakea, 15-vuotiaina ensimmäisen kerran. Reippaasti tuota lomailuaikaakin jää/ on jäänyt kesätöiden lisäksi. Ylpeä olen, kun haluavat itse tienata rahaa, vaikka ei olisi pakko.

Vierailija
22/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kesätöissä, auttaa pitämään rytmiä yllä. Kesäkuu töissä ja loppukesä mökkeillään yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotiaasta lähtien olin aina jonkun viikon tai pari kesästä isän työpaikalla siivoilemassa ja tekemässä sellaisia helppoja hommia, joihin ei normaalisti riittänyt vakkareiden aika. Muutaman kesän jälkeen paras kaverinikin pääsi samaan paikkaan ja oltiin monta vuotta siellä töissä kesäisin. Eli jos sopiva paikka löytyy niin aika nuorenakin voi jo patistaa töihin. 

Vierailija
24/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi teiniä hoitavat minun ja miehen kotitöitä ja juoksevia asioita kesäkuun ajan. Tienaavat sillä rahaa ja me saamme töiden jälkeen vaan olla. Ohjelmassa muun muassa siivoilua, pyykkäämistä, ruoanlaittoa ja pihatöitä isovanhempien luona. Toki tekevät noita asioita arkenakin välillä, mutta nyt ottavat niistä täysin päävastuun. 

Vierailija
25/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yläkoulun päättämisen jälkeen. Mutta vain 2-4 viikkoa kesästä. Täällä puhutaan mustavalkoisesti,  että kesä joko ollaan töissä tai sitten ei ollenkaan. Usein alaikäisten kesätyöt ovat lyhytaikaisia. Meillä olleet tosiaan vaan useimmiten kahden viikonkin pätkän. Muu aika kesästä levätään, matkustetaan, mökkeillään. Kesätyö on hyödyllinen kokemus monin tavoin ja auttaa saamaan työtä myöhemmin helpommin. Suomi on työkokemuskeskeinen maa. 

Vierailija
26/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En patistanut kun asui kotona. Ei ole pakko tehdä kesätöitä.

Vierailija
27/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun jälkeen. Oikeastaan melkein pakotin ja hakemuksissa autoin myös. 

Syynä oli, että muuten makaisi koko kesän sängyssä tai olisi ulkona polttamassa vapea ja juomassa siideriä. Kotona ei tekisi mitään. Tällaista en enää jaksa katsoa joten aika mennä töihin. 

Vierailija
28/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun jälkeen. Oikeastaan melkein pakotin ja hakemuksissa autoin myös. 

Syynä oli, että muuten makaisi koko kesän sängyssä tai olisi ulkona polttamassa vapea ja juomassa siideriä. Kotona ei tekisi mitään. Tällaista en enää jaksa katsoa joten aika mennä töihin. 

Teit viisaasti. Ja hienoa, että autoit hakemuksessa. Löytyy niitä töitä helpommin myöhemminkin. Ja jokaisesta työstä oppii jotain. Vaikka olisi nuorella kuinka yksinkertainenkin työ. 

Vierailija
29/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seiskaluokkalainen haki, mutta ei saanut. On kerännyt rahaa kesäisin pitämällä kioskia ja keräämällä marjoja. Satoja euroja tienannut niinkin. 

Mikä ihmeen kioski?

Kenen palvelukseen marjoja keräämään ja kerää mistä?

Vierailija
30/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat meni ensimmäiseen kesätyöhön peruskoulun jälkeen ja ovat siitä lähtien olleet joka kesä töissä. Tänä kesänä molemmat pääsivät opiskelemansa alan kesätöihin. 

Kuopus hankki itselleen kasiluokan jälkeen kesätyön, vaikka koetimme saada vielä hänet vaan lomailemaan. On ollut siitä lähtien joka kesä samaisessa kesätyöpaikassa. Pomo on keväällä soittamalla tai viestillä pyytänyt hänet taas hommiin. Onneksi on tämä paikka, kun muuten on tosi vaikeaa saada kesäksi töitä.

Vierailija
31/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seiskaluokkalainen haki, mutta ei saanut. On kerännyt rahaa kesäisin pitämällä kioskia ja keräämällä marjoja. Satoja euroja tienannut niinkin. 

Mikä ihmeen kioski?

Kenen palvelukseen marjoja keräämään ja kerää mistä?

En ole se jolta kysyit mutta kautta aikain pitkin Suomen kesää on näkynyt erilaisia lasten ja nuorten pitämiä kesäkioskeja. Monesti niissä on takana 4h yritys. Joillain kioskeilla menee paremmin kuin toisilla.

Vierailija
32/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kesätöitä hakiessani minulle sanottiin, etten kelpaa, koska olin liian nuori. Olin tuolloin 14. Myöhemmin minulle selvisi, että tuossa oli syynä jokin työlainsäädännön kohta. Nyt, kun esikoiseni on 14-vuotias, en ole puhunut halaistua sanaa kesätöistä. Ensi talvena aion ehdottaa hänelle kesätyön hakemista.

Vierailija
33/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En patistanut kun asui kotona. Ei ole pakko tehdä kesätöitä.

Eipä tarvinnut patistella meilläkään, eikä olisi ollut pakko tehdä.  Mutta molemmat meni 14 vuotiaina.

Vierailija
34/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksivät perustaa lastenhoitopalvelun kesäkuun kolmeksi ensimmäiseksi viikoksi. Hoitavat siis lähipiirin lapsia (mukana neljä sukulaislasta ja 1 naapurin lapsi)

Vierailija
35/84 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mun lapsi ekaa kertaa kesätöissä 15-vuotiaana, mutta en kyllä muista, patistinko varsinaisesti vai halusiko itse hakea. Tuon ikäinenhän ei edes nykypäivänä taida saada kuin niitä parin viikon kesäseteli / tutustu ja tienaa -paikkoja, joten siinä ehtii aika paljon lomaillakin sitten kesäluman aikana.

Vierailija
36/84 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat eivät ole, ihan hyvä kun saavat viettää nuoruuttaan. Työelämässä 30 vuotta vaativissa asiantuntijatehtävissä olleena kaipaan noita nuoruuden vapaita kesiä. Ei meidänkään teinit olleet missään ennenkuin perustivat 4H yrityksen kun itse halusivat.

Tässä taas yksi vaativissa asiantuntijatöissä oleva 🤭 Miehesi on varmaan laatikkoleukakirurgi?

Vierailija
37/84 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöt ovat työväenluokkainen juttu. Mieluummin haluan lasteni opiskelevan kesällä ja tietysti viettävän vähän lomaa.

Vierailija
38/84 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpa sen, kun itse olin kesätyöikäinen vuoden 1994 Suomessa, paikkakunnalla, jonka työttömyysprosentti oli lähes 40. Ei tarvinnut kesätöistä paljon murehtia.

Vierailija
39/84 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätyöt ovat työväenluokkainen juttu. Mieluummin haluan lasteni opiskelevan kesällä ja tietysti viettävän vähän lomaa.

Mitä he opiskelevat? Jotain ns. Hienoa? Olette sinun mielestäsi parempia kuin muut?

Vierailija
40/84 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä he opiskelevat? Jotain ns. Hienoa? Olette sinun mielestäsi parempia kuin muut?

Olen eri, mutta kylläpä jollakulla on huono itsetunto. Kai jokainen sydämessään ajattelee, etteivät omat lapset ainakaan ole huonompia kuin muut.