Mikä sairaus tai lääke aiheuttaa kasvojen voimakkaan pyöristymisen?
Näin pitkästä aikaa erään ihmisen ja kiinnitin huomiota siihen, että hänen kasvonpiirteensä ovat muuttunut. Kasvot ovat ikään kuin vahvasti turvoksissa, vaikka henkilö ei näytä muuten esim. lihoneen. Hän ei käytä alkoholia, eikä tuo turvotus näytäkään sellaiselta. Jotenkin pää näyttää vain huomattavasti isommalta kuin ennen.
Itselle tuli mieleen kortisoni. Mihin sairauksiin sitä annetaan?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti et osaa itse googlettaa mihin kaikkeen kortisonia voidaan käyttää hoitona?
Taitaa olla sama tollero joka vaan haluaa lätistä milloin mistäkin ja tekee sitten aina tällaisen kysymysaloituksen.
itsellä ainakin kilpirauhasen vajaatoiminta turvotti naaman ja mahankin.
Vierailija kirjoitti:
Moneen autoimmuunisairauteen, kuten reuma, sporiasis, suolistosairaudet, kilpirauhaasongelmat jne.
Sporiasis????
Mitäs kysyt kunjo itsellesi vastasit.
Kortisoni. Sitä taas voidaan määrätä niin suureen määrään sairaustiloja, että mahdotonta arvata.
Mielialalääkkeet, olen huomannut heissä tämän muutoksen.
Voi herranen aika. Mikset ihmetellyt hänelle itselleen, että oho, mitä sulle on käynyt?
Pitää tulla tänne arvuuttelemaan, että mikähän häntä vaivaa, kun on kasvot noin pyöristyneet!
Alkoholi aiheuttaa pöhöttymisen ja turvottaa kasvoja.
Mulla oli 2 kk kortisonilääkekuuri. Naama turposi.
Miksi et kysy häneltä?
Anaboliset steroidit (testosteroni, deca ym.)
Vierailija kirjoitti:
Mielialalääkkeet, olen huomannut heissä tämän muutoksen.
Ei todellakaan aiheuta kasvojen voimakasta pyöristymistä. Yleistä lihomista saattaa kyllä aiheuttaa. Muutos on täysin erilainen kuin esim. kortisonilääkkeessä.
Kortisonitabletit, psykoosilääkkeet. Epäilen näitä.
Kilpirauhasen vajaatoiminta(?), cushingin tauti.
Kortisoni. Sitä saa mm. syöpähoidoissa, jolloin se voi pöhöttää kasvoja.
Kannattaa palkata vain kapeakasvoisia niin ei tule ap:n kaltaisia ongelmia.
Myös Cushingin oireyhtymässä tulee ns. kuukasvot.
Eli yli puolet suomalaista naisista vetää kaksin käsin kortisonia?
E-pillerit tai hormonikorvaushoito voivat turvottaa reippaasti.