Mitä tehdä työpaikalla kun täysin ulkopuolinen henkilö yrittää käyttää direktio-oikeutta?
Minulla siis kaksi esimiestä. Kumpikin on selkeästi todennut, että tällä ulkopuolisella henkilöllä ei ole minuun mitään direktio-oikeutta, heillä on.
Silti tämä henkilö ei vain lopeta. Viestittelee joka aamu, vaatien minua raportoimaan työstäni, jakamaan materiaaleja ja tietoa jne.
Hänelle on tehty selväksi että tuo ei ole ok. Ei vain ole käytökseen mitään vaikutusta. Hänen esimiehensä ei suostu puuttumaan asiaan. Viestejä ei voi blokata koska ovat tiimin yhteisellä julkisella kanavalla jota on pakko seurata.
Kommentit (50)
Joku tarvehan hänellä kai sitten on tietää sinun hommistasi? Miksi hän kokee tarvitsevansa sinulta tietoa? Voisiko sen tarpeen taklata jotenkin, tuotos tulee kommentoitavaksi kesäkuussa tai mikä nyt sopiikaan tilanteeseen.
Kyllä asian voinee viedä työsuojeluun tai ainakin kysyä HR:n kantaa siihen.
Itse varmaankin ensimmäisenä varaisin palaverin tuon ihmisen kanssa ja kysyisin asiasta suoraan, siis että olen hämmentynyt hänen viesteistään enkä ymmärrä miksi saan niitä. Toisin myös esiin, että esihenkilöni ei tällaista työtä valtuuta, joten pyynnöt ovat sikäli turhia. Ehkä tuolla tulisi esiin miksi ihmeessä hän näin toimii, ja asiassa voisi päästä eteenpäin.
En kyllä ymmärrä mistä ne sun esimiehesi saavat palkkaa. Ko. Henkilö voi jatkaa käytöstään mutta ei sinun tarvi sitä sietää. Eikä sen pidä eikä saa olla sun ongelma.
1) Eskaloi asia oman esihenkilösi esihenkilölle, koska asia ei ole vielä ratkennut esihenkilösi toimesta
2) Ota keskusteluun mukaan HR, jos firmassanne on erillinen HR-osasto.
3) Keskustele asiasta työsuojeluvaltuutetun kanssa.
Soita henkilölle ja kysy missä ongelma? Onko hän puhekykyinen ihminen?
Jos häirikön esimies ei saa alaistaan ojennukseen, niin sun esimiehen tulisi varmaan ottaa yhteyttä häirikön esimiehen esimieheen (johtaja, ylijohtaja, tms).
Sulla on tää ongelma näköjään viikkotolkulla.
Joku jo neuvoi, että jatkolähetä yksityisviestit pomolle ja niihin julkisen kanavan viesteihin et kommentoi.
Onko työntekijät oikeasti nykyisin näin nössöjä, että kuvittelevat kenen tahansa käskyjen olevan sellaisia, että niitä pitää noudattaa? Jos pomo ei ota kantaa, unohda koko juttu ja totea viestittelijälle, että asia on esihenkilön käsittelyssä, katsotaan, mitä hän sanoo. Voit muistuttaa, että sinulla on työsopimus yrityksen X kanssa, ei viestittelijän yrityksen kanssa.
Jos henkilö, jolla ei ole sinuun direktio-oikeutta, jatkaa ohjeistamista ja vaatimista siitä huolimatta, että asia on useaan kertaan rajattu ja kommunikoitu, kyse on työrauhan rikkomisesta ja mahdollisesti epäasiallisesta kohtelusta.
Tässä muutama askel, joita voit harkita:
Dokumentoi kaikki yhteydenotot. Säilytä viestit ja merkitse ylös, milloin sinulle on ilmaistu, ettei henkilöllä ole toimivaltaa. Tämä voi olla tarpeen myöhemmin, jos asia etenee pidemmälle.
Ilmoita tilanteesta esimiehillesi kirjallisesti. Kerro, että tilanne jatkuu ohjeistuksista huolimatta ja että se alkaa häiritä työrauhaa ja työn tekemistä. Pyydä heitä ottamaan asia esille ylemmän johdon tai HR:n kanssa.
Vie asia työterveyshuoltoon tai työsuojeluvaltuutetulle. Jos tilanne vaikuttaa hyvinvointiisi tai työkykyysi, työterveys voi tukea sinua. Työsuojeluvaltuutettu voi myös ottaa kantaa direktio-oikeuden väärinkäyttöön ja työn organisointiin liittyviin epäkohtiin.
Pidä oma linjasi. Voit vastata kohteliaasti mutta napakasti esim. seuraavasti:
"Hei, kuten aiemmin todettu, työni priorisointi ja raportointi tapahtuu esimiesteni kautta. Mikäli sinulla on kysymyksiä, pyydän sinua olemaan yhteydessä heihin suoraan."
On erittäin tärkeää, että et jää tilanteen kanssa yksin. Tämä ei ole normaalia eikä hyväksyttävää työyhteisökäyttäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdat työpaikkaa. Siihen asti jätät viestit huomiotta.
tyhmä- eihän ap:lla ole noin vain ottaa hyllyltä uusia duuneja. olipa tyhmä neuvo. ei välttämättä omalla paikkakunnalla,perhe,talomyynti,koko elämä uusiksi. eli onhan tuohon puututtava. ja aina uudessa voi olla uudet ongelmat. karhua karkuunsusi vastassa. ei työpaikkoja vaan ole,vaihdetaan kuin paitaa.
Ap sanoo kertoneensa ongelmasta esihenkilölleen. Ongelmaa ei ole ratkaistu. Eli työnantaja joko ei osaa tai ei halua ratkaista ongelmaa. Itse alkaisin tässä tilanteessa etsiä työpaikkaa, jossa on täysijärkinen johto, mutta kukin toki tekee omalla tavallaan.
Jos esimies on noin kädetön, ja kun häirinnän merkit täyttyvät, seuraava taho on luottamusmies ja/tai työsuojeluvaltuutettu.
Onko tiedot mitä häirikkö pyytää arkaluontoisia, salassapidettäviä, yhteiskunnan tai yrityksen kannalta kuinka tärkeitä? Jos niin kyseessä voisi olla yritysvakoilua tai vastaavaa ja tietoihin yritetään päästä kauttasi. Ilmeisesti häirikön esimies mukana toiminnassa. Tiedot myydään tai perustetaan vastaavaa toimintaa, suomalaiset ovat liian sinisilmäisiä monessa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin käyttää sinuun erektio-oikeuttani.
Lähetä sille dick pic. Jos sä olet nainen, niin mä voin toimittaa sinulle sellaisen kuvan.
Kertomasi perusteella kokeilisin ensin estää kyseisen henkilön ilmoitettuani sitä ensin molemmille esihenkilöille. Sähköpostin puolelle yleensä löytyy mekanismit myös tiettyjen tahojen lähettämien viestien automaattiseen käsittelyyn, joten tutkihan myös tuollaista mahdollisuutta.
Mikäli pidät kuitenkin manuaalisesta lähestymistavasta sähköpostien kanssa, niin sitten luot itsellesi käyttöön vakiomuotoisen vastaustekstin, jonka tekstin eteen sitten lisäät vaikka laskujesi mukaisen järjestysnumeron. Tuohon vastauksen jakeluun mukaan sitten taas molemmat esihenkilöt. Eiköhän vastausten järjestysnumeron jatkuva kasvaminen ala kiinnittää esihenkilöiden huomiota.
Jos hänelle on jo sanottu, ehkä voit kokeilla vaan seuraavaksi ignorata hänen viestit, tai laita joku copypaste valmiiksi että hei, viestithän suoraan esimiehelleni jatkossa tms
Teet sen ohjeiden mukaan ja menetät duunisi on toinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Teet sen ohjeiden mukaan ja menetät duunisi on toinen vaihtoehto.
Toimitko sinä töissä vaikkapa toimistoa siivoavan henkilön määräysten mukaan, esimiestesi tahdon vastaisesti? Joo et.
Anna niiden viestien vain olla ja ignooraa jos ja kun pomojesi kanssa olette niin sopineet. Mikä siinä on niin vaikeaa? Toisesta silmästä sisään, toisesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asian voinee viedä työsuojeluun tai ainakin kysyä HR:n kantaa siihen.
Itse varmaankin ensimmäisenä varaisin palaverin tuon ihmisen kanssa ja kysyisin asiasta suoraan, siis että olen hämmentynyt hänen viesteistään enkä ymmärrä miksi saan niitä. Toisin myös esiin, että esihenkilöni ei tällaista työtä valtuuta, joten pyynnöt ovat sikäli turhia. Ehkä tuolla tulisi esiin miksi ihmeessä hän näin toimii, ja asiassa voisi päästä eteenpäin.
Tietenkään ap:n asemassa olevan ihmisen ei pidä alkaa järjestelemään mitään kokouksia häntä häiritsevästi komentelevan ihmisen kanssa!
Olen nähnyt miten pihalla monet ihmiset ovat siitä ettei ole heidän asiansa järjestellä itse omia töitään ja ottaa käskyjä joltain sivulliselta. Nämä asiat hoidetaan esimiesten kautta, ei itse sooloilemalla ja pahimmillaan tappelemalla jonkun kanssa ilman, että esimies tai johto edes tietää ollenkaan mitä siellä hääräillään. Kyseessä on työnjohdon asia, ap voi keskittyä tekemään omaa työtään ja ilmoittaa häiriköinnistä eteenpäin jos se ei lopu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdat työpaikkaa. Siihen asti jätät viestit huomiotta.
tyhmä- eihän ap:lla ole noin vain ottaa hyllyltä uusia duuneja. olipa tyhmä neuvo. ei välttämättä omalla paikkakunnalla,perhe,talomyynti,koko elämä uusiksi. eli onhan tuohon puututtava. ja aina uudessa voi olla uudet ongelmat. karhua karkuunsusi vastassa. ei työpaikkoja vaan ole,vaihdetaan kuin paitaa.
Ap sanoo kertoneensa ongelmasta esihenkilölleen. Ongelmaa ei ole ratkaistu. Eli työnantaja joko ei osaa tai ei halua ratkaista ongelmaa. Itse alkaisin tässä tilanteessa etsiä työpaikkaa, jossa on täysijärkinen johto, mutta kukin toki tekee omalla tavallaan.
Esimiehellä on todennäköisesti myös esimies. Hänelle mennään seuraavaksi puhumaan. Jos taas esimies on esim paikan omistaja, niin kovin epäilen että hän antaisi sivullisen päsmäröidä firmassaan vastoin kieltoja. Mutta kun tässäkin tapauksessa vaikuttaa siltä, että ap kaipaa jotain mandaattia alkaa rähjäämään tuolle komentajalle, vai miksi normaali esimiesten kautta tapahtuva toiminta ei onnistu? Viestit voi jättää omaan arvoonsa.
Emme ole samassa paikassa fyysisesti, joten ei aavistustakaan mitä hän sanoo kun lukee viestit joissa häntä käsketään lopettamaan ja toimimaan pelisääntöjen mukaan.
Ainoa mitä näen on, että ei välitä vaan jatkaa viestien kirjoittelua (siis Teamsissa, sekä julkisessa ryhmässä että yksityisviesteissä).
Hänen esimiehensä ei sano yhtään mitään, ei ota kantaa.